dinsdag 18 september 2012

Bijna geschept door een auto!

Op weg naar huis passeer ik altijd een rotonde. Als je eenmaal op de rotonde bent, heb je voorrang, ook op de fiets. Als je de rotonde nadert, moet je voorrang geven. Ik fietste vandaag met een flink gangetje, komt er een auto van rechts die met een zelfde vaart op mij afrijdt, hij rijdt over de haaientanden ...... en .... ... rijdt gewoon door. Ik trok flink aan de remmen en kon maar gelukkig voorkomen dat ik door deze verkeers-hufter van mijn fiets gereden werd. Hij, want het was een hij, waarom verbaast mij dat niet, maar dit geheel terzijde, had het raampje open en ik riep nijdig: "Ik heb voorrang!!!!" Ik kreeg als reactie een middelvinger. De l*l!

Ik ben blij met mijn defensieve fietsstijl! Ik houd er altijd rekening mee dat mensen geen voorrang geven en dat was in dit geval maar goed ook!

6 opmerkingen:

  1. Laats was er op tv een stukje over de onoverzichtelijkheid van de rotondes voor fietsers en automobilisten. Bij de één heeft de fietser voorang,bij de ander niet. Gelukkig is dit goed afgelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou.... Ik heb toevallig vandaag ook zoiets meegemaakt! Zie mijn blog zoals vlijtig hierboven al zegt!

    Mensen worden steeds onbeschofter, verschrikkelijk! Gelukkig kon je op tijd zelf aan de remmen trekken... Je moet er toch niet aan denken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig is het goed gegaan! Ik ben zelf ook defensief in het verkeer. Een van mijn 'regels': voorrang neem je niet, die krijg je. Heeft ook al redelijk wat narigheid voorkomen.

    Greetz,
    Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt geluk gehad! Ik zie ook veel verschillende voorrangsregels bij rotondes. Bij de een heb je als fietser voorrang, en bij de znder moet je voorramg verlenen! Hoe verwarrend is dit?!
    Ik kijk zelf altijd heel goed uit bij rotondes, als ik op de fiets ben, maar ook als ik met de auto rijdt. Heel veel fietsers denken dat ze altijd voorrang hebben, maar dat is echt niet zo. Je moet goed op de haaientanden letten!
    Groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik weet over welke rotonde je het hebt en vind 'm heel gevaarlijk. Vooral ook als een auto de rotonde verlaat; die heeft geen goed zicht op het verkeer (fietsers) rechtsachter zich, die best hard fietsen op dat punt omdat het zo'n lekker fietspad is.

    In België heb je dus wel recht op voorrang, daar moest ik erg aan wennen. De bestuurders kijken niet eens naar links, alleen naar rechts, en rijden dan in volle vaart door.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.