woensdag 20 maart 2013

Hoe voorkom je schulden?

Hoe kun je voorkomen dat je in de schulden terechtkomt?
Waarschijnlijk zijn de meeste lezers van dit blog er prima van op de hoogte hoe je schulden voorkomt, maar omdat er erg veel mensen zijn die problematische schulden hebben, kan het geen kwaad hier nog maar weer eens aandacht aan te besteden. Het hebben van schulden heeft één groot nadeel: je moet rente betalen, dit betekent dat je bestedingsruimte door je schulden kleiner wordt. Hierdoor kun je minder met je inkomen doen, waardoor het risico dat de schuld groter wordt, levensgroot aanwezig is. Vaak, maar niet altijd, zijn schulden te voorkomen, wat kun je zelf doen om te voorkomen dat je schulden krijgt?

- Maak een overzicht van je inkomsten en uitgaven. Hierin neem je alles op, ook je abonnementen, je lidmaatschappen, schulden en afbetalingsregelingen etc
- Als je inkomen lager wordt, snel zorgen dat je uitgaven in verhouding staan tot het inkomen dat je nu hebt: dus minder uitgeven aan boodschappen, abonnementen en lidmaatschappen opzeggen, geen dure vakanties of helemaal geen vakanties, ophouden of minderen met uitgaan, minder bellen en SMS-en, stoppen met roken en drinken. Je moet er niet van uitgaan dat je inkomen binnenkort wel weer wat zal stijgen, want soms gebeurt dat niet. Als je 30% minder inkomen hebt en je gaat op de oude voet verder, dan bouw je heel snel een schuld op.
- Als de situatie ernstig lijkt: deel je kennis en zorgen over je financiële situatie met je partner, kinderen en familie, ga niet alleen doormodderen. Als je gezinsleden niet op de hoogte zijn, gaan ze misschien door met (veel te veel) geld uitgeven, waardoor het gat nog veel groter wordt.

- Zorg dat je eerst spaart voordat je wat koopt, je koopt dus niet met geleend geld, maar met je eigen verdiende geld. Koop alleeen als je het kunt betalen en niet hoeft te lenen. Als je iets met gespaard geld koopt, heb je er waarschijnlijk ook meer plezier van. Je hebt 3x plezier: je hebt je er eerst op verheugd en vervolgens heb je met veel zorg het juiste artikel uitgekozen en dan kun je er van genieten. Daarnaast zit je niet met zorgen over een lening.

- Gebruik geen creditcard om spullen te kopen. Gebruik van een creditcard is in feite ook lenen. Je hebt weinig overzicht van je uitgaven en je betaalt nogal wat rente.

- Je hoeft echt niet het nieuwste model mobieltje of wat dan ook, bedrijven praten je dat aan, zij willen aan je verdienen, zij zijn alleen geïnteresseerd in je geld en nergens anders in.

- Zorg voor een buffer, zodat je, als er een tegenvaller is, je geen geld hoeft te lenen voor een nieuwe wasmachine of de rekening van de dierenarts.

- Zoek naar mogelijkheden om je inkomen te vergroten. Misschien kun je er een baan(tje) bij nemen, misschien kun je extra uren krijgen. Kunnen je kinderen een bijbaantje nemen?

Wat doe ik zelf? Ik bespaar op mijn uitgaven, bouw een mooie buffer op en zorg dat mijn hypotheek lager wordt, zodat ik in de toekomst minder hypotheekrente hoef te betalen.
Wat doe je als je schulden en betalingsachterstanden hebt? Zorg ervoor dat je afspraken maakt over betalingsregelingen en houd je aan de afspraken, dat scheelt een heleboel aan extra geld voor deurwaarders en incassobureaus. Mochten je schulden niet meer te overzien zijn, stap naar de schuldhulpverlening en vraag hulp.

15 opmerkingen:

  1. Eigenlijk heeft alles,wat je schrijft te maken met het vermogen tevreden te zijn met wat je hebt. Als dat niet in je genen zit,is het knap moeilijk je die houding eigen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik woon in Frankrijk en betaal altijd al mijn boodschappen, brandstof, dierenarts de apotheek etc. met mijn creditcard, het is makkelijk en aan het eind van de maand gaat het gewoon van mijn rekening af, zonder een cent rente, je betaald alleen heel veel voor kontante opnamen, dus dat kan je beter niet doen. Ik hou het altijd bij en sta nooit voor verrassingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor sommige dingen kun je gewoon niet sparen en ben je wel genoodzaakt om een lening te nemen, wij hebben twee dochters uit India, ik weet niet of je weet wat een adoptie kost maar als we daarvoor geen geld hadden geleend was het niet doorgegaan. We hebben daar geen 3x maar al gedurende 30 jaar 365 dagen per jaar per jaar plezier van dus wat maakt in dit geval al die betaalde rente uit. We hebben zelfs 2 kleinzoons, die zouden we anders ook niet gehad hebben.Al had ik er nog meer rente voor moeten betalen dan had ik het nog gedaan, soms is geld namelijk helemaal niet belangrijk meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kinderen zijn de uitzondering op de regel denk ik. Een adoptie is zoiets bijzonders!
      Maar als je verder allerlei schulden gemaakt had, was de adoptie waarschijnlijk ook niet doorgegaan.
      Dus goed met geld omgaan kan je vast wel..

      Verwijderen
  4. Wij zijn flink teruggegaan in inkomen, maar proberen nog steeds flink te sparen. Inderdaad door bepaalde keuzes te maken en soms maar even met wat 'minder' tevreden te zijn. Ik hoop dit jaar een buffer van €5000 te realiseren en dat daarna op te bouwen naar €10.000. Dat zou dan echt voor noodgevallen zijn, voor aflossingen en verbouwen spaar ik apart.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij betalen wel heel veel per maand aan onze schulden af.
    De rente is bij sommige schulden 15 procent.
    We hebben 6 schulden met het roodstaan erbij.
    3 schulden ervan zijn roodstand.
    We kunnen misschien wel een lager bedrag aflossen
    maar dan zit je er nog langer mee.
    Maar als we in juli erg veel meer huur moeten betalen
    dan weet ik niet of we het nog redden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik jou was zou ik eerst de schulden met de hoogste rente aanpakken. Roodstaan kost overigens ook veel rente!

      Verwijderen
    2. Hallo Zuinigaan dank je wel voor je reactie
      de meeste rente betaal ik toch bij het Postorderbedrijf...maar er word elke maand afgelost.
      Maar we hebben dus geen extra geld om meer daar aan te betalen.

      Verwijderen
  6. Maar we kunnen dit niemand gelukkig op de schuld
    geven want we zijn zelf zo dom geweest.
    Nooit bij nagedacht omdat het ook altijd zo makkelijk ging om te lenen en rood te staan.
    En ik denk dat daar wel heel veel mensen de fout
    mee in zijn gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Zuinigaan...

    ik vind de eerste opmerking van Izerina heel goed, en daarom zet ik 'm hier nog eens:

    "Eigenlijk heeft alles, wat je schrijft te maken met

    het vermogen tevreden te zijn met wat je hebt.

    Als dat niet in je genen zit, is het knap moeilijk je

    die houding eigen te maken."

    Groet van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Zuinigaan.
    Ik denk dat het al een enorme eerste stap is om überhaupt bewust met je financiën bezig te zijn.
    Vaak zijn mensen die in de schuld raken hier niet zo goed in.
    Jouw en andere "consuminderblogs" helpen hier zeker bij!

    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Niemand eraan gedacht dat je ook in de schulden kan komen door een opeenstapeling van financiele tegenslagen door ziekte, werkloosheid, hypotheek niet meer op kunnen brengen en huis niet verkocht krijgen? Daar kan geen zuinig leven tegenop...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's nou precies wat ik bedoel. Daar denkt niemand aan.
      Verder ben ik bereid te bezuinigen aan mijn leuke dingen zoals lidmaatschappen van de FNV, fotoclub en een politieke partij. daar haal ik zoveel goeds van weg en heb er enorm veel plezier van. Instanties zouden naar mijn smaak ook iets op moeten toe leggen. En dat kan niet, is onmogelijk en ben jij nou gek? Alles wat jij leuk vind, moet je inleveren!!!!
      Een kleinere auto kopen dan wel omruilen. Ja, daar kan ik achter staan. Maar beter is om je auto te verkopen en helemaal geen toet toet meer voor de deur hebben staan en telkens afhankelijk moet zijn van de OV, is ook niet altijd veel goeds. Nee, dan kan je beter je huis gaan verkopen en verder in de natuur leven. Dat scheelt pas duizenden euro's. Zo bespaar je het beste.

      Anoniem Peter

      Verwijderen
  10. Ben ik het helemaal mee eens. Soms kom je door onvoorziene omstandigheden in de financiële problemen

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.