zaterdag 8 februari 2014

Eenderde deel van voedsel nep

Volgens een bericht in The Guardian is zeker 1/3 deel van het voedsel in Engeland nep.
Lees hier het bericht op Nu.nl dat er naar verwijst.
Uit tests blijkt dat er er niet in zit wat op de verpakking staat. In kruidenthee zitten bijvoorbeeld geen kruiden, ham is geen ham, maar gevogelte, in mozzarella zit maar voor de helft kaas, garnalen bestaan voor de helft uit water. Er werden ook dranken gevonden die misschien wel gevaarlijk zijn, zoals wodka gemaakt van antivries. De tests zijn uitgevoerd op voedsel gekocht in West Yorkshire en de testers vrezen dat ook minstens eenderde deel van het voedsel dat in de rest van Engeland verkocht wordt nep is.
Zou het hier in Nederland anders zijn?
Het zou heel goed kunnen dat het in Nederland niet veel beter is.
Er is de afgelopen jaren heel veel bezuinigd op controle, bedrijven moesten als het ware hun eigen vlees keuren. Het gaat allemaal om de winst, om de prijs, dus met een goedkopere grondstof kun je meer winst maken. Moet dat op het etiket? Zo lang niemand het door heeft dat het nep is, kan niemand bedrijven dwingen om het te wijzigen.
Nog meer redenen om basisvoedsel te gebruiken en geen pakjes, doosjes, en kan-en-klaar, maar eerlijke voedingsstoffen.

8 opmerkingen:

  1. Volgens mij is het in Nederland niet anders. Ik word regelmatig ziek van producten waar er niets verdachts op het etiket staat.
    Ik heb coeliakie en verdraag geen dierlijke melkproducten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Logisch denk ik dat er vijftig procent water in garnalen zit, ikzelf besta voor veertig procent uit water en als ik in water zou zwemmen mijn leven lang is dat zeker vijftig procent,

    Ik let steeds beter op wat ik eet. Recht toe, recht aan eten, moestuin eten, lekker hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik merk wel dat in Nederland steeds meer mensen willen weten waar hun eten vandaan komt. Steeds minder zakjes en meer echt eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lees Zout Suiker Vet van Michael Moss en lees het schokkende verhaal van de manier waarop de voedingsindustrie ons 'overhaalt'...!
    Ankie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik lees net dat bericht en bedacht ook of het in Nederland hetzelfde zou zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk de situatie in Engeland eerder regel dan uitzondering is! Trouwens, ik kocht vandaag brood bij een bakker in Duitsland die een poster opgehangen had waarop vermeld werd dat er geen vreemde hulpstoffen/broodverbeteraars aan het brood toegevoegd worden! Het kan dus wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. het verbaast me niet, de engelse supermarkten liggen vol met gekke producten die je hier in Nederland niet kunt krijgen. (ik ga er speciaal voor naar toe) Ik verbaas me elke keer weer als ik er ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik las in het boek van Michael Pollan dat er vroeger op het label moest staan als iets 'namaak' was. Zoals margarine, dat was namaak-boter. Mensen wilden eigenlijk niet graag namaak producten kopen. Toen heeft de voedingsmiddelenindustrie uiteindelijk zijn zin gekregen, en mocht de benaming 'namaak' van het pak. Sindsdien is het hek van de dam en worden verschillende producten en ingrediënten door goedkopere vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.