donderdag 19 september 2013

Nog even verder op de macrobiotische/veganistische toer

Door het opdiepen van oude herinneringen aan mijn macrobiotische tijd, heb nog maar eens een veganistisch soepje gemaakt. Geen beproefd recept, maar gewoon wat aan gerotzooid.
Wat zat er in (voor 2 dagen)?
2 uien, gesnipperd
1 winterwortel (in kleine stukjes)
1 stuk zeewier (geweekt en gewassen) in stukjes geknipt (uit de toko, het leek nogal op wakame)
1 blikje tomatenpuree
niet zoete sojasaus
een flinke schep gare kikkererwten
3 mokken water

Bovenstaande heb ik gaar laten sudderen en toen de staafmixer gebruikt. Daarna heb ik een aantal lepels gare zilvervliesrijst en een lepel tahin (=gemalen sesamzaad) toegevoegd.
Volgens mij was het heel gezond.

Was het lekker? Dat ging wel.
Maar het vulde ongelooflijk!  Het was in eerste instantie of ik een baksteen had ingeslikt. Daarna voelde ik mij heel verzadigd. Ik hoefde de hele avond niets meer!
Het is geen aanrader voor als ik eters krijg, die gaan acuut door naar de snackbar hier om de hoek. Maar dat hadden ze ook gedaan bij de boekweit-linzen-mix die ik laatst gekookt had.

Wat kan er beter? Volgens mij moet die zeewier er niet meer door. Zeewier is heel gezond, maar het geeft een smaak aan de soep die mij niet overtuigt, om het zo maar eens te zeggen.
Daarnaast weet ik niet of ik de volgende keer nog weer ga voor helemaal veganistisch. Een beetje roomkaas erdoor lijkt me ook wel erg lekker. 

9 opmerkingen:

  1. Je kunt de soep ook op smaak maken met wat meer indiase specerijen ipv zeewier en sojasaus, de indiase keuken is heel geschikt voor lekkere veganistische recepten.
    Ankie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip, die Indiase specerijen. Ik heb er wat Indiase kruidenpasta aan toegevoegd en de smaak knapte er echt van op!

      Verwijderen
  2. Inplaats van zeewier kun je ook een beetje spinazie of snijbiet gebruiken. En ik zou ook peterselie toevoegen. En inderdaad wat indiase specerijen als koriander en kerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb enige tijd geleden eens rauwe sushi gemaakt (raw food) en ik vond vooral de zeewier echt vreselijk smaken :) Ik ben ook niet zo gek op die visserige smaak. Dus ik zou het zeker weglaten.
    Verder vind ik er weinig groente in zitten, misschien wat extra wortel en nog wat paprika?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat ik heel wat zou moeten overwinnen om zeewier te eten! Mijn man is graag aan de kust te vinden om te vissen, maar zeewier aan de hengel verafschuwt hij, haha! Laatst hoorde ik op de radio, dat gekweekte zeewier heel gezond is. Maar toch...nee voor mij geen zeewier!
    Groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind zeewier echt lekker, zeker in de vorm als vegetarische sushi vind ik zeewier heerlijk.
    Verder kan je hijiki (zeewier) bakken en dat is ook erg lekker.
    Stukjes zeewier in de soep is ook erg lekker.
    Zeewier is erg gezond kijk maar is op de site van zeewierwijzer.nl

    Ik denk dat je zeewier moet leren eten, als je eenmaal aan de smaak gewend bent is het een heerlijke aanvulling bij je eten. Het enige nadeel is dat het best wel duur is.
    Groetjes Dreadlocks

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voordat ik ga koken gebruik ik altijd een goed basisrecept die kun je nu overal vinden online. Als ik dit recept beproefd heb ga ik het als het nodig is aanpassen. Vaak is dit niet nodig omdat de kok er meestal meer verstand of ervaring mee heeft dan ik en dat respecteer ik. Misschien kun je goede recepten online vinden mbt. de macrobiotische keuken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kook al ruim 40 jaar vrijwel dagelijks een warme maaltijd voor mezelf en vaak ook voor anderen. Ik gebruik maar zelden een recept. Meestal gaat het prima, een enkele keer gaat het wat minder goed. Niet erg, daar leer ik van. Ik kookte gisteren voor twee dagen en vandaag at ik de soep met Patak currypasta er doorheen en daar werd het een stuk beter van.

      Verwijderen
  7. Ik kan me herinneren van vroeger, als kind, dat ik idd het macrobiotische eten vooral vies vond smaken, nu ik dit lees :-) komt het weer boven.Het lag al een blok beton in je maag en t was vies :-D

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.