woensdag 19 december 2012

Het recht op het bezit van vuurwapens

In de VS heb je nog steeds het recht om wapens aan te schaffen. De consequentie is dat je daar anderen mee dood kunt maken. Hartverscheurend vind ik het gebeuren in Newton. Ik heb de portretten van alle doden op Facebook gezien. Er staat bij The world mourns for you.
Een foto van alle kindjes en de juffen. Ik denk dan: hoe kan dit?
Nou weet ik wel, in Nederland kan een gestoord iemand ook zo maar een aantal mensen neerknallen, maar je hebt véél meer kans dat dit gebeurt als iedereen het recht heeft "zichzelf te verdedigen".
afbeelding van Facebook
Een jongeman (want het zijn altijd jonge mannen, dat zal wel met de hormonen te maken hebben),  die schizofreen is, hoort ineens stemmen die hem opdragen om een klas met kinderen uit te moorden. Hij grijpt de wapens van zijn mama, schiet haar en passant dood en gaat op pad. Dat is toch niet te geloven?
Ik wil beslist niet zeggen dat alle mensen die schizofrenie hebben zo geweldadig zijn dat ze anderen naar het leven staan, er zijn ook mensen met schizofrenie die geen vlieg kwaad doen.

Nog steeds zijn er veel mensen in de VS die heilig geloven in wapenbezit, die als het ware nog steeds in het Wilde Westen leven.
Overigens is de wapenlobby heel sterk. Er wordt heel veel verdiend aan de verkoop van wapens en munitie. In de VS is het volgens mij een economische factor van belang. Mensen wordt ook aangepraat dat ze de wapens nodig hebben. Ik las ergens, dat de moeder een alleenstaande ouder was met drie zonen en dat ze "dus" die wapens echt nodig had om zichzelf te verdedigen. O ja? Ik ben ook jarenlang alleenstaande ouder geweest en woonde in een achterstandswijk, maar ik heb geen seconde over gedacht dat ik een wapenarsenaal aan zou moeten schaffen!

Ik heb ervaring met het verliezen van een kind. Mijn eerste dochter is in 1985 tijdens de bevalling overleden. Ik denk er niet meer iedere dag aan. Deels slijt de pijn van het verlies, maar zeker nooit helemaal en gebeurtenissen als in Newton roepen bij mij nogal wat emoties op.

Arme ouders, broertjes en zusjes in Newton, ik brand een kaars voor hen, en wens hen toe dat ze de klap ooit te boven zullen komen.

8 opmerkingen:

  1. Het is heel erg dat het is gebeurd. Die ouders moeten zich verschikkelijk voelen. Een kind verliezen lijkt mij het ergste wat je kan overkomen.

    Je hoeft niet eens naar Amerika te gaan. De dag van 9 april 2011 staat nog op mijn netvlies. Winkelen op zaterdag kan je gewoon fataal worden en dan ben je in Nederland. Weg met al die wapens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De reden dat de moeder wapens had, was omdat ze er heilig van overtuigd was dat de Apocalyps eraan kwam. Ze was een zogenoemde prepper. Niet omdat ze een alleenstaande moeder was.

    Verder zijn er in Europa ook landen waar je wapens mag hebben, denk aan bijvoorbeeld Zwitserland. Maar nergens kom je dergelijke afschuwelijke afslachtingen tegen als in Amerika. Die slachtingen gebeuren ook altijd met (semi-)automatische wapens. Dat je in Amerika gewoon een vol-automatisch wapen als een Kalasjnikov kunt kopen is bizar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mij altijd opvalt dat de daders eigenlijk grijze muizen zijn, niemand kent ze eigenlijk. Ja hij zat in onze klas..maar wie was het eigenlijk?
    Denk dat het ook in verband staat met een ontwikkeling in de hedendaagse maatschappij die steeds meer gaat bestaan uit winners en losers. Als je kinderen tegenwoordig vraagt: wat wil je worden? was het eerder advocaat, brandweer..nu: beroemd!

    'Everyone will be famous for 15 minutes.' Andy Wharol

    Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vooral sterkte.
    Ik denk bij deze wreedheden ook natuurlijk aan de slachtoffers en nabestaanden. Maar ook aan de huidige generatie [mijn zoon van 15], waar zijn de goede voorbeelden. Tieners komen de laatste tijd zo erg negatief in het nieuws, denk maar aan Project X.
    Die moeder uit Newton was volgens mij hardstikke gestoord met dat prepper gedoe en fascinatie met wapens ze voelen zich opper machtig hiermee en voor zo'n zoon was ze dan ook geen steun eerder een 'liability'.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zie hier in Amsterdam zuidoost (velen noemen dat de Bijlmer) vrijwel elke maand de gevolgen van illegaal wapenbezit. Veel gewonden, doden. Halen de krant niet meer, want het is gewoon. Combinatie van machocultuur, je de underdog voelen, makkelijke verkrijgbaarheid en drank en drugsgebruik. Ook verdediging van de eer (jij hebt mij in de ogen aangekeken! of mijn vriendin recht aangekeken!) en dus gewoon (seksuele) jaloezie. Het zit niet overal, hoor. Wij wonen in een koopwoningenbuurtje waar de meeste mensen dus werk hebben en dan zit het vaak al weer anders. Maar voor de korte lontjes die eigenlijk alleen een criminele carriere op 'kunnen' en willen bouwen is wapenbezit een logische keuze. Meisjes uit deze kringen kiezen vaak voor de vrouwelijke pendant: een tienerzwangerschap. Kinderen die uit tienermoeders geboren worden hebben in de Bijlmer veel slechtere kansen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vandaag hoorde ik op het nieuws dat in de VS een jongen van 11 een vuurwapen en kogels mee naar school had om zichzelf te kunnen beschermen tegen een aanslag. Het gerucht dat hij een andere scholier ermee bedreigd zou hebben, wordt nog onderzocht.

    Ik vindt al dat wapenbezit toch maar niks, maar als een kind er dan ook nog aan kan zitten, vind ik helemaal niet kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. in Afganistan kwamen ook 9 jonge meisjes om terwijl ze hout aan het sprokkelen waren... blijf het lastig vinden dat bepaalde dode kinderen en hun ouders dus zieliger zijn en meer aandacht krijgen dan anderen.
    Maar dit terzijde, het is allemaal vreselijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.