zaterdag 23 november 2013

De overstap naar een andere zorgverzekering...

is bijna gemaakt!

Zoals gemeld had ik nogal wat koudwatervrees voor het overstappen.
Dat was vooral omdat:
1. Ik ben chronisch patiënt en wat nu als ik toch problemen door de overstap krijg?
2. De "winst" van de overstap is ook weer niet zo groot, mijn voordeel is €56,74 (deel is clix bij Euroclix en een deel is lagere premie)

Maar ik heb nog weer uitvoerig het pakket bekeken en gekeken naar gecontracteerde fysiotherapeuten en ziekenhuizen en ik ben bijna over de streep. De fysio in "mijn" gezondheidscentrum is gecontracteerd. Volgens hun site zijn ze in onderhandeling met het Universitair Medisch Centrum Groningen en hebben ze daar ook binnenkort een contract.
Ik wil namelijk wel de mogelijkheid hebben om in dat ziekenhuis behandeld te worden. Ik weet het, het is een luxepositie, 2 ziekenhuizen in 1 stad, maar voor mij is het Martini Ziekenhuis zo ver weg dat ik daar liever niet naar toe wil. Op de fiets ben ik vanuit huis minstens drie kwartier bezig om daar op de poli te verschijnen. Bovendien ben ik in het UMCG al heel lang patiënt, bij oogheelkunde al 43 jaar. Misschien stap ik voor de diabeteszorg binnenkort wel over naar de huisarts, maar ik wil daar niet toe gedwongen worden omdat de zorgverzekeraar geen contract heeft.
Nog even wachten en dan .... stap ik over.

In feite blijf ik bij dezelfde verzekeraar, maar dan een andere "dochter", of is dit een zoon? Voordeel is wel dat dit kind van de zorgverzekeraar in Leeuwarden gevestigd is en ik de werkgelegenheid in mijn eigen geboortestad hiermee verstevig.

8 opmerkingen:

  1. Mijn ervaring is dat de korting bij Independer groter is dan bij Euroclix, heb je hier ook naar gekeken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt via Euroclix via Independer overstappen. Dan heb je van beide voordeel.

      Verwijderen
  2. Ik moet er nog aan beginnen, wordt een hele klus, pff..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik blijf bij Anderzorg omdat die voor mijn situatie het goedkoopst is, maar ga wel weer per maand betalen. Dan wordt het iets duurder dan nodig, maar de premie gaat toch met een tientje omlaag, dus Pr saldo betaal ik in 2014 uiteindelijk wel minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je weet toch dat de zorgverzekeraar niet verplicht is je met een aanvullende verzekering te accepteren he?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe zo niet accepteren? Kunnen ze echt zeggen: we moeten jou niet omdat je astma en diabetes hebt? Of omdat ik 60+ ben?

      Verwijderen
  5. Ja, zorgverzekeraars moeten je accepteren met de basisverzekering. Met de aanvullende verzekeringen zijn ze dat niet verplicht. Zorg dus eerst dat je met de aanvullende verzekeringen geacceteerd wordt door de nieuwe zprgverzekeraar voordat je de oude opzegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien is dit artikel zinvol voor je?
    http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3551245/2013/11/26/Wie-vaak-naar-fysio-gaat-heeft-niet-veel-keus.dhtml

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.