vrijdag 28 maart 2014

De hoogste spaarrentes

Het is lastig, maar het is nu eenmaal zo, op de ene spaarrekening krijg je meer rente dan op de andere rekening. En dat blijft niet steeds gelijk. Heel vervelend, als je de hoogste rente wilt, dan moet je steeds op zoek naar de hoogste rente en blijven vergelijken.

Ooit, al weer jaren geleden,  kreeg ik op mijn spaarrekening bij de ATB veel rente, op dit moment staat hij in het rood op de rentemeter op de site van vanspaarbankveranderen.nl met een jaarlijkse rente van 1,4%. Het was een aantrekkelijke spaarrekening, maar nu al weer een tijdje niet meer. Ik heb de rekening nog wel, dat is omdat ik bij deze bank ook een spaardeposito heb. De rente op dit deposito is 5,45% en deze rente wordt maandelijks op mijn spaarrekening gestort.

Verder heb ik bij diverse banken en/of verzekeringsmaatschappijen spaarrekeningen. Zo nu en dan controleer ik of het de moeite waard is om naar een andere rekening over te stappen.

Ik heb wat geld bij centraal beheer - daar blijkt de rente tegenwoordig steeds lager te zijn geworden! Nog maar 1,45% rente krijg ik daar. Ik ga het geld overboeken naar een rekening met een hogere rente!

Verder heb ik geld bij ASN - die doet het relatief goed met 1,6% en omdat ik achter de doelstellingen sta van deze bank, laat ik mijn geld daar staan, daar heb ik ook mijn betaalrekening.

Dan heb ik ook nog spaargeld bij Nationale Nederlanden en Argenta. Bij deze laatste, Belgische bank, een schamele 9 euro en bij de eerste wat meer. Dat laat ik staan, want beide banken staan op nummer 1 wat de rente betreft.

Geen reden om een nieuwe spaarrekening te openen. Misschien haal ik voor het overzicht dat kleine beetje weg bij Argenta. Argenta is een Belgische bank en valt niet onder de Nederlandse bankgaranties, dus daar sluis ik het geld van Centraal Beheer niet naar toe. Ik ben na Icesave toch voorzichtiger geworden en heb liever een Nederlandse bank.

Wil je graag weten hoeveel overstap naar een spaarrekening met een hogere rente voor jou verschilt? Hier vind je de spaarcalculator van de Vrekkenpagina.

Waar wel? Ik denk dat ik daarvoor maar weer eens de eerlijke bankwijzer raadpleeg. Daar kun je de volgende vragen checken:
Investeert jouw bank in foute wapenbedrijven, kinderarbeid of vervuilende energie?
Neemt jouw bank mensenrechten, klimaat en dierenwelzijn serieus?
Één probleem: spaarrekeningen zijn niet opgenomen in de eerlijke bankwijzer.

7 opmerkingen:

  1. Toen mijn groensparen afliep een paar weken geleden,bleek dit prdukt nu niet te bestaan. Daar baalde ik van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb vrijwel alles bij Moneyou, niet echt een superhoge rente, maar beter dan bijvoorbeeld Rabobank. Eerst boekte ik ook regelmatig over tussen rekeningen, maar tegenwoordig vind ik het wel net zo prettig om het zo te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb alles nog steeds bij de Rabobank. Maar ik hoor daar niet altijd zulke prettige verhalen over… Maar administratieve rompslomp weerhoudt me van overstappen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals je op de site van vanspaarbankveranderen.nl kunt lezen, is het heel simpel!

      Verwijderen
    2. Bij de Rabo is de hoogste rente 1,1%, misschien geeft jouw rekening nog minder rente. Als je 6000 euro spaargeld hebt en je vergelijkt 1,1% rente met 1,75% rente, dan is het verschil ongeveer 40 euro. Ik zou zeggen: snel verdiend!

      Verwijderen
  4. Ik had ook ooit bij de ATB bank mijn geld. Nu gewoon bij de SNS en de ATB hou ik aan voor betere tijden... nu met 0 Euro, maar dus weer makkelijk te verhogen, mits meer rente.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben toevallig vandaag naar de regiobank gegaan om een nieuwe betaal/spaar rekening te openen, ik ga helemaal weg bij de rabobank.
    ik hoorde goede verhalen over die bank en sparen doe je voor 1.45% rente is idd meer dan bij de rampe bank, ja sorry ik heb er geen goede ervaring meer mee met de rabo bank.

    groet Danny

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.