Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

zondag 15 juni 2014

Een nieuwe fiets

Ik heb een nieuwe fiets aangeschaft!
Zo eentje wordt het.
Vijf jaar geleden kocht ik een fiets via de Nationale Fiets Projecten (NFP). Mijn werkgever schoot het hele bedrag rentevrij voor. Ik heb er drie jaar over gedaan om de fiets af te betalen, met belastingvoordeel. Dat kostte iedere maand €9,05. In totaal heb ik netto 36 x 9,05 = €325,80 betaald. Het bruto bedrag was €14,70 per maand, in totaal €529,20. Mijn belastingvoordeel: €203,40. Daarvoor kreeg ik een fiets met een catalogusprijs van 749 euro en een verplichte diefstalverzekering. Hoeveel ik toen moest betalen voor de verzekering weet ik niet meer, maar dat zal niet zo veel verschillen met de huidige premie, namelijk 174 euro.
Kosten: + €923. Ik betaalde €325,80. Mijn voordeel + €597,20

Eergisteren heb ik weer een fiets gekocht voor dezelfde catalogusprijs.
Hoe zien de kortingen er uit?
Ik krijg 10% NFP korting en ik krijg maximaal 50% netto fietsvergoeding van mijn werkgever, tot een bedrag van 375 euro. Blijft over €337,50 en daar moet de verplichte verzekering dan nog bij, deze keer kost die 174 euro.
Ook dit bedrag wordt weer rentevrij voorgeschoten en ik mag het bruto betalen. Ook nu heb ik dus weer belastingvoordeel, 10% korting, en een fietsvergoeding van de baas.
Mijn 5 jaar oude fiets wordt mijn nieuwe reservefiets. Mijn "oude" reservefiets uit 2001 (die kostte destijds 1650 gulden) is naar één van mijn dochters gegaan.

Vraagje: Als jij zo veel voordeel had, zou je dan ook een nieuwe fiets kopen?

33 opmerkingen:

  1. ligt eraan hoeveel ik m gebruik denk ik. ik heb nu een mamafiets, ovegenomen van mijn vorige oppasgezin waar ik 3 dagen aan huis oppaste. ik had eerst een fiets gekocht, goedkoop, niet fijn, snel kapot... de fiets van het oppasgezin is een g.azelle, toen al 5 jaar oud, maar nog in superstaat. ik had er al 4 jr veel gebruik van gemaakt (meer dan de moeder van t oppasgezin, want ik had geen rijbewijs en de meiden gingen ondertussen al beiden naar de basisschool 2,5 km van huis..). ik heb de fiets overgenomen incl zitjes voor 400 euro.. veel geld, geen fietsplan omdat ik zelfstandige ben (en t geen nieuwe fiets is) nu zou ik dus geen fiets kopen, zou er niets mee kunnen. mn huidige fiets bevalt erg goed en ik hoop er nog heel lang mee te kunnen doen als gastouder :) (en ik heb geen werkgever dus een fietsplan heb ik niet :p). ooit zal er een normale fiets bij moeten komen als mn eigen kids zelf kunnen fietsen.. maar ik denk dat de mama fiets lang blijft voor de oppaskindjes om lekker mee op stap te kunnen naar de kinderboerderij en de speeltuin :D

    maar wat leuk je nieuwe fiets! geniet ervan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alleen als ik weer een fiets nodig heb. Mijn huidige fiets is ook gekocht met het fietsenplan. Oude fiets is 3 dagen voor het end van de verzekering gestolen en toen liep ook het fietsenplan af. Op mijn nieuwe fiets kreeg ik dus geld toe.
    Ben erg blij met mijn transportfiets, Bevalt vele malen beter dan een mama fietd, maar ik heb het voordeel lang te zijn en dan heb je voldoende ruimte voor een voorzitje en opstappen.
    Het is 1van de weinige fietsen waarbij je de bagagedrager met meer dan 10kg kunt belasten. De meeste nieuwe fietden hebben een alu bagagedrager en daar mag maar 10 kg op. Niet handig als je de weekboodschappen inclusief kattegrit op de fiets doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. vraagje gisteren schreef je een stukje over het feit dat je het een probleem vind dat mensen staken voor een beter salaris ,want jij bent ook niet meer gaan verdienen , vervolgens schrijf je nu een stukje over een voordeel wat jij hebt , waarmee jij aardig veel geld bespaart, niet iets wat ik heb met mijn minimum inkomen, en de vuilnismannen waarschijnlijk ook niet, vind dat niet erg te rijmen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De fietsenregeling is een overheidsregeling waar alle bedrijven aan mee kunnen doen. Heeft niets met inkomen of ambtenaar zijn te maken. Wel met wat medewerking van het bedrijf want die moeten het via de salarisverwerking verwerken. Je betaald via je bruto salaris, en daar hoef je dan geen belasting over te betalen, dat is je winst.

      Verwijderen
    2. De gemeenteambtenaren in de stad Groningen hebben ook eenzelfde fietsenplan. Ook mensen van de gemeentereiniging kunnen profiteren van dit voordeel.

      Verwijderen
    3. De regeling die Zuinigaan heeft is zeker niet alleen de normale wettelijke regeling. Ik kan gebruik maken van de gewone regeling. Dan heb je niet 10% korting en ook geen bijdrage van de werkgever. Alleen belastingvoordeel. Mascha.

      Verwijderen
  4. Mooie fiets!

    Ooit heb ik via mijn werkgever een fiets voor manlief aangeschaft, daarna heb ik nooit meer met zo'n project meegedaan. Ten eerste wil ik er geen vrije dagen voor inleveren, want dat is altijd een voorwaarde en ten tweede koop ik liever een tweedehands fiets. Mijn huidige fiets kostte me 175 euro en die was eigenlijk in nieuwstaat ook al was hij tweedehands. Toen de kinderen een fiets voor naar de middelbare school nodig hadden hebben we wel nieuwe fietsen gekocht, daarvoor kregen ze altijd tweedehandse.

    Ooit wil ik een elektrische fiets kopen en dan kan ik altijd nog bekijken of ik die via mijn baas of ook tweedehands aan zal schaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoef geen vrije dagen in te leveren, dat hangt blijkbaar van de werkgever af. Ik mag alleen niet met een auto naar het werk komen, want er is geen parkeerplaats voor mij. Ik heb toch geen auto.

      Verwijderen
  5. Ik zou kunnen deelnemen aan eenzelfde soort plan. Maar het stomme is, dat mijn huidige fiets het nog zo goed doet. Mijn fiets is de fiets die mijn moeder in 1995 voor zichzelf kocht, en in 2002 of zo afdankte omdat ze toen een nieuwe fiets kocht. Inmiddels heeft mijn moeder een jaar geleden alweer een nieuwe fiets gekocht. De fiets uit 2002 is dus nu haar reserve-fiets en doet het ook nog uitstekend. We hebben eigenlijk veel teveel fietsen in onze familie, dus! Dus ja, dan is het niet de moeite waard om er nog eentje bij te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij mijn werkgever hebben ze ook een fietsenplan voor medewerkers die binnen 10 km van het werk wonen. Boven 10 km kun je kiezen tussen een vergoeding of een fiets. Je kunt een keer in de 3 jaar een fiets uitzoeken ter waarde van EUR 749. De verzekering krijg je er bij en voorheen ook fietsbonnen maar dat is afgeschaft. Het kost de medewerker niets. Ik kocht bijna 3 jaar geleden een elektrische fiets een sparta omafiets model. Ik moest EUR 125,00 zelf bijleggen omdat de fiets duurder was. Deze fiets is nog prima dus ik hoef nog geen andere.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik er een kon gebruiken, zeker! Mijn huidige fiets is nog maar vijf jaar oud. Een heel degelijke fiets, ik verwacht er zeker nog tien jaar mee te kunnen doen. Het is een mamafiets ook al heb ik geen kleine kinderen meer. Lage instap, veel ruimte, dubbele stander en stuurslot dus je kunt ontzettend veel spullen meenemen. Ik heb er heel veel plezier van, want naast de benenwagen is het mijn voornaamste transport.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja dat zou ik ook doen, maar wel pas als ik een nieuwe fiets nodig heb. De oude voldoet nog prima voor de zaken waar ik hem voor gebruik en is al zeker 12 jaar oud. Een nieuwe zou zeker beter rijden maar ik maak hem eerst helemaal op. Waarom heb je een reservefiets? Je kunt toch maar op eentje tegelijk rijden? Geen kritiek, gewoon een vraagje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een reservefiets is handig voor het geval ik een lekke band heb en niet direct kan plakken, voor andere problemen, bijvoorbeeld een kapot zadel, om samen met bezoek een fietstochtje te maken. Voor als je fiets gerepareerd wordt door de fietsenmaker. Ik krijg in geval van reparatie of onderhoud wel een leenfiets, maar die fietst niet zo prettig, dus die gebruik ik alleen om die 2 kilometer naar huis te fietsen en weer retour als de fiets gereed is. Ook als reservefiets voor dichtbij wonende dochters is hij handig.

      Verwijderen
  9. Mooi fiets! Als wij zo'n regeling hadden zou ik het ook doen. Alleen vraag ik me af of de fiets die je nu hebt al aan vervanging toe is? Nog maar 3 jaar oud, is Ik vind dat bijna nieuw. Ik rij ook Gazelle, gebruik 'm bijna dagelijks en is nog zo goed als nieuw met bijna 7 jaren gebruik.
    Al vind ik dat jij echt wel een mooie fiets verdient, je hebt ook geen auto wat een grote kostenpost is. En je mag jezelf wel af en toe een cadeautje geven. Ik in jouw situatie had trouwens een e-bike aangeschaft. Kun je daar niet voor sparen via je werk?
    Hadden ze op het werk geen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn "oude" fiets, die inderdaad nog niet zo heel oud is, is 5 jaar oud. Daarop heeft jongste dochter ook nogal wat gefietst, op fietsvakantie en naar plaatsen vrij ver buiten de stad Groningen. Dus er is vrij veel op gefietst. Ik heb graag een reservefiets en die heb ik nu aangeschaft, voor nog geen tientje per maand, dus waarom niet?

      Verwijderen
  10. spaarplan daarvoor, geldt het alleen voor gewone fietsen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ook voor elektrische fietsen. Je betaalt dan de meerkosten boven 749 euro gewoon van je netto loon. Boven 749 is er geen belastingvoordeel.

      Verwijderen
  11. Als ik me je eerdere logjes herinner over je beweegproblemen, zou ik overwegen om een electrische fiets aan te schaffen. Nu heb je dat voordeel nog en misschien is die regeling over een paar jaar ook wel wegbezuinigd.
    Heerlijk hoor zo goedkoop een goede fiets kunnen rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik over 3 jaar een elektrische fiets koop uit datzelfde fietsenplan.

      Verwijderen
  12. Ik heb mijn fiets eind mei 2012 gekocht via fietsregeling van de werkgever. Mijn fiets was € 750. Fietsverzekering en tas mochten er ook onder vallen. Totaal € 900. Ik betaal dat bedrag bruto aan mijn werkgever. Ik heb dus 'alleen' voordeel bruto-netto. Dus € 522 netto ervoor betaald. Geen korting of bijdrage werkgever. Ik denk dat ik over paar jaar ook weer een nieuwe fiets koop. Ik fiets ook wel erg veel. Ik heb nu in twee jaar 16.000 km gefietst. Als ik hem nu na twee jaar verkoop en € 150 ervoor krijg en dan zelf een nieuwe koop heb ik € 372 betaald voor 32.000 km fietsten. Ik heb een auto. Benzine voor 32.000 zou € 3.520 kosten. Dus fietsen is een goedkoop alternatief, zelfs als ik iedere vier jaar een nieuwe koop. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb ook een fiets gekocht met zo'n plan 1 jaar voor ik met de VUT ging. Ik heb hem versneld afbetaald. Dat kan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik weet het, ik kan ook de 13e maand of het vakantiegeld inzetten en dan versneld afbetalen. Ik wil over 3 jaar, op mijn 64e, een e-bike aanschaffen.

      Verwijderen
  14. Deze heb ik ook via het fietsplan gekocht. Gazelle Paris. Ook zelfde kleur. Fietst prima. Diefstalverzekering is wel erg handig in Groningen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Voor mij geen fietsenplan, ik moet zelf mijn fiets betalen. Ook geen belastingvoordeel bij de aanschaf van een andere fiets. Ik betaal wel belasting.............

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt je werkgever opgeven voor het fietsenplan. Als je werkgever mee gaat doen, dan maak je ook nog kans op een gratis fiets ter waarde van €749,- Klik daarvoor hier: http://www.nationalefietsprojecten.nl/pageid=831/articleid=810/Gratis_Fiets?.html
      Toelichting voor de werkgever op deze site: Het Nationale Fietsplan wordt kosteloos voor u ingevoerd. Sterker nog: er is financieel voordeel te behalen. De overheid beloont u wanneer u uw werknemers stimuleert om op de fiets naar het werk te komen. U bespaart namelijk op de sociale lasten met de invoering van het Nationale Fietsplan.

      Verwijderen
  16. Mijn man heeft ook een fietsplan. Toen hebben wij daar gebruik van gemaakt, een jaar of 6-7 geleden, maar omdat hij gewoon nog goed was hebben wij daarna geen meer gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Weet je het echt zeker een Gazelle de kwaliteit is de laatste jaren dramatisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bij mij op het werk is het ook mogelijk om van dit fietsplan gebruik te maken. Als ik dichterbij zou wonen zou ik het ook wel doen. Maar met de afstand van 54 kilometer die ik van mijn werk af woon, is het zeer onwaarschijnlijk dat ik op de fiets naar het werk zou komen. Ik mag vanwege die afstand ook geen gebruik maken van deze regeling. Wat ik overigens niet erg vind. Ik krijg weer een dagvergoeding voor het heen en weer rijden met mijn eigen auto. Die is laag, maar het is iets. Ik heb trouwens een paar jaar geleden van een goede kennis, een oudere dame die niet meer fietste, voor een paar tientjes haar hele mooie Sparta overgenomen. Goede fiets, ik ben er nog altijd blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaren terug mocht je vanaf 15 km enkel niet deel nemen aan het fietsplan omdat de belastingdienst het dan onwaarschijnlijk vond dat je met de fiets naar het werk gaat. Ik weet nog dat ik dat toen oneerlijk vond. Ik woonde 21 km van het werk en ik fietste en fiets wel degelijk meer dan 50% van de keren. Een collega die 600 meter van het werk woonde mocht wel deel nemen terwijl zij feitelijk gewoon kon lopen. Gelukkig is de regeling aangepast. Ik weet niet waar de grens nu ligt. Mascha.

      Verwijderen
  19. Ik kwam met de trein, maar had fiets op station. Want het werk was aan de rand van de stad. Dat was voldoende voor deelname aan het fietsplan. Ik had alleen wel een oude fiets in de stad

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mijn buurman woont 30 km. vanaf zijn werk, hij fietst altijd, heeft geen rijbewijs. Dit al meer dan 25 jaar. Hij komt niet in aanmerking om mee te doen met het fietsplan omdat de afstand te groot is. Terwijl iedereen op zijn werk kan verklaren dat hij wel fietst. Oneerlijk want de collega's die veel dichterbij wonen mogen wel meedoen. Ik heb zelf ook 5 jaar geleden een fiets via het fietsplan gekocht. Nu werk ik daar niet meer, anders had ik zeker weer een nieuwe fiets gekocht. Wij moesten het wel direct betalen, niet zoals bij Zuinigaan elke maand een deeltje. Nu hoeft dat voor mij ook niet, ik wil geen schulden en dan zou ik een schuld hebben aan de werkgever. Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je zeker dat het niet kan als je meer dan 30 km van je werk woont?
      Ik heb geen probleem met een schuld aan mijn werkgever. Het is een renteloos voorschot en mocht ik ooit mijn werk kwijtraken, dan kan ik het geld zó betalen, ik heb voldoende spaargeld.

      Verwijderen
  21. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt let op de kosten ervoor. Ik heb zelf een fiets nodig aangezien ik geen auto heb, wil er dan wel voor zorgen dat mijn fiets goed genoeg is.

    BeantwoordenVerwijderen