woensdag 26 maart 2014

Paardenvlees

De laatste tijd eet ik vaker vlees en en vooral vis dan het wel geweest is. Het is al weer weken geleden dat ik tofu of tempeh at en ook het eten van peulvruchten deed ik ergens in de vorige maand. Wat at ik de laatste tijd wel als ik vegetarisch at? Kaas en eieren en soms helemaal niets, dus dan liet ik het vlees gewoon weg.

Een voordelig alternatief voor rundvlees is paardenvlees, het wordt in de markt gezet als gezond en veel goedkoper. Ik koop eigenlijk nooit paardenvlees, maar dat is misschien maar goed ook. Ik ben er nu wel achter waarom het goedkoper is. Daarnaast is het de vraag of het gezond is.

Afgelopen maandag heb ik een uitzending van Radar gezien. Het ging onder anderen over de misstanden bij de slachterijen van paardenvlees in Canada en Mexico. Echt vreselijk! Schokkend en akelig! Daar lusten de honden geen brood van! Deze paarden zijn ook niet gefokt voor de slacht, het zijn afgekeurde ren-, rijd- en werkpaarden, die soms heel veel medicijnen gehad hebben. Er wordt nauwelijks op gecontroleerd op deze stoffen. Ik moet zeggen, trek in een stukje vlees, wat voor vlees dan ook, is mij op dit moment helemaal vergaan. Brrrr! Ik hoef even niet meer en grijp naar de kikkererwten die ik nog in blik en in de vriezer heb en binnenkort koop ik ook weer wat tempeh!

Naar aanleiding van het programma is gisteren in veel supermarkten het paardenvlees uit de schappen gehaald.

12 opmerkingen:

  1. Ja,heb het ook gezien,m'n maag draaide werkelijk om,verschrikkelijk!
    Lang geleden had je in onze stad een paardenslager,het was goed en goedkoop vlees,als een paard kreupel of oud was werd het geslacht,niks mis mee toch?
    Hoe de paarden in de uitzending werden behandeld,zonder water en voer in de hitte,heel erg en supermarkten weten dit niet?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Supermarkten zijn echt wel van deze praktijken op de hoogte, zolang mensen hun kop in het zand steken en vooral lekker veel goedkoop vlees willen zal dit bestaan.
    hier alleen vlees van eigen runderen uit het dorp, en anders geen vlees.

    Deb

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig zit in ons dorp nog een slager die weet waar zijn paarden vandaan komen, hoe ze behandeld zijn en wat ze aan medicijnen gehad hebben. Hij slacht niet meer zelf maar brengt ze wel zelf naar de slachterij in de buurt en haalt het vlees daar weer op. Ik durf dat gerust te eten, graag zelfs, maar uit de supermarkt.......brrr....Maar dat geldt waarschijnlijk net zo goed voor al het andere vlees daar, dat komt ook uit Oost-Europa of god weet waar vandaan!
    Erica

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik voeg soms noten toe aan gerechten waar ik vlees weglaat. Werkt ook heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad. Wal-ge-lijk!!
    Zo triest, als we vlees eten doen we dat ook lokaal en bio.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb gelukkig niet gekeken, want dit soort beelden blijven op mijn netvlies lang achter; sinds dat er de laatste tijd zoveel vleesschandalen opduiken, eten wij alleen nog vis en af en toe een kipfilet, maar echt nog maar zeldzaam;
    wij vervangen ook door noten, en ik haal van internet ineens allerlei prima recepten voor vlees-vervangers, zoals kaas-ui-burgers, en groente-burgers, en vis-burgers;
    eigenlijk valt het mij erg mee, om vlees weg te laten, en het thuisfront vindt het zelfs allemaal veel lekkerder....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb de aflevering gezien en ik vond het schokkend en walgelijk hoe mensen de dieren behandelen. Ik eet toch al weinig vlees en af en toe een stukje vis. Voor mij een reden om eens op zoek te gaan naar een goede slager

    Ik vind dat als supermarkten vlees inkopen die aan de eu-normen moeten voldoen vooral goed moeten weten wat er met hun vlees gebeurt. Ik hoef al die medicijnen niet in mijn vlees.
    Helaas kan ik noten alleen eten als ze gemalen zijn vanwege kauwproblemen. Dus die verwerk ik voornamelijk in ontbijtmuffins en pannenkoekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kan niet meer naar zulke uitzendingen kijken.
    Wij hebben een daad gesteld, en dat is vlees weglaten uit ons menu.
    Het is niet te pruimen dat dieren zo moeten lijden voor ons stukje vlees (of vis)
    Ik drink ook geen zuivel meer.
    Eitjes en kaas kosten me moeite. Dat gebruik ik met mate.
    Op internet is meer dan genoeg te vinden over vleesloos eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vlees weglaten uit het menu vind ik ook het beste wat je kan doen;
      maar geen zuivel meer, en helemaal vleesloos, heeft een risico:
      gebrek aan B12, wat alleen in dierlijke produkten zit.
      Dan moet je, vooral als eieren en kaas schaars gebruikt worden, toch gaan denken aan supplementen, lijkt mij zo...

      Verwijderen
  9. Ik eet al heel lang geen vlees maar mijn man nog wel. Vroeger kocht ik biologisch vlees in de supermarkt (AH) maar daar wordt steeds meer troep aan toegevoegd. In een dorp verderop zit een goede slager, hij heeft zijn eigen runderen in een natuurgebied lopen, koopt dieren bij een lokale diervriendelijke vee-en varkensboer en hij slacht zelf! Geen E-nummers maar echte kruiden en specerijen in bv saucijzen, verse worst en rundervinken! Mijn man vindt dit vlees veel smakelijker dan het biologische vlees van de supermarkt! En leuk voor onze beurs.....het vlees is niks duurder!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lang niet iedere slager MAG paardenvlees verkopen. Laat staan slachten. Het is dus niet zomaar te koop. Als ik paardenvlees wil hebben, moet ik zo'n 20 km rijden om naar een echte paardenslager te gaan. De supermarkten hier verkopen het ook maar zeer zelden. Dus ik blijf zuurvlees van paardenvlees op het menu zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bij de Plus supermarkt waar ik koop, staat op het rundvlees precies vermeld waar het rund geboren, geleefd, geslacht is enz. En dat is allemaal in Nederland. Ik weet niet hoe dat met andere supermarkten is. Paardenvlees is heerlijk maar zie ik nooit in de winkel. Maar ik zou dat alleen kopen als er op zou staan dat het Nederlands paard is.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.