woensdag 27 augustus 2014

Eten van het werk

Een leuk aspect van mijn werk is dat er zo nu en dan etentjes en uitstapjes zijn! En als je het bij elkaar optelt, best vaak: vlak voor de zomervakantie, ergens in de winter en 2x in de laatste week van augustus. De etentjes zijn steeds in een andere setting, een ander onderdeel van de organisatie. Het leuke is dat het (vrijwel) gratis is en ook is het altijd een heel gezellig evenement.

In deze week zijn sinds een aantal jaren twee evenementen. Een barbecue voor mijn vestiging en een borrel + van de oude afdeling waar ik gewerkt heb.

Dat laatste is een jaarlijkse reünie van een kleine 15 mensen. Die is komende vrijdag in Roden. Ik heb al een lift geregeld. We beginnen met een borrel en daarna zijn er hapjes, tapas of salades of zo. Het is altijd heel gezellig. Het zijn allemaal mensen die ik al sinds 1999 ken. Soms nemen we allemaal eten mee, soms regelt de gastvrouw of gastheer de hapjes en "moet" er een cadeautje komen. De vorige gastvrouw heeft het 2x geregeld en deze keer in Roden is er een ander iemand. De vorige keer kocht ik een bol-chrysant, toen had de gastvrouw een cateraar ingehuurd. Twee jaar geleden namen we allemaal wat mee en nu verzorgt de nieuwe gastvrouw alle eten en drinken zelf. Wat moet er nu komen? Ik neig naar weer een chrysant, maar het is iemand met een zeer uitgesproken smaak die zich altijd naar de laatste mode kleedt. Zeer verzorgd, alles past bij elkaar en er ligt geen haartje overdwars. De laatste keer dat ik bij haar was, vond ik haar huis pijnlijk netjes en er lag niets ook maar een beetje verkeerd. Bijna dwangmatig, het is een schat van een meid, maar ik ervaar haar wel als een enorme controlfreak. Ze heeft wel een tuin en een terras, dat weet ik zeker, maar wat als ze het helemáál niet leuk vindt om een terrasplant te krijgen? Ik ben bang dat ik de plank helemaal missla. Ik ga overleggen met A van wie ik een lift krijg. De vorige keer hebben we na overleg allebei een zonnig gele chrysant gegeven, waar de vorige gastvrouw heel erg blij mee was.
Misschien een enorm bos zonnebloemen?
Heb jij nog tips?

Gisteravond was de barbecue. Ik heb de neiging om te veel te eten tijdens zo'n uitstapje en ik probeer altijd om op tijd te stoppen. Het was heel gezellig en ik heb aan picknicktafels met heel veel mensen zitten praten en eten. Ik vond het best lekker en ik had eigenlijk niet zo heel veel genomen:
een beetje aardappelsalade, heel veel groenten, geen sausjes, een stokje met een paar stukjes kip, een mini hamburger, een stukje zalm en een stukje witvis. Als drinken had ik water met bubbels, geen drank en ook geen frisdrank. En toch was het te veel! Volgens theorieën over eten duurt het 20 minuten voordat het signaal dat je genoeg gehad hebt je hersens bereikt. Dat laatste stukje vis had er niet meer bij gehoeven. Het heeft mij een flink deel van de verdere avond dwars gezeten. Ik denk dat ik het volgend jaar anders aanpak, dan houd ik een lange pauze van minstens 20 minuten. Als ik dan nog trek heb, dan neem ik nog een heel klein beetje.

Ik zorg er wel voor dat ik a.s. vrijdag een pauze inlas en het heel rustig aan doe. Want als ik na het gezellige etentje misselijk naar huis toe ga, dan vind ik dat niet zo gezellig!

21 opmerkingen:

  1. Denk dat ik zou gaan voor 'n grote bos zonnebloemen, volgens mij vinden veel mensen die wel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is het een idee om een gezamenlijk cadeau te geven, misschien denkt ze nu bij 15 kleine cadeautjes mwah, ik vind alleen die 'kleine herderinnetjes'leuk. Zonde van die 14 andere?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anders misschien met zijn allen geld inzamelen en een cadeaubon kopen voor de Intratuin?? :)

    Een bos bloemen is ook altijd leuk, en als het dan niet haar smaak is dan hoeft ze zich in elk geval niet schuldig te voelen als ze het na twee weken (maximaal) weggooit...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je met een groep bent, ben je altijd wel geneigd meer te eten dan je gewend bent. En waarschijnlijk eet je ook bij zo'n gelegenheid ook later dan normaal? Ik zou iets kleins eten voordat ik erheen ging. Dan heb je niet zo'n hongerig gevoel en doe je het vanzelf rustiger aan.
    Kado's voor iemand met een uitgesproken smaak vind ik ook heel lastig. Daar ben ik ook altijd heel onzeker over. Zonnebloemen zou ik wel durven geven. Ik kan me niet voorstellen dat iemand niet blij wordt van zonnebloemen ;-)

    Teunie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedacht op de fiets naar mijn werk dat het lastige ervan vooral te maken heeft met het feit dat ik het jammer vind van de spullen of de planten dat ze niet gewaardeerd worden en snel weer weggedaan worden. Dat is een verspilling die ik heel naar vind. Dat hebben planten of andere in mijn ogen leuke dingen niet "verdiend".

      Verwijderen
  5. De volgorde van eten bepaalt bij mij ook grotendeels het volle gevoel. Eerst de vis en pas daarna hamburger en kip zou ik gedaan hebben, en dan pauze tussen vis en vlees.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bloemen zou ik ook altijd leuk vinden, dat (of b.v. wat lekkers) heb ik 100x liever dan allerlei frutsels. Maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden. Overigens heb ik laatst een keer een bos zonnebloemen gehad die ik vroegtijdig heb weggedaan, omdat ze gewoon stonken. Dat is dan weer minder...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja daar heb ik ook dezelfde ervaring mee. Jammer is dat. Stinkt naar vissekom. Vaak het water verschonen helpt iets.

      Groet Wilma

      Verwijderen
    2. Een scheutje chloor in het water doen als je de bloemen erin zit. Geldt ook voor chrysanten.
      Teunie

      Verwijderen
  7. Ik zou zeggen: een gegeven paard mag je niet in de bek kijken.

    Groet Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je zou ook b.v. een pot luxe jam uit een delicatessen winkel kunnen kopen of een fles goede balsamico azijn, leuk inpakken in cellofaan en je hebt iets wat iemand misschien zelf niet gauw koopt, niet in huis blijft rondzwerven of in het ergste geval weggegooid wordt. Veel plezier bij je etentje, Leontine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zelf zou ik een cadeau bon geven, van een drogist of tuincentrum. altijd goed en wordt vaak leuk ingepakt. Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Rozen of een cadeaubon. Roze of witte rozen doen het altijd goed.
    Ik zou zelf gruwen van zonnebloemen of iets anders geels, ik vind gele en oranje bloemen lelijk.
    Ik zou ze zelf wel wegzetten, maar blij zijn dat ze uitgebloeid zijn.
    Ieder zo zijn smaak

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een doos super de luxe bonbons van een goede chocolatier. Altijd goed

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als je iets kiest wat je zelf ook leuk lijkt, kan het bijna niet mis gaan. Misschien maakt diegene zich niet zo druk als je denkt.
    Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is saai , maar mij kun je een heel groot plezier doen met een.....boekenbon! En dan voor de fleur een mooi bosje bloemen erbij misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind voor iemand die nog niet zo makkelijk is om iets voor te verzinnen qua cadeautjes ook altijd VVV-cadeaubonnen heel handig. Zijn op veel plaatsen te besteden (liefst daarom bonnen per 5 euro, ook als je totaal een hoger bedrag geeft, dat geeft namelijk weer makkelijker uit). Dat geeft een beetje saai maar is ook zo wel weer een beetje persoonlijk aan te kleden. Voorbeeldje: bloem uit de tuin aan de envelop bevestigen, een (gratis?) boek dat je toch kwijt wil nemen en de envelop (met inhoud) als boekenlegger gebruiken (niet vergeten te melden dat het feitelijk gaat om de boekenlegger), bevestig de envelop aan een bakje met fruit uit de tuin of ergens anders waar je het gratis of goedkoop vandaan hebt, plak op de envelop een foto of een kaart van iets dat typisch bij jou of bij jullie past (als je een raakvlak hebt tenminste).
    Maar ook altijd makkelijk is een doosje after eight, houdt ze daar zelf niet zo van dan kan ze het ook bij de koffie/thee meteen die avond ronddelen.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oei, dat is moeilijk! Zou ze misschien een orchidee leuk vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als orchidioot zeg ik: goed idee! Maar doe/durf dan ook eens wat anders dan de standaard phalaenopsis...

      Groetjes Lily

      Verwijderen
  16. Iets van jezelf? Zelfgemaakte jam, appelmoes, cake etc.
    Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De reactie die hier stond heb ik weg gehaald. Ik vind het niet kunnen om op iemand die gewoon een reactie geeft te schofferen. Ik dacht dat het onderwerp er geen aanleiding toe gaf, maar dat doet het kennelijk wel. Ik ga vanaf nu alles modereren. Dus je zult op maandag tot en met donderdag echt even geduld moeten hebben, want dan werk ik en heb ik maar erg weinig tijd voor mijn weblog.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.