vrijdag 19 april 2013

Antwoord van Eneco

Afgelopen zondag had ik de klantenservice van Eneco gemaild dat ik het onterecht vond dat ik voor €283,36 boetes kreeg in verband met veronderstelde contractbreuk. Mijn tekst voor Eneco was als volgt:
Er is in de eindafrekening een fout gemaakt. Ik had een contract tot 1 april 2013. Mijn nieuwe contract bij Energiedirect gaat in per 1 april 2013. Toch staan er onterecht kosten op mijn nota, namelijk boetebedragen contractbreuk stroom en gas, correctie korting nieuw contract stroom en gas en correctie vergoeding boete oude leverancier stroom en gas. In uw brief d.d. 15 maart 2012 geeft u aan dat het contract zou lopen tot 1 april 2013. Uw kenmerk van deze brief: (niet voor publicatie op dit blog) Ik ben via de consumentenbond overgestapt en ik vertrouw erop dat de fout hersteld wordt.
Graag ontvang ik van u een nieuwe factuur met correcte bedragen, uitgaande van een contract tot 1 april 2013.


Het ging om de volgende boetes en correcties:
boetebedrag contractbreuk stroom Eneco € 50,00
boetebedrag contractbreuk gas Eneco € 30,00
correctie korting overstapbonus nieuw contract stroom € 50,84
correctie vergoeding boete oude leverancier stroom € 50,84
correctie korting overstapbonus nieuw contract gas € 50,84
correctie vergoeding boete oude leverancier gas € 50,84
  € 283,36

Vandaag kreeg ik een reactie van Eneco: Ik kan me voorstellen dat u het niet eens bent met de boete. De kosten zijn onterecht. We bieden u onze excuses aan hiervoor. We boeken de kosten tegen.
Ik vertrouw erop dat ik hiermee aan uw verzoek om de kosten tegen te boeken heb voldaan.


Jeee! Klagen helpt!

Dan vraag je je misschien af: wat waren nu je kosten?
Ik verbruikte 1298 kWh stroom en 663 m3 gas. De totale kosten voor levering stroom en gas inclusief energiebelasting: €388,22 en daar gaat dan nog hun overstapbonus (230) van af. Dus moet ik Eneco in totaal in dit jaar €158,22 betalen. Dat is voor de levering van één contractjaar!
Zoals je ziet, waren de boetes en correcties die Eneco door een fout in rekening bracht, nogal wat hoger dan wat ik uiteindelijk moet betalen.

Maar let op! Met dit bedrag heb ik niet mijn hele energievoorziening betaald, want er zijn ook nog netwerkkosten en meterkosten. Die betaalde ik aan Enexis, 32 euro per maand.

29 opmerkingen:

  1. Maar totaal nog steeds een heel laag bedrag!

    Het kan dus wel ik ga mijn best doen ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meer door minder19 april 2013 om 16:17

    Goed zeg!!

    Had eigenlijk geen positieve respons van Eneco verwacht, daar ze vaak weinig betrouwbaar blijken te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geluk,

    Je blijft hameren op fout van Eneco maar je hebt je contract niet uitgediend, een jaar is een jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tot 1 april is en blijft tot 1 april zure anoniem.
      Zuinigaan, ben blij voor je!

      groetjes Linda

      Verwijderen
    2. @anoniem van 18.33 uur
      Dat is discutabel. Toen ik op de site van de Consumentenbond koos voor Eneco, koos ik voor een JAARCONTRACT. Op de contractbevestiging van 15 maart bevestigden ze dat het contract zou lopen tot 1 april 2013. Toen was de startdatum nog niet bekend. ENECO heeft er voor gekozen het contract op 26 april 2012 in te laten gaan, dus weken na mijn overstapactie, ik heb geen verzoek ingediend om het contract later te laten ingaan, dat was hun eigen keus. Wiens fout is het dan? Ik koos voor een jaarcontract en kreeg een contract voor 49 weken.
      Hun contract liep tot 1 april en dat heb ik uitgediend.

      Verwijderen
  4. Je moet dus echt opletten, fijn dat alles hersteld gaat worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben nog nooit overgestapt. Zit bij Eneco voor gas en Nuon voor stroom. Woon in de buurt van Dokkum. Welke leverancier kan ik het beste nemen? Ik wil over 2 jaar zonnepanelen en ben dan ook waarschijnlijk aan een nieuwe ketel toe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De laatste keren ben ik via de site van de consumentenbond overgestapt: https://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/woning/energieleveranciers/overstapservice-energie/
      Je kunt op die site je adres- en verbruiksgegevens invoeren en dan krijg je vanzelf de voor jou voordeligste aanbieder. Via de optie details vind je bijzonderheden. Als je contractbreuk pleegt bij overstap en je moet daarvoor een boete betalen, dan kun je het beste een bedrijf kiezen dat die boete vergoedt. Als je net als ik ieder jaar overstapt, dan is het verhaal van de zonnepanelen en nieuwe cv ketel nog niet aan de orde. Je krijgt geen bonus als je binnen dezelfde leverancier overstapt naar een andersoortig contract.

      Verwijderen
  6. Ok, bedankt. Ik ga get uitzoeken. Jullie horen er nog van

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 1298 kwh elektra en 663m3 gas voor 388,22 euro dat kan toch niet wat betaal je per Kwh of per M3 ???

    Als zou ik 60 cent de M3 gas rekenen zit je enkel met gas al veel hoger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de eindrekening zit ook altijd een vergoeding energiebelasting van ruim 300 euro. Dit bedrag gaat van je totaal bedrag af. Ik weet niet hoe het precies zit, maar ik weet wel dat je dat bedrag van de overheid terug krijgt via de energie rekening. Anna

      Verwijderen
    2. Ja kan best maar eerder lees ik dit :

      En toen was ik pardoes overgestapt op een andere energieleverancier! Net als een jaar geleden ging ik buurten op de site van de consumentenbond en vond daar een goedkopere energieleverancier die mij 230 euro overstapkorting bood. Ik kon het niet laten en ben overgestapt. Volgens de berekening kost de leverantie mij 540 euro per jaar, dat is inclusief de korting van 230 euro die ze mij bieden. Die €540 is gebaseerd op mijn verbruik in het afgelopen jaar.
      Als ik net zoveel energie gebruik als afgelopen jaar, kost de energie mij dus nog geen 50 euro per jaar maand.

      Verwijderen
    3. Ja dat was inderdaad de berekening, maar bij de berekening zaten de netwerkkosten bij inbegrepen. Die kosten moest ik afzonderlijk betalen en daarvoor heb ik aan Enexis 32 euro per maand betaald = 384 euro in een jaar. Als ik dat bedrag optel bij 158,22 dan kom ik uit op €542,22. Dat scheelt erg weinig met de berekening die gemaakt is toen ik overstapte. Bij de nieuwe leverancier betaal ik vanaf 1 april een alles-in-één bedrag.

      Verwijderen
    4. Anna heeft helemaal gelijk, je krijgt per jaar een bepaald vast bedrag dat heet heffingskorting energiebelasting. Dat bedrag krijgt iedere particuliere verbruiker van stroom, het is nu €385,53 per jaar.
      Mijn stroomverbruik inclusief vastrecht = 124,52 euro. Daar kwam €178,96 energiebelasting bij en van het totaal ging weer mijn heffingskorting van 355,56 af.
      Toen moest ik voor mijn stroomverbruik - 52,08 betalen. Een negatief bedrag = geld terugkrijgen.
      Gesnapt?
      Dat negatieve bedrag is afgetrokken van het geld dat ik moest betalen voor mijn gasverbruik. Bij gasverbruik gelden geen geen heffingskortingen.

      Verwijderen
  8. Dat kan ook nooit 158,22 euro voor 1298 Kwh en 663 M3 dan zat heel Nederland bij Eneco.Zuinigaan hangt hier wel een zuinige leveringverhaal op wat niet deugt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je het hele stukje leest, zie je dat ze hiernaast ook nog netwerkkosten aan Enexis betaald. Waarom gelijk zo negatief?
      Anna

      Verwijderen
    2. @anoniem (al weer een anoniem, waar heb ik dat toch aan verdiend?) Heb ik mij verrekend? Toch niet!
      Het plaatje zit als volgt in elkaar:
      levering stroom en gas 422,08
      energiebelasting stroom en gas - 33,86
      overstapbonus - 230,-
      Te betalen: 158,22
      De levering stroom en gas is inclusief vastrecht en regio opslag gas. Dat laatste is nog een flink bedrag, namelijk 102 euro per jaar. En ze halen het gas bijna onder mijn voeten vandaan!

      Naast Eneco betaalde ik aan Enexis 19 euro per maand voor netwerkkosten stoom en 13 euro per maand voor gas.

      Verwijderen
    3. Ja jouw rekensommetje klopt wel maar 422,08 euro voor 1298 Kwh elktra en 663 M3 gas daar kom ik niet uit nu zijn die tarieven van Eneco opvraagbaar maar daar kom ik nooit op 422,08 euro en energiebelasting dat moet betalen dat ontvang ik niet ???

      Verwijderen
    4. @de allerlaatste anoniem: iedere particulier ontvangt heffingskorting voor stroom. Je betaalt energiebelasting, maar je ontvangt ook een bedrag. Kijk maar eens goed op je jaarafrekening.
      bij Eneco noemen ze het: vermindering Energiebelasting
      bij Essent: heffingskorting energiebelasting
      bij Greenchoice: korting milieubelasting

      Hoe zit het nu met die 422,08 voor stroom en gas?
      Dan hier maar eens even alle bedragen:
      verbruik groene stroom 98,98
      vastrecht stroom 25,54
      verbruik gas 169,79
      vastrecht gas 25,54
      regio opslag gas 102,23
      -------------------------------
      totaal 422,08

      Misschien wordt in de tarieven die je op internet vindt de energiebelasting meegerekend. Hoe meer je verbruikt, hoe meer energiebelasting je betaalt. De heffingskorting energiebelasting is een vast bedrag.

      energiebelasting voor mij in de afgelopen periode:
      energiebelasting stroom 178,96
      opslag stroom 0,50
      heffingskorting - 355,65
      energiebelasting gas 141,39
      opslag gas 0,94
      -------------------------------
      totaal belastingen - 33,86

      Verwijderen
    5. Aha nou wordt een hoop duidelijk.

      Maar vaak zijn Kw en M3 prijzen gelijk bij maatschapijen maar als ik jouw Kwh prijs en/of gas prijs per M3 bereken kom ik wel ongelooflijk laag uit dat zijn prijzen van wel heel lang geleden.

      Peter

      Verwijderen
    6. @Peter: ik ontvang van verschillende bedrijven voor levering en voor netwerkkosten afzonderlijke nota's. Waarschijnlijk is het bij jou één rekening.

      Verwijderen
  9. Anna, ik ben zeker niet negatief maar reken jij mij dat even voor dan :)

    Krijg jij ook je energiebelasting terug ???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, kijk maar op je afrekening. Je betaal belasting per kwh, maar je krijgt ook standaard een vast bedrag terug. Dit jaar was dat iets meer dan 300 euro, vorig jaar was dat zelfs 390 euro.

      Verwijderen
  10. 422,08 + 33,86 = 455,94

    455,94 - 230 = 225,95

    158,22 ???

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De energienota is in ieder geval duidelijk nu voor iedereen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.