vrijdag 14 december 2012

Mijn buffer volgend jaar

Zoals ik gisteren al schreef, ga ik volgende maand een deel van mijn hypotheek aflossen. Dan is op dat moment mijn buffer op het nulpunt beland. Als ik niet het uitzicht had op de erfenis van mijn moeder, dan had ik een veel kleiner bedrag gekozen om af te lossen. Er zit op dit moment niet eens genoeg geld in mijn buffer om die 12.300,- euro te betalen. In januari wel, want ik ontvang in december een 13e maand + onbelaste reiskostenvergoeding, tesamen goed voor ongeveer 1400 euro extra en dan lukt het wel om de extra aflossing te doen.
Na de extra aflossing ga ik weer verder sparen en mijn buffer weer wat vullen! En dan ga ik in 2014 weer hypotheek aflossen.
De stand van zaken eind januari 2013: de hypotheek op mijn huis is dan gedaald tot €43.700,- . Als ik de hypotheek vóór mijn pensioen wil aflossen, zou ik ieder jaar ongeveer €7.300,- moeten aflossen. Dat is veel geld! De afgelopen jaren ontving ik ieder jaar 5000 euro als gift van mijn moeder, behalve een erfenis van (waarschijnlijk) zo'n 14.000 euro die volgend jaar vrij komt, moet ik in de toekomst de aflossingen op eigen kracht doen, dus alleen van mijn spaargeld. Dan gaat het niet meer zo hard.
Ik ga in ieder geval niet de volledige erfenis gebruiken om in 2014 extra hypotheek af te lossen, ik wil een deel gebruiken als buffer. Volgens het Nibud zou ik als alleenstaande tenminste 3550 euro achter de hand moeten hebben, bij voorkeur meer. Mijn streven is om in ieder geval 10.000 spaargeld te hebben. Een mooi rond bedrag ;-)

17 opmerkingen:

  1. Wat gaat het goed met aflossen! Ik vind dat zo knap van je.

    Groetjes Annelieya

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alles wat je maar kunt aflossen helpt mee om je huis en je pensioen betaalbaarder te maken. Met deze aflossing haal je er denk ik alweer zo'n 40-50 euro per maand aan rente af. Ik vind het leuk om mee te kijken en wou dat onze hypotheek al zo ver was.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een buffer aanhouden is idd belangrijker dan volledig aflossen.
    Alles wat je nu aflost, verlaagt idd je maandelijkse kosten. Ik denk dat je je woonlasten nu al op een heel laag niveau hebt (dat met bij wijze van spreken alleen AOW vlgs NIBUD op te brengen moet zijn).
    Het zit ook vast in de "stenen". Dus wat liquide middelen achter de hand houden is heel wijs!

    Enneehhh, al je bespaargewoonten en kennis zijn ook een soort van pensioen: met hetzelfde geld kun jij meer doen (en lol hebben) dan menig ander! Of voor dezelfde hoeveelheid genieten heb jij minder geld nodig...

    Sterkte met consuminderen en aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoals Kruidigmeisje al zegt, die buffer is belangrijker dan het aflossen van je hypotheek. Die hypotheek kun je ook nog aflossen als je pensioen ontvangt, dat is een meerjarenplan. Maar pech overkomt je, en als je geen buffer hebt om die pech op te vangen dan heb je een veel groter probleem.

    Waarom los je niet 8000 euro af, hou je 4300 euro als buffer. En dan kun je gedurende het jaar aflossen wat je extra overhoudt?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je mist dan wel je gift van je moeder. Maar je maandelijkse aflossing wordt ook minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben je er zeker van dat het vrijkomen van de erfenis geen vertraging oploopt of dat de termijn tussen aflossing en erfenis zo klein is dat je geen risico loopt?

    Het zou toch vervelend zijn als je in de(bijvoorbeeld)3 maanden zonder buffer opeens een cv hebt die instort of zo..

    Verder: hardstikke knap dat aflossen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knap hoor, dat het zo goed gaat! En door zo je maandelijkse lasten te verlagen, kun je weer extra sparen voor je buffer. Ik zou nu en met (een deel van) de erfenis nog een mooie klapper maken en daarna inderdaad een tandje terug, zodat je b.v. 2/3e buffer doet en 1/3e aflossen.

    Ik zou willen dat ik al zo ver was :-) Maar goed jij bent natuurlijk ook al heel wat meer jaren bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Zuinigaan!

    Ik lees met veel interesse je blog.
    Je streven om zo weinig mogelijk hypotheeklasten te hebben na je pensioen is heel mooi. Van de andere kant denk ik dat het ergens vreemd is, dat je na je pensioen meer geld te verteren hebt dan nu. Mensen zonder eigen huis hebben ook gewoon huurlasten of ze nu werken of met pensioen zijn.
    Je wordt ook ouder, fysiek kun je gewoon minder als de jaren gaan stijgen. Ik merk rond me heen dat het verlangen van pensionades om bijv. verre reizen te maken na hun pensionering al gauw afneemt omdat het fysiek zwaar is, de interesse wordt minder etc.
    Kortom ik wil maar zeggen, je leeft nu! Nu genieten is ook goed. Ik denk dat je zo gewend bent om zuinig te doen; ik herken de sport daarin ook wel, dat je jezelf voorbijstreeft.
    Daarom geniet extra van je Canarische eilandenvakantie. Doe iets geks met je kinderen, denk even niet aan geld en geniet!
    Fijne dagen alvast!
    Vr.gr. Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb een buffer van 10.000. Een heerlijk rond en bijna magisch bedrag. Daar bovenop probeer ik nu een nieuwe buffer aan te leggen. Dan kan deze 10.000 straks in een deposito of zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zou niet teveel aflossen. De flinke buffer is in deze tijd veel belangrijker dan (alles) aflossen. Als je te weinig buffer hebt kan je in tijd van nood niet meer over het afgeloste bedrag beschikken en stenen kan je niet eten! Kortom probeer een balans te vinden tussen hypotheekschuld en buffer!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wanneer je de 60 bent gepasseerd heb je veel minder buffer nodig. Toch?

    Ik moet misschien ook meer hebben, maar ik zit in de OR en ik heb altijd een potje achter de hand.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hou er bij het inlossen op een spaarhypotheek ook rekening mee dat je voor de IB minimaal 15 jaar (en soms meer)gespaard moet hebben voor je spaarbedrag tot uitkering mag komen! Anders moet je over de ontvangen rente in de afgelopen jaren ook nog eens een heffing betalen.
    Dat zou toch zonde zijn!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen spaarhypotheek, dus dat lijkt me geen probleem.

      Verwijderen
    2. Ik heb het vast al vaker gezegd, maar dat wat Kniepertje zegt geldt als je spaarpolis als Kapitaal Verzekering Eigen Woning in box 1 zit.
      Eerst dus nagaan, áls je een spaarverzekering hebt, of ie in box 1 of 3 zit.
      Dat op de achterkant van de belastingaanslag er iets over het eigen huis onder het kopje box 1 staat, zegt niets over in welke box die spaarpolis zit.
      Dat wat op de achterkant van de belastingaanslag gaat over het eigenwoningforfait en de afgetrokken rente. Die staat bij iedereen onder het kopje box 1 vermeld.
      Wij hebben de spaarpolis in box 3 en ook bij ons staat het eigenwoningforfait en de afgetrokken rente onder het kopje box 1 op de achterkant van de belastingaanslag.
      Dat zegt dus niets over in welke box je spaarpolis zit en van welke regels/beperkingen je je wel of niet iets aan moet trekken!

      Verwijderen
  13. Fijn dat je dit bedrag kunt gaan aflossen! Maar, ik zou wel een beetje kriegelig worden als mijn buffer 0,00 is! Stel dat je ineens je eigen risico zorg moet betalen, of iets heul anders wat een mooi strontje kost...hoe wil je dat opvangen? Tuurlijk scheelt het weer in de maandkosten en mss heb je na 2 maandsalarissen weer een buffertje opgebouwd, maar ik persoonlijk zou me dr niet lekker bij voelen. Mijn doel is 5000 halen in mei, maar dat komt wel goed ondanks wat extra kosten die ik de afgelopen maand heb gehad en dus van de spaar moest "lenen".

    Leuk achtergrondje trouwens!

    Groetjes Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me heel goed voorstellen dat je o euro buffer niet prettig zou vinden. Als ik komend jaar geen erfenis zou krijgen, zou ik NOOIT zo veel extra aflossing gaan betalen. Ik weet nu dat het geld er aan komt. Als de nood aan de man komt, dan doe ik een beroep op jongste dochter, die is heel zuinig, ze heeft voor een student veel spaargeld en wil mij daarvan zeker wel wat uitlenen als dat nodig is.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.