donderdag 17 oktober 2013

Identiteitsfraude kost slachtoffers soms véél geld!

In 2012 waren ruim 200.000 mensen het slachtoffer van identiteitsfraude. Lees hier het bericht op Nu.nl Ik vind 200.000 mensen heel veel! In veel gevallen kun je er iets tegen doen. Wees alert en kijk goed uit!

Er zijn mensen die het voorzien hebben op jouw identiteit! Wat doen ze er mee? Ze plunderen je bankrekening, ze gaan betalen van jouw rekening, ze kopen producten op jouw kosten. Ze nemen een telefoonabonnement op jouw naam. De schade die jou berokkend wordt kan hoog oplopen!

Waar kun je aan merken dat iemand jouw identiteit gebruikt? Ik citeer de site van Overheid.nl:
  • U ontvangt rekeningen of ontvangstbevestigingen die aan u zijn gericht voor goederen of diensten die u niet hebt besteld.
  • U ontvangt brieven van advocaten of incassobureaus en gerechtsdeurwaarders over schulden waar u niets van weet.
  • Er staan op uw bankafschriften of creditcardoverzichten uitgaven die u niet herkent.
  • Uw gebruikelijke rekeningen en overzichten worden niet meer bezorgd.
  • U staat bij uw gemeente onder een ander adres dan uw woonadres ingeschreven zonder dat u een wijziging hebt doorgegeven.
  • U kunt geen lening krijgen door een onbekende BKR-signalering.
  • U ziet een of meer onbekende werkgevers op pensioen- of belastingoverzichten.
Als je bovenstaande signalen krijgt, dan is het goed mis!
Wat moet je doen?
Doe altijd aangifte bij de politie!
En meld de fraude hier: op het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI)
Naar aanleiding van je melding bij het CMI krijg je een advies over welke stappen je het beste kunt nemen. Dit advies is toegesneden op de melding die je doet. Ook krijg je adviezen om identiteitsfraude in de toekomst te voorkomen.

Wat kun je er aan doen om identiteitsfraude te voorkomen? Er zijn een aantal simpele stappen.
Klik op deze link, dan kom je op een PDF bestand van de overheid met tips.

Voorbeeld van veilige kopie van de ID kaart, waarbij je geboortedatum en BSN nummer onleesbaar gemaakt zijn. Verder staat er duidelijk op waar de kopie voor bedoeld is. Bron: Overheid.nl


Ik heb ook te maken gehad met fraude, een soort adresfraude.  De vòòrvorige eigenaar van mijn huis had op mijn adres een televisieabonnement geregistreerd. Hij woonde op dat moment samen met iemand die in de bijstand zat, tenminste dat was het verhaal van de sociale recherche. Het abonnement kon niet op dat adres geregistreerd worden, anders kwam er bijstandsfraude aan het licht. (Kennelijk kon je dus het abonnement op het ene adres registreren en op het andere adres van de kabel plukken. Misschien gaat dat met een wachtwoord of zo?) Er kwamen op zekere dag twee heren aan de deur die zich legitimeerden als zijnde van de sociale recherche, die kwamen vragen of de heer X misschien bij mij inwoonde en we een tv abonnement hadden van Z. Nou, nee, ik heb de hele man nog nooit gezien, ik weet dat hij ooit op dit adres woonde, want ik krijg nog steeds post van hem. (nog steeds trouwens, 6,5 jaar na zijn verhuizing). Ze hebben de plek waar het kabelsignaal het huis binnenkomt geïnspecteerd en hebben geconcludeerd dat ik dat niet gebruikte. Of ik maar even een verklaring kon tekenen dat heer X hier niet woonde. Dus dat heb ik gedaan, want ik was behoorlijk pissig op X, dat hij mijn adres misbruikte.

Wat doe ik om identiteitsdiefstal te voorkomen? 
Mijn bankgegevens gaan niet bij het oud papier.
Ik neem via pin 1x per week op een vaste plek geld op en verder betaal ik contant. Ik controleer zeer regelmatig mijn (spaar)rekening gegevens.
Ik heb een brievenbus waar niet uit te hengelen valt, de post valt op de deurmat.
Ik ben op facebook, maar ik vermeld geen geboortejaar, geen adres, geen telefoonnummer en de gegevens die ik laat zien, zijn alleen zichtbaar voor vrienden en niet voor anderen.
Hier op dit weblog ben ik anoniem. Ik weet wel dat ik door IP adres en dergelijke gegevens zeker niet helemaal anoniem ben. De AIVD en ook andere inlichtingendiensten hebben er waarschijnlijk geen enkele moeite mee om mij te traceren en indien nodig misschien zelfs een drone boven mijn huis te laten vliegen. Wat dat betreft maak ik mij geen enkele illusie.

3 opmerkingen:

  1. Papieren met persoonlijke informatie daarop verdwijnen in één van de houtkachels. Mijn Ouders hebben speciaal een papierversnipperaar aangeschaft. Bij het oud papier komt zo niets terecht waar onze naam, rekeningnummer of iets anders persoonlijks op staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De papierversnipperaar is mijn beste vriend. Het zal je maar overkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je Avast Antivirus op je pc hebt met Secureline zien ze je IP niet als het goed is zie je mij nu vanuit het buitenland binnenkomen als je een site teller hebt :)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.