vrijdag 4 juli 2014

Registratie uitgaven en inkomsten in de jaren 50 en 60

Ik heb overzicht van vaste lasten, van mijn variabele uitgaven en ook van mijn inkomen. Maar alles tot op de cent nauwkeurig uitrekenen doe ik niet. Ik doe mijn best alles te noteren, maar het kan best zijn dat ik wel eens uitgaven vergeet. Het is niet zo dat ik op de dag dat het salaris binnenkomt de kas opmaak en een maand later weer, zodat ik kan checken of het inderdaad klopt wat ik genoteerd heb.

Toen ik een kind was hielden mijn ouders heel secuur een kasboek bij. Er werd exact genoteerd wat er binnen kwam en ook werd er precies genoteerd wat er uit ging. En o wee als het kasboek niet klopte!
Ze hadden geen rekenmachine, dus ze gingen nog weer eens alle getallen bij langs om te kijken waar de fout zat. Of hadden ze misschien iets vergeten te noteren? Dan gingen ze alle uitgaven nog eens bij langs en dan bedachten ze dat ze op vrijdag een visje van de visboer gekocht hadden.

Ik heb in 2006, toen ik het huis van mijn moeder ontruimde, de kasboeken weer terug gevonden. Professionele kasboeken gekocht bij de kantoorboekhandel van de broer van mijn oma. Het plakkertje van de boekhandel met het adres in de Kleine Kerkstraat in Leeuwarden zat er nog op.
Tot op de cent nauwkeurig was werkelijk alles genoteerd en ook als er een kwartje ontbrak kwam dat genadeloos in het kasboek te staan.

Het nauwkeurig bijhouden van een kasboek schept zeker duidelijkheid. Je weet precies, tot op de allerlaatste cent, waar je geld gebleven is. Mijn ouders waren er naar mijn idee vaak een hele zaterdagavond mee bezig, want het was heel belangrijk dat de huishoudkas klopte.

Ken jij dat ook, een secure huishoudkas?

15 opmerkingen:

  1. Het is heel lang weggeweest, maar het nut is voor veel mensen weer duidelijk.
    Zo secuur doe ik het niet. Zou eigenlijk best wel handig zijn. Ookal weet ik waar het 'probleem ' in de uitgaven zit.
    Als ik er aan begin, ben ik ook wel zo precies denk ik. Iets moet wel kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werk wel met budgetten. Heb een bedrag boodschappengeld en trek daar steeds mijn pinbetalingen bij de supermarkt af. Aan het eind van de maand moet er iets of niets overblijven, maar in elk geval geen negatief saldo ontstaan. In de knip heb ik altijd wat geld van dit budget voor waar ik niet kan pinnen. Het noteren gaat dus per oinbetaling, niet per boodschap. Daar zou ik gek van worden.

    Groet Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n boek vond ik ook bij het leegruimen van mijn ouderlijk huis. Het was net alsof ik alsnog een onbekend stuk van mijn ouders leerde kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik schrijf alle boodschappen apart op, dus niet: fruit...maar elk fruitsoort apart zodat ik weet wat alles precies kost. Dat is voor mij prettiger, anders vraag ik me nadien soms af wat ik dan eigenlijk gekocht had. En ik hou er ook van als alles klopt want blijf anders ook echt zoeken wat ik verkeerd heb gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij werken met het computerprogramma Winbank. En dan kun je dus ook niets vergeten of fouten maken want dan klopt de kas niet meer. En dat overkomt ons regelmatig. Pas is er nog ruim 25,- euro 'verdwenen'. En dat is toch raar, je blijft denken, zoeken, rekenen. Heb je iets verkeerd genoteerd, toch ergens aan uitgegeven, verloren? Het is geen ramp verder, maar wel vervelend. En vaak bedenk je toch ineens nog waar je het aan uitgegeven hebt. En dan blijkt maar weer dat we snel dingen vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeker wel! Alleen ik heb Afas personal en aangezien ik (bijna) alles pin is dat dus heel gemakkelijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn moeder hield ook een huishoudboekje bij, maar niet zo secuur als jouw ouders. Ik neem mijn petje voor ze af! En wat bijzonder dat je hun oude kasboeken nog hebt. Die geven vast ook een mooi tijdsbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij mijn ouders liggen ook die kasboeken uit de 50-er jaren. En ook nu nog wordt veel bij gehouden, maar meer globaal niet elk gekocht dingetje. Mijn moeder (89) krijgt nog steeds huishoudgeld!
    Ik heb de eerste 3 maanden van dit jaar ook exact alles opgeschreven om een goed overzicht te krijgen wat ik nu elke maand aan boodschappen en andere onregelmatige kosten. Overzicht vaste lasten per maand en jaar had ik al.
    De 3 maanden kwamen goed overeen en ik ga ook de laatste 3 maanden van dit jaar exact bijhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Informeer eens bij het archief te Groningen of zij belangstelling voor die oude kasboeken hebben. Ze kunnen misschien voor studie - over enige tijd - gebruikt worden.
    Ik heb dergelijke boeken sinds 1975. Best interessant wat de toenmalige prijzen waren ( en uitgaven) en de huidige.
    Zo ontdekte ik dat ik aan Waterschapbelasting 20 jaar geleden 12,00 gulden per jaar kwijt was en nu moet ik bijna 500 Euro betalen !!!
    Ik ben er achter gekomen dat een van de redenen is dat er steeds minder boeren zijn. Die betaalden voorheen waterschapsbelasting over hun grond.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik weet nog dat mijn moeder een kasboek bijhield. Zij was daar pijnlijk nauwkeurig in en iedere cent moest verantwoord kunnen worden. Dat werd waarschijnlijk mede ingegeven door haar werk want ze was boekhoudster van beroep. ;-)

    Zelf houd ik mijn kasuitgaven sinds een jaar ook weer heel nauwkeurig bij. En dan moet ik constateren dat ik best een beetje op m'n moeder lijk. Want ik baal er vreselijk van als m'n kasboek (Excel-sheet) niet klopt. :-D Gelukkig weet ik de fout meestal wel te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dankzij excel wel. en klopt het niet? (wat heel vaak gebeurd.. ben niet zo goed in getallen overnemen :p ben dus blij dat excel voor me rekent.. kunnen daar geen fouten inzitten, behalve in de formules evt) dan zet ik gewoon neer correctie en dan het bedrag :p

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn moeder houdt ook alles bij, maar ik denk niet dat ze alle kasboeken heeft bewaard. Had ik eigenlijk best leuk gevonden om eens terug te kijken naar de periode waarin wij zelf nog kinderen waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij werken met een maandschema voor alle vaste lasten en in een kasboek noteer ik alle boodschappen apart.
    Het is wat werk, maar dan weet je wel waar alles blijft en wat alles kost.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik houd een boekhouding bij in een door mijn man gemaakt excellbestand en hij vindt dat ik het heel netjes doe, weinig fouten en bijna geen kasverschil over een jaar. Vorig jaar een paar euro ofzo. Toch wel leuk :-)
    Ik doe niet aan budgetten, ik houd alleen de uitgaven in rubrieken bij.

    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zover ik weet werkte mijn moeder met hele kleine kaartjes ( 3x4 cm) waar alle uitgaven op genoteerd werden. Haar systeem om overzicht te houden op de uitgaven.
    Ik heb een Exel huishoudboekje en hou elke cent bij, niet uitgesplitst in wat ik koop maar per onderdeel, boodschappen, vervoer, kat enz.
    Sinds ik dit doe hou ik ineens geld over om te sparen. Leuk! Je wordt je meer bewust van wat alles kost.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.