vrijdag 22 maart 2013

Veel medische kosten in de afgelopen weken!

Ik heb op dit moment een periode dat de ene na de andere (para)medische rekening mijn kant op komt:
Op 25 febr tandarts                     €161,39
Op 12 mrt podotherapeut      ca. €205,- (consult en zooltjes)
Op 20 mrt tandarts                      €117,71
Op 22 mrt pedicure                       €25,60 (vandaag dus)
Heel binnenkort: controle oogheelkunde.
Dus: zeg maar dag tegen een (deel van) het eigen risico van 350 euro!
Volgens de podotherapeut ga ik door de diabetes steeds meer op de zijkant van mijn ene voet lopen en staan. Dat is met zooltjes te corrigeren. Voor een deel wordt dit door mijn zorgverzekeraar uit de aanvullende verzekering vergoed, maar ik moet wel een deel, ongeveer 100 euro zelf betalen. Het is even een investering, maar het is wel het behoud van mijn loopvermogen en dat is heel wat waard!

Totale kosten binnen ongeveer 4 weken: €510,60. Deze nota's moet ik eerst zelf betalen en die kan ik vervolgens declareren bij de zorgverzekeraar. Ik krijg wel wat terug:
- podotherapeut 100 euro
- tandartsrekeningen voor de meeste kosten 75%
- pedicure vrijwel helemaal
Ik krijg waarschijnlijk niet veel terug, want de kosten van het consult in het ziekenhuis en recente medicijnen worden verrekend met wat ik schuldig ben voor het eigen risico.
Ik boek op de 28e van de maand altijd automatisch een mooi bedrag naar mijn spaarrekening. Dat automatische sparen laat ik bestaan, maar ik boek het geld volgende week meteen weer terug, plus nog geld van Euroclix er bij, anders red ik het niet.
En mijn buffer, die laat ik mooi staan! Goed voor zorgen en zo nu en dan bemesten, daar gaat hij van groeien. Leve mijn buffer!

14 opmerkingen:

  1. Je zult toch geen buffer(kunnen) hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Zuinigaan...

    die buffer, die heb ik ook!
    Kwam goed uit: mijn oude stadsfiets was gestolen.
    Eergisteren kon ik een fiets kopen!
    V&D heeft een stevige goeie fiets in de aanbieding.
    Ik had ook nog airmiles gespaard.
    Waardoor er nog eens 31 euro af ging.

    Hoop, dat ik er heel lang op mag blijven karren.

    Warme groet van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben al zeer onder de indruk van mijn zorgvezekeraar dien nota in en ook nog zelfde dag betaald, dus ik hoef zelf niets voor te schieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. fijn toch dat je het zo kunt oplossen en nu niet in de problemen komt, al is het natuurlijk jammer van het ge;d. Maar wat een rijkdom om niet in de problemen te komen door zoiets. Lang leve de buffer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik was op 22 januari van dit jaar al door mijn eigen risico heen. Heb het gisteren overgemaakt aan de zorgverzekeraar. Het is en blijft een berg geld. Ik kan het betalen, maar zie rondom me heen genoeg mensen die het geld niet meer hebben. Dat vind ik zo triest om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Na ruim 30 jar ben ik voor het eerst overgestapt van zorgverzekering. Via bank een aanbieing die met de vergoedingen uit de aanvullende verzekeringen goed aansloten op mijn wensen. De eerste declaratie werd ook vlot betaald. Het is wel jammer dat je er nog niet kan inloggen, er wordt wel aan gewerkt, dan kan je zelf je vergoedingen beter in de gaten houden.

    Wat ze ook doen is het eigen risico niet in 1x afschrijven. Er was 80 euro bij mij afgeschreven en bij navraag bleek dat dat voor het eigen risico was, ik betaal het dus nu gespreid en eigenlijk vind ik dat prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. al die kosten die chronisch zieken (moeten) maken, je hebt immers geen keuze..... Eigen risico wordt ieder jaar hoger.....waarom?..... besparing? om zo de kosten terug te dringen? De zieken en de ouderen worden toch al zo gepakt in Nederland. Worden ze een keer wakker in de politiek?
    Respect dat je voor je eigen buffer zorgt om zo toch je zorg kosten te kunnen betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het valt wel mee hoor met dat pakken, we zijn gewoon heel erg verwend geweest de afgelopen jaren. Familielid in Spanje moest net 50000 euro neerleggen voor een hartoperatie in een particulier ziekenhuis, omdat de gewone zorg zo slecht is. Bovendien is het grappig dat we wel allemaal zo 1000 euro betalen voor de APK van onze auto, maar 350 euro voor onze eigen gezondheid is errrg moeilijk. Een buffer is dan zeker wel handig! Julia

      Verwijderen
    2. We zijn er in de afgelopen decennia aan gewend dat de zorgverzekering (vroeger heette dat ziekenfonds)een verzekering is waarbij sprake is van solidariteit: we betalen allemaal hetzelfde en daarvan worden de ziektenkosten van de (chronisch) zieken betaald. Nu heb je dubbel pech: één keer omdat je veel geld extra moet betalen (want je bent er nog niet met die 350 euro) en één keer omdat je ziek bent en daar hinder van hebt.

      Verwijderen
    3. Ik kan me nog wel herinneren dat mijn ouders die een eigen bedrijfje hadden, behoorlijk veel moesten betalen omdat ze zich particulier moesten verzekeren. Je kunt het inderdaad zo uitleggen (en ik snap dat dat zo voelt), je kunt ook denken, gelukkig krijg ik voor een relatief klein bedrag toch veel goede zorg. Julia

      Verwijderen
    4. Mijn ouders waren ook als kleine zelfstandigen particulier verzekerd. Ik herinner me nog dat we van onze ouders nooit op een sport mochten omdat dan de brillen kapot zouden gaan. Mijn ouders betaalden zich ook blauw voor de particuliere verzekering, en kregen geen gratis tandartszorg. Op dat laatste werd dan ook bezuinigd door alleen te gaan bij pijnklachten en door mijn vader al op zijn 28e te laten overstappen op een kunstgebit. Ik ben tot mijn 20e praktisch nooit naar de tandarts geweest. Op mijn 20e kreeg ik een eigen (ziekenfonds)verzekering, en toen moest/ging ik wel naar de tandarts.

      Verwijderen
  8. Wat een kosten weer! Maar gelukkig kan het gewoon van de lopende rekening betaald worden. Dat vind ik ook altijd fijn hoor. Mijn buffer blijft momenteel even gelijk omdat er diverse kosten betaald moeten worden. Pas van het salaris in mei kan ik weer wat aan de kant zetten...baal er wel van maarja, het moet betaald worden...

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waar is een buffer dan voor? Toch zeker voor onvoorziene uitgaven denk ik dan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn buffer is op dit moment maar klein. Dat komt door de extra aflossing van de hypotheek eind januari. Ik zie mijn buffer meer als een calamiteitenfonds en dat potje houd ik graag in stand. Dan heb ik in ieder geval bij noodgevallen geld achter de hand.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.