vrijdag 25 oktober 2013

Tandarts en verzekering

Afgelopen dinsdag ben ik weer naar de tandarts geweest. Gewoon voor controle. Ik ben heel erg blij met mijn gebit! Ik heb een oersterk en mooi regelmatig gebit. Ongeveer de helft van mijn tanden en kiezen zijn nog steeds gaaf en de gaatjes die er zijn, zijn tamelijk klein, waardoor kronen en bruggen niet nodig zijn. Er is een problematische premolaar (klik). Er is van die kies niet veel over, daar zit tegenwoordig een soort van kroon op. Het is ook niet helemaal een kroon, er staan nog wel twee vlakjes, maar er zijn twee vlakjes weg. Deze kies is afgelopen voorjaar gerestaureerd. Er zat ruim 35 jaar lang een gouden inlay in, maar dat ging niet meer, ik heb nu een witte kunststof vulling die goed voldoet.
Het leuke is, is dat mijn kinderen mijn oersterke gebit geërfd hebben. Dat van hen is nog beter. Hun gebit is geheel regelmatig en volkomen gaaf. Nooit een beugel of zo nodig gehad en geen vullingen. Soms eens een keertje een beetje tandsteen, maar verder helemaal niets. Ze poetsen en flossen niet heel veel, maar kennelijk genoeg om hun gebit goed te houden. Ze hebben beiden geen tandzorgverzekering. Ze hebben genoeg aan 1 jaarlijkse controle à ca 20 euro. Waarom zou je je dan verzekeren? Dat kost heel wat meer. Een voor calamiteiten hebben ze een spaarpot.
Mijn eigen "kosten en baten analyse"
Ik ben wel verzekerd. Ik ben van 1952 en ik verwacht dat er toch regelmatig onderhoud moet plaatsvinden aan de vullingen die ik in mijn gebit heb en dat kost natuurlijk wel wat. Ik betaal 202,44 premie per jaar, daarvoor wordt maximaal 450 euro tandartskosten vergoed. Er zijn jaren dat ik die 202,44 er niet uithaal, en dus voordeliger helemaal niet verzekerd kon zijn. Er zijn ook jaren dat ik toch wel aan die 450 euro toe kom. Gemiddeld krijg ik, berekend over een aantal jaren, ongeveer terug wat ik betaal. Prima! Ik blijf gewoon verzekerd.

1 opmerking:

  1. Hier ben ik nu al een tijdje over aan het twijfelen, maar besloten dat het voor mij een verkeerde bezuiniging zou zijn. Ik ben niet gezegend met een goed gebit. Eigenlijk maak ik er bijna ieder jaar wel gebruik van. Ik hou m'n verzekering dus ook aan. Smile :)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.