dinsdag 30 juli 2013

Hoe snel je went aan warmte

In de afgelopen week was het warm, echt warm. Het is verwonderlijk hoe snel die warmte went. Vond ik het eerst bloedheet op mijn slaapkamer als het 24 graden was, gisteravond was het ook 24 graden, maar vond ik het eigenlijk nogal koud! Slapen onder alleen een lakentje? Nou nee, echt niet, veel te koud! Er moest echt een katoenen deken aan te pas komen en een nachthemd. Lekker behaaglijk!
En dat raam, dat ging niet helemaal open, maar gewoon op de kiepstand, daar hoefde echt geen nachtelijke kou bij.
In de woonkamer was het ook al zo koud! Ik heb een heerlijk warme plaid over mijn knieën gedrapeerd, anders was het me te koud! Dan vraag je: "hoe warm was het dan bij jou in de woonkamer?" Nou, "maar" 22,5 graden! Grappig, deze temperatuur zou ik in de winter veel te hoog vinden!
Hoe zou het gaan als het echt weer heel koud wordt? Wil ik dan de verwarming aan?
Morgen wat frisser. Die warmte wordt door het huis nog wel even vastgehouden.
En, niet getreurd, het schijnt a.s. vrijdag al weer maximaal 33 graden te worden hier in Groningen!

9 opmerkingen:

  1. Ik ben blij dat het is afgekoeld. Maar inderdaad, het voelde wel wat koud vanmorgen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je de deuren/ramen tegen elkaar openzet, zolang het buiten koeler is dan binnen, daarna alles sluit en zorgt dat de zon niet naar binnen kan schijnen, houd je het koeler in huis en de muggen (neefjes in stad en omgeving) hebben een hekel aan lucht die in beweging is. Gelukkig hebben we in de stad Groningen heerlijk kraanwater en staat ook hier een fles daarmee in de koelkast, voor de "snelle" dorst, met of zonder toegevoegd smaakje. Een tip voor je vakantie: als het wat afkoelt, wees dan eens tourist in eigen stad (Groningen dus voor jou). Laat alle creditcards thuis, doe bv. 5 euro in je portemonnee (touristen snoepen een ijsje of drinken een kopje/glaasje op een terras) en loop die winkeltjes binnen waar je normaal nooit komt (Folkingestraat, Gelkingestraat, dat soort winkeltjes). De grote winkelketens vind je overal, die mijd ik dan ook, die hebben we immers thuis ook, maar die kleintjes, zo leuk om te doen. Ik neem wel een pen en kladblokje mee, om ideeën op te schrijven, die ik met dingen die ik al thuis heb, ook kan doen en om adressen op te schrijven van zaakjes waar ik nog eens weer heen wil. Heb je trouwens het doppen/vliegengordijn gezien? Alle plastic doppen, die je van kartonnen pakken af draait aan elkaar en je hebt een fleurig gordijn, nu beginnen te sparen, dan kun je hem volgende zomer ophangen.blog: blijmetkleur, heeft ook in de vievaa gestaan, zij heeft meer van dit soort dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Normaal is 26 graden me al veel te warm. Nu ben ik blij dat het zondag alweer minder warm gaat worden dan die 34 die vrijdag komt! Ik zei tegen manlief: Oh gelukkig het wordt zondag 'maar' 26 graden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb gemerkt,dat ik bij een warme zomer in de herfst eerder de kachel aan zet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zag het met lede ogen aangekondigd worden op het nieuws: vanaf donderdag weer tropisch! Ik leef juist helemaal op nu de temperaturen 'gewoon' fijn zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het is hier net wat afgekoeld door de regen en wind en het is gewoon heerlijk om het een beetje fris te hebben, ik geniet van de koude rillingen en laat lekker alles open staan en ik heb echt geen behoefte aan een warme plaid en ook als het frisser word staan s'nachts de ramen wagenwijd open , ik vind het heerlijk om te slapen als het wat kouder is. vannacht tenminste weer eens lekker een nachtje doorgeslapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik verheug me juist op de warmte, eindelijk heb ik vrij en hoef ik niet in een overkoeld kantoor te zitten. Even genieten van de zon, zwemmen in buitenwater en vooral de omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is hier binnen altijd koel gebleven, rond de 20 graden. S'avonds koelt het inderdaad flink af binnen, maar een vest is voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zuinigaan, wij herkennen je verhaal HELEMAAL! Nu houdt mijn lijf sowieso al geen warmte vast en als iedereen 's avonds nog met blote benen en arnemen zit, heb ik alweer sokken aan en iets over de armen. dit keer heb ik het gepresteerd om tijdens de "hittegolf" heel lang meet blote voeten buiten te zitten. Mijn man vond het vannacht ook "koud" in bed en heeft wat extra dek overgelegd!.
    Grappig hoe het lichaam reageert op de buitentemperatuur.
    Trouwens ik geloof dat ik in mijn leven wel meer hittegolven heb meegemaakt, eerst 4x in 1947! maar ook in de ZOhoek van Drenthe kon het dagenlang erg heet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.