zondag 25 mei 2014

Vroeger, in tijden van crisis deel 4

Vakanties toen er kinderen kwamen:

In een vorige aflevering schreef ik over vakanties van mijn ex-partner en mij. Hoe zagen onze vakanties er uit toen we kinderen kregen?
Tijdens onze eerste vakantie ging het weer op de fiets. Oudste dochter is tijdens onze vakantie 1 jaar geworden. Deze keer gingen we niet op onze vakantiefietsen, maar op een tandem. Deze tandem hadden we tweedehands aangeschaft in verband met het feit dat ik door de bevalling niet goed op een racefietszadel kon zitten, ik had last van een litteken. Fietsen op een gewone fiets ging wel. Dan maar op een gewone fiets en we kozen voor een tandem. Bagage achterop, een fietskar er achteraan, natuurlijk ook voor een prikkie tweedehands aangeschaft. Dochter in een fietszitje voorop en de reis kon beginnen! Dochter kon nog niet lopen, daarom had ik speciaal voor haar een waterdichte kruipbroek genaaid, zodat ze door het natte gras kon kruipen zonder dat ze erg nat werd.
We fietsten in twee weken in een ruime bocht rond het IJsselmeer, waarbij we ook de Noordzeekust bereikten. We kampeerden onder anderen in Noordwijk aan zee. Het weer was niet best, alle dagen veel regen en tussendoor droog. Gelukkig was het niet erg koud. We fietsten om de dag.
Het was een leuke tocht. Op de terugweg ging het enorm hard waaien en we zagen die Afsluitdijk niet zo zitten, daarom bedachten we dat de boot een goed alternatief was. Dus we gingen met de boot van Enkhuizen naar Stavoren.
Na deze vakantie gingen we bijna ieder jaar een weekje in een huurcaravan op Ameland en daarnaast nog een aantal dagen kamperen. Hardstikke leuk een week op een eiland! Eén keer zijn we twee weken geweest, maar naar mijn gevoel maakte het helemaal niet uit of we nu 1 of 2 weken gingen en financieel natuurlijk wel! We huurden nooit lakens, namen deze zelf mee en deden ook altijd zelf de schoonmaak. Dat scheelt toch weer veel geld. Kamperen deden we nog steeds op de fiets, we kampeerden in Noord- of Midden Drenthe. We bleven daar een paar dagen staan en fietsten dan weer naar huis. Staatsbosbeheercampings waren redelijk betaalbaar. Toen de kinderen nog niet zelf fietsten konden we maar weinig meenemen, we namen wel weer de fietskar mee, voor pakken luiers etc. Lastig dat je in de winkel niet een paar luiers kon kopen. Thuis gebruikten we stoffen luiers, maar op de camping niet, ik zou niet weten hoe we dat hadden moeten regelen.
Op vakanties kookten we altijd zelf, gewoon met basis dingen uit de supermarkt. Dat hield de vakantie betaalbaar. Bij uitstapjes vanaf het vakantieadres namen we brood, fruit en drinken mee.

1. Ja, de eilanden zijn voor kinderen prachtig. Spelen met andere kinderen, strand, kwelder met spannende beesten, buiten, bos fietsen etc. Wij zijn er ook veel geweest met de kinderen en ook veel gekampeerd. Wij waren veel op Terschelling. Vaak op camping de Kooi met nog een meertje aan de overkant

2. İk geniet van je vroegere stukjes. Groetjes,Kim

3. Ik vind het heel leuk om deze reeks van stukjes te lezen. Jullie maakten er met heel weinig geld toch wat van.
    Ik groeide op tijdens de genoemde crisis maar mijn ouders kregen het juist steeds beter. Mijn vader werkte voor de gemeente en kreeg een betere baan en mijn moeder ging in het plaatselijke zwembad werken. Mijn moeder was al een kei met geld maar toen het beter ging merkten we dat wel. Wij kregen een vaatwasser en een videorecorder. Ook de combimagnetron was er al snel, mijn ouders kochten een andere auto en gingen samen op vakantie naar het buitenland. Ik ging dan logeren bij mijn oma. In de zomervakantie ging ik samen met mijn moeder met de bus naar Spanje. Mijn vader ging niet mee omdat hij voor zijn sport niet weg kon. Oudere broer kreeg geld voor een vakantie met vrienden.
    Als kind heb ik geen enkel besef gehad van een crisis, maar of ik het anders wel gemerkt had weet ik ook niet.
    Ilse

4. Mooie verhalen. Minder is niet per se slechter.

PS Maak van lidteken maar wel even litteken. :)