woensdag 15 mei 2013

Wat dochters vinden van minder zuinig

Grappig: dochters vinden beiden dat ik uitgebreid mijn woning moet verbouwen en oudste vindt dat ik ook echt een auto moet aanschaffen,
Wat moet volgens hen verbouwd worden?
Ik "moet" een nieuwe keuken en een nieuwe badkamer.

De inbouwkeuken is gezellig, maar oud. De oven doet het wel, maar hij is niet erg snel warm en het duurt lang voordat gerechten klaar zijn. De koelkast is stuk. Daarom staat er een andere koeldiepvries combinatie naast. Dit is de koelkast die ik in mijn vorige woning gebruikte. Ik vind de keuken geen probleem, dus voor mij heeft het vervangen van de keuken geen hoge prioriteit.

De badkamer is een ander verhaal. Die is in opdracht van de vorige bewoner geplaatst door een stel klusamateurs. Tegels zijn over de oude tegels heen getegeld en het geheel ziet er uiterst amateuristisch uit. De douche is niet heet te krijgen. Ik houd niet van heet douchen, dus voor mij hoeft het niet, maar de kinderen vinden het water te koud. Het verwarmingselement heeft te weinig capaciteit, daardoor is het er niet warm te stoken. De wc is sinds een 2 jaar stuk. De afvoer doet het wel, maar de stortbak is lek en ik heb hem laten afsluiten. Het is een ingebouwde, zwevende toilet, er moet behoorlijk wat breekwerk gebeuren voordat er een nieuwe geplaatst kan worden. Ik gebruik de kapotte toilet om te plassen en spoel door met emmers (douche) water. Het aanpakken van de badkamer heeft een vrij hoge prioriteit.

Een auto - nadeel van een auto is, dat die voortdurend geld kost nadat je hem aangeschaft hebt: verzekering, belasting, benzine, onderhoud en hij gaat in waarde achteruit. Hoe ouder de auto, hoe lager de inruilwaarde. Bij een nieuwe keuken en badkamer geef je eenmalig geld uit en dan is het klaar, bij een auto is dat heel anders. Daar is, als je een beetje pech hebt, eerder sprake van een bodemloze put. Een auto heeft wat mij betreft niet een erg hoge prioriteit. Ik denk dat ik regelmatig een auto ga huren.

Een ander teer punt bij het wensenlijstje van mijn dochters: ik heb nu nog erg weinig geld. Zolang het geld uit mijn moeders nalatenschap niet binnen is, heb ik alleen mijn buffer en die is niet heel erg groot. Afgelopen zondag heb ik mijn financieële overzicht bijgewerkt. In mijn buffer zit nu €1600,-
Daar kan je niet èn een nieuwe cv ketel, èn een nieuwe badkamer èn een nieuwe keuken van bekostigen. Binnenkort krijg ik vakantietoeslag, dan komt er ongeveer 1000 euro bij mijn buffer.

Nog een pijnpunt: vanaf september woont ook jongste dochter voorlopig hier, dan wordt het hier vol! Dan heb ik beide dochters met al hun spulletjes hier. Hak en breekwerk in een vol huis lijkt mij helemaal niets. Het ligt in de bedoeling dat oudste dochter eind dit jaar, of misschien iets eerder, verhuist naar een eigen huurwoning en dat volgend voorjaar jongste dochter vertrekt. Tegen die tijd ben ik flink wat inventaris van dochters kwijt uit mijn huis en heb ik ruimte en ook het geld om te verbouwen. Nou ja, geld, de erfenis van mijn moeder bedraagt 17.000 euro, dat geld is waarschijnlijk sneller op dan je denkt!

21 opmerkingen:

  1. Ik zou et mooi rustig aan doen en beginnen met de badkamer, dat is voor jou blijkbaar ook een belangrijk punt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt alsof je beter nog heel even kunt wachten met verbouwen etc, tot het wat rustiger is en tot het geld echt binnen is, in plaats van alleen nog maar "verwacht".

    Dat geeft je mooi ook nog wat tijd om uit te zoeken hoe je het precies hebben wilt, en aan welk bedrijf/ welke bedrijven je deze klussen durft toe te vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha ik denk dat je dochters maar fijn zelf een auto en keuken (in hun toekomatige) huis aan moeten schaffen ;-)

    Die badkamer klinkt als nuttig om te laten doen, maar onderdaad niet met een huis vol met mensen. Gewoonlijk ben je minimaal 3 weken zoet als je de badkamer grondig aan laat pakken.

    Wel handig: nu al bedenken wat je wilt en wat je daatvoor nodig hebt en marktplaats / aanbiedingen goed in de gaten houden mbt tegels / wc / kranen / douchewand ed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien een gekke manier om er tegenaan te kijken. Maar misschien krijg je juist wel een cadeautje in je schoot geworpen, in de vorm van tijd om rustig na te kunnen denken over wat je echt wil en hoe je dat wil... Of opper ik nu iets heel geks?

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Auto huren lijkt me ook beste oplossing voor jou, wel lusten geen lasten.

    Als je over een nieuwe keuken denkt, neem dan lades ipv kasten zoveel overzichtelijker.

    Mijn badkamer is 5 jaar geleden volledig vernieuwd. Ik heb in het jaar ervoor alle onderdelen via MP, en aanbiedingen aangeschaft om de kosten in de hand te houden. Hou er echter wel rekening mee dat sommige aannemers daar niet zo makkelijk mee willen werken. Als het via hen wordt besteld krijgen ze er ook nog provicie van namelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik doe mee met de suggestie: nu al rustig rondkijken. Alles goed (laten) opmeten en (laten) berekenen wat je nodig hebt en dan op zoek naar gratis / afgeprijsd materiaal.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Luisteren naar anderen kan altijd. En helpt je misschien dat te kiezen ,wat JIJ echt wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kijk eens naar GreenWheels. Dan heb je wel beschikking over een auto, maar niet al die kosten. Waarschijnlijk gebruik je hem toch niet vaak. Dus een auto aanschaffen zou ik je niet aanraden. En, inderdaad, investeren in de badkamer is een zeer goed plan. Die keuken kan altijd nog. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat je eventueel wel al zou kunnen doen is de cv ketel. Gaf bij ons amper problemen. Tenzij hij op een andere plaats moet natuurlijk. En je hebt er dan al een winter plezier van.
    Groet, Antien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die CV ketel staat niet op het wensenlijstje van dochters, die staat op mijn eigen lijstje. Ik heb al min of meer besloten dat er voor de winter een nieuwe komt.

      Verwijderen
  10. Je zou met je broer kunnen overleggen om beiden een voorschot uit de erfenis op te nemen mocht je haast hebben. Inmiddels is toch het bedrag aan erfbelasting wel bekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb helemaal geen haast. De inkomstenbelasting is nog niet definitief en na de definitieve aanslag zou bepaald worden of we aangifte moeten doen ivm erfbelasting.
      Ik heb al wel mijn broer voorgesteld om een deel als voorschot uit te keren, dat was vooral omdat ik de indruk had dat hij het geld wel kon gebruiken, maar ook hij heeft geen haast.

      Verwijderen
  11. lowbudget heb je ook mooie goede keuken/badkamer blijft er genoeg centjes over voor auto:)Hoef je ook geen rare capriolen uit te halen naast de vrachtwagens op de fiets :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. .....en ik heb ook twee dochters en die weten ook altijd zo goed wat ik moet doen.......:-). In jouw geval zou ik voor de winter een nieuwe ketel laten installeren zodat je op energie en op energiekosten bespaard; voor het overige zou ik idd wachten totdat de meiden hun eigen plek (weer) hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat hier gezegd wordt, lekker rustig aan doen en bedenken wat jij belangrijk vindt. wil jij hier ook nog blijven wonen als je dochters allang weer uitgevlogen zijn? en wat zou jij dan fijn vinden als gedaan is? persoonlijk klinkt mij de situatie met de badkamer vervelend in de oren, maar dit is omdat ik graag lekker warm douche. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuke tijd om uit te zoeken wat je wilt en hoe het moet om op je gemak uit te zoeken hoe je het wilt hebben.
    Als je nu je huis voor de toekomst (65 minder geld en minder energie) klaar maakt of alleennde dingen die echt nodig zijn, heb je straks een behaaglijke plek na je pensioen.

    Neem er alle tijd voor en budgetteer. Zoek een goed onderhoudsbedrijf uit. Nog een tip, budgetteer niet te strak, er zijn altijd dingen die nog moeten, onvoorziene dingen.

    Onderhoud op orde? Koop dan eindelijk die auto, of een scooter, ook leuk met voldoende kleding om het warm te houden op dat ding.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het probleem van de onvoldoende verwarming van de badkamer en de te koude douche kan je oplossen als je een nieuwe cv ketel neemt. Gewoon overleggen met de instalateur. Ja zal een grotere radiator nodig hebben. Het warme waterprobleem zal door de nieuwe ketel ook voorbij zijn. De rest kan je dan nog even uitstellen. Wij hebben bij de verbouwing beneden veel plezier gehad van iemand uit de kennissenkring die werkzaam is in de bouw. Hij heeft naar goede en goedkope oplossingen gezocht. Als leek weet je nu eenmaal niet wat kan. Hij was een soort verbouwingsregisseur. Een vriendin met marktkoopmansgeest heeft bij de keukenzaak onderhandeld. Scheelde wel 25 procent! Behalve goed rondkijken is het dus ook belangrijk dat je deskundigen uit je eigen kring probeert te zoeken. Verder zou ik geloof ik nog 6 duizend euro achter de hand houden voor later. Mocht je toch nog een auto willen hebben als je 66 bent dan kan dat nog. En anders kun je het gebruiken voor onverwachte grote uitgaven of , vul maar in...........

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je keuken. Er is in de Stad een grote geel/blauwe zaak. Daar hebben ze heel veel ideetjes. Heb je tijd om na te denken of de indeling klopt zoals jij voor ogen had. En de energieslurpers zijn dan ook de deur uit. Want je koelvriescombi vreet electra en je oven nog meer. Alleen van die besparingen kun je je douche laten vernieuwen. Wij moesten de laatste jaren veel energievretende apparaten vervangen en wij zijn erg veel minder electra nog nodig. Een prachtige bijkomstigheid. Neem je tijd en dan pech voor de eenergieleverancier. Heb het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. als je de cv ketel laat vervangen een combiketel nemen heb je heerlijk warm water...
    iedereen zit nu om klussen te springen in de bouw, dus kun je nu wel goedkoop terecht als je een paar offertes opvraagt, wel in je omgeving rondvragen wie er betrouwbaar is! voor een keuken moet je gewoon heel veel tijd nemen, als je telkens kijkt of er ergens een showroom keuken te koop komt voor een leuke prijs, die precies jouw indeling heeft, kun je echt heel goedkoop scoren!
    maar zeker nadat de meiden de deur weer uit zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Cv-ketel laat je energierekening zakken, als dat nog nodig kan bij jou:), maar geeft je denk ik een begaaglijk gevoel.

    Een auto.. Ik heb er één, maar als je je geld van je af wilt gooien, moet je een auto kopen. Ik heb er nog een over te nemen. Afschrijving in 41/2 jaar.. 10.000 euro! Ik ga voor Green Wheels.

    En verder, mijn 20- jarige keuken pak ik nu ook aan. Maar ik vertik daar duizenden euro's in te steken. Beetje van mezelf en beetje van Ikea, mét hergebruik.

    Cv-ketel heb ik paar jaar terug via Werkspot laten doen. Aanrader! Scheelde me 100-den euro's met de reguliere aanbieder en toch betrouwbare vent.

    Succes met overdenken!


    BeantwoordenVerwijderen
  19. Credietaflossen2 juni 2013 om 19:04

    Ik ben zo'n dochter die zich ook wel een beetje druk maakt om het huis van mijn ouders... Als hun wat gebeurd dan zit ik met een huis wat niemand wil. T is wel makkelijker als het huis er goed uitziet. (Ik wil nu natuurlijk niet zeggen dat de dochters in dit verhaal dit zo ervaren)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.