zondag 13 april 2014

Mijn allerallereerste baantje

Ik gisteren schreef ik over mijn eerste baantje, maar strikt genomen was dat toch niet mijn allereerste baantje. Dat allereerste baantje was zo'n 10 jaar daarvóór! Ik heb als schoolkind, toen ik 8 jaar of jonger was, samen met klasgenoten bessen geplukt op een kwekerij ergens aan de Potmarge in Leeuwarden/Huizum. Een middag kruisbessen plukken. Of waren het rode bessen? Ik weet het al niet eens meer! In mijn herinnering waren het kruisbessen. Die bessen werden gelegd in bakjes van de kweker en je kreeg betaald naar gewicht. We mochten er ook van eten, maar ik vond ze veel te zuur en kende de bessen ook helemaal niet. Ik moet 8 jaar of jonger geweest zijn, want vlak na mij 9e verjaardag zijn we in januari 1962 naar Drachten verhuisd.
Verdiensten? Een paar dubbeltjes voor een middag plukken.

4 opmerkingen:

  1. ha, dat waren kruisbessen !!
    ik heb ze daar ook geplukt per kistje voor een paar centen destijds.
    leuk deze herinnering .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! Ook in Huizum? Die kwekerij bestaat nu al lang niet meer, het was ongeveer tegenover de school.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt hoor, ook stond er het klooster van Johannes de Dooper , ten minste ik denk dat het zo heette.
    Nu zijn daar een Hbo en een vmbo- groen en allerlei nieuwe huizen : je herkent het ws. moeizaam.
    Leuk is dan misschien voor je: beeld bank Leeuwarden met heel veel foto's van oud Leeuwarden.
    Groetjes Lidey.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker, daar kijk ik wel eens! Mijn moeder is ook in Huizum opgegroeid, en mijn vader in Leeuwarden in de buurt rond het Vliet, dat maakt het voor mij extra leuk!

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.