donderdag 8 mei 2014

En hoe zit het nu met de crisis?

Volgens minister Dijsselbloem is de crisis voorbij. Dit baseert hij op het feit dat er dit jaar een economische groei verwacht wordt van 1,2% en het begrotingstekort blijft onder de Europese norm van 3%. Men denkt dat dit jaar het begrotingstekort maar 2,8% zal zijn.
Dat is prachtig natuurlijk! Het gaat goed met onze economie!
Gelukkig is de minister wel zo eerlijk om er tegelijkertijd bij te zeggen dat de werkgelegenheid voorlopig nog niet echt aan trekt. Volgens hem duurt dat langer. Nou moet ik zeggen dat de overheid door alle bezuinigen zelf ook niet een banenmotor is. Ook bij de overheid zijn de afgelopen jaren veel ontslagen gevallen.
Ik zou het heel fijn vinden dat ook onder jongeren de werkgelegenheid weer wat aantrekt. Het is voor afgestudeerden nu zo verschrikkelijk moeilijk om werk te vinden en als er werk gevonden wordt, is dat vaak werk op het minimumloon en ver onder het niveau van de gevolgde studie. Jongeren met weinig opleiding vallen op die manier totaal buiten de boot en zijn volkomen kansloos. Hopelijk wordt dat snel weer wat beter!

5 opmerkingen:

  1. In mijn huishoudportemonnee is 2,8%tekort echt nog een tekort.
    Ik noem dat niet de crisis voorbij.
    Aan de staatsschuldmeter zie ik dan ook nog steeds de staatsschuld oplopen in plaats van dalen.

    http://www.destaatsschuldmeter.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat er nu vooral om dat het percentage wat er elk jaar tekort is, flink omlaag is. Dus de goede kant op.
      Maar het blijft een tekort natuurlijk.
      Maar ook in hele goede economische jaren is er een begrotingstekort...

      Verwijderen
  2. Veel van de 'groei' was in januari toen de energie duurder werd door het stijgen van de accijns, waardoor iedereen in de grensstreek nu niet meer in NL tankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien is de crisis op zijn retour, maar om te zeggen dat het voorbij is vind ik erg voorbarig.
    Misschien wil de minister ons graag laten geloven dat de crisis voorbij is. Zodat we meer geld gaan uitgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee hoor, dit zijn leugens. Cijfers kun je alle kanten opwijzigen. Er wordt ook van alle kanten gewaarschuwd voor een nog ergere crisis. Oftewel een behoorlijke klap wat nig erger is wat we nu hebben gehad. Het zijn niet de minste die daar voor waarschuwen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.