zaterdag 16 november 2013

Mijn geloof in de goedheilig man

Toen ik bijna 7 jaar was, was ik op de dag van de intocht van de Goedheilig man ziek. Helaas kon ik niet met mijn broertje mee naar de intocht in de stad Leeuwarden. Ik mocht bij oma thuis naar de tv kijken naar de intocht van de sint. Die intocht riep bij mij heel veel vragen op! Want die intocht was overduidelijk niet in de stad Leeuwarden. Er was sprake van een groot water en niets leek op de gebouwen zoals je die in het centrum van de stad Leeuwarden aantrof. Mijn geloof werd danig aan het wankelen gebracht. Ondanks de zwart-wit beelden was het duidelijk dat die sint niet in Leeuwarden aankwam, maar heel ergens anders! Hoe kon dat nou? Mijn ouders losten het op, door te vertellen dat het geen live uitzending was (zo heette dat toen nog niet, maar dat terzijde), maar een op film opgenomen uitzending en dat deze intocht al eerder had plaatsgevonden en op die zaterdag was uitgezonden. De uitzending was speciaal voor zieke kindjes, zodat die sint en piet ook konden zien. Oooo, zat het zo!! Toch raar, want daar werd tijdens de uitzending niets over gezegd!

16 november '13 sint in Groningen

Vandaag kwam de Sint in Groningen aan. In het echt en op TV! Natuurlijk moest mijn jongste dochter met 6 Wageningse studievriendinnen bij dit gebeuren aanwezig zijn. Konden de vriendinnen meteen het huis van dochter en vriend bewonderen en bijpraten. Hoe het was, die intocht in de stad Groningen, dat hoor ik binnenkort! Zelf heb ik op tv gekeken naar dit feest.

Leuk, het deed me weer helemaal terugdenken aan toen mijn dochters klein waren. Toen oudste 15 maanden was, stond ik met haar op mijn schouders, vlakbij de plek waar de sint nu aan wal kwam! We pendelden in later jaren vaak langs de route: eerst naar de boot kijken, en dan langs de route in de stad.

4 opmerkingen:

  1. Ik schreef er toevallig net ook over op mijn blog :-D
    Vind altijd zo mooi die lachende kinderen vol verwachting.. dit feest mag toch nooit verloren gaan.
    Waar de Sint ook de stad op tv binnen komt, Eurootje zit voor de buis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zat in de trein die 10.10 uur in Groningen aankwam. Elke halte kwamen er meer kinderen met hun ouders bij. Wat een feest! De stemming zat er bij iedereen goed in. Veel kinderen waren als zwarte piet verkleed,maar niet zwart geschminkt. De spoorwegen hadden ook pieten die cadeautjes uitdeelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het ook altijd heel leuk om te kijken naar de intocht op tv. Krijg eerlijk gezegd ook wel vochtige ogen als ik de stoomboot weer zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij zijn ook naar de intocht geweest. Vroeger keken we altijd tv en daarna gingen we naar de plaatselijke intocht. Ik vond het leuk om ze nu eens 'in het echt' te zien maar op tv krijg je er veel meer van mee. Thuis hebben we de intocht nog eens terug gekeken.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.