woensdag 21 november 2012

Verwarmende pompoensoep

Het wordt de komende tijd echt koud! Wat helpt om warm te blijven? Maaltijdsoepen zijn dan echt heerlijk. Wat mij betreft is het tijd voor een heerlijk warme pompoensoep.

Pompoensoep - 4 personen

Benodigdheden voor de soep:

grote soeppan
staafmixer
1 pompoen
1 rode paprika
2 winterwortels
1 (gedroogde) Spaanse peper
3 flinke uien
2 knoflooktenen
enkele bouillontabletten (kijk wat je lekker vindt, runderbouillon is wat krachtiger)
een flinke scheut olijfolie
3 grote aardappels
20 gram boter of margarine
peper uit de molen
zout
2 mespunten kerrrie
2 mespunten gemalen komijn
1 eetlepel Provencaalse kruiden
1 dl melk

Boen de pompoen schoon, snijd deze doormidden en verwijder met een lepel de zaadlijsten en het draderige vruchtvlees. Maak de paprika schoon.
Schil de  aardappelen en de winterwortelen.
Snijd de pompoen, winterwortelen, aardappelen en de paprika in grove stukken.
Snipper de uien en snijd de knoflook in plakjes.
Verwijder de zaadlijst uit de Spaanse peper en snipper de peper (en nu vooral NIET in je ogen wrijven!) of verkruimel de gedroogde peper.
Verhit de boter en olijfolie tot het schuim van de boter is weggetrokken en de boter goudbruin is gekleurd.
Bak de uien en de knoflook tot ze goudbruin kleuren.
Voeg de Spaanse peper toe en verhit alles 1 minuut. Voeg nu alle gesneden groenten en aardappelen toe en roer dit goed om.
Voeg alle kruiden en specerijen toe en geniet van de geuren die vrijkomen.
Schep alles goed om, giet een kopje water bij de groenten en laat alles een half hoog vuur stoven. Schep het mengsel af en toe door en let op dat het niet droog kookt. Voeg zo nodig meer water toe.
Prik met een vork in de winterwortel en de pompoen om te zien hoe gaar de groenten zijn.
Zodra de pompoen en de winterwortel zacht zijn, giet je 1 à 1,5 liter water bij de groenten en breng je de soep aan de kook.
Laat de soep 5 minuten zacht koken.
Voeg naar smaak bouillontabletten toe.
Haal de pan van het vuur en pureer de soep met de staafmixer tot een egale gladde substantie.
Als de soep te dik is, voeg dan water toe tot de gewenste dikte is ontstaan.
Verwarm de soep nadat je water hebt toegevoegd.
Breng de soep op smaak door (desgewenst) zout en peper toe te voegen.
Als de soep op smaak is gebracht, giet je er de melk doorheen. Dit zorgt voor een zachte romige smaak. Verwarm de soep nog even.
In plaats van melk kun je ook slagroom of kookroom gebruiken.

6 opmerkingen:

  1. Heel erg bedankt voor het recept. Ik ga het zeker eens maken.

    Nog een fijne week.

    Pecunia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou van pompoensoep! Ik maak het meestal met wortel, gember, linzen en kokosmelk. Maar dit gerecht lijkt me ook lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk recept. Ik ga deze zeker eens maken alleen er zitten zoveel kruiden in dat ik de bouillonblokjes weg laat. Bedankt.
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt lekker!
    Ik ga hem van t weekend maken denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lijkt me lekker, denk je dat je het kan invriezen? gezina

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.