maandag 27 augustus 2012

Boodschappen week 34

Ik heb in de afgelopen week weinig boodschappen gekocht en weinig uitgegeven. Dochter was jarig, maar die heeft haar eigen feestboodschappen gedaan, daar heb ik niet aan meebetaald. Dat wilde ze niet. Bij deze feestboodschappen waren ook ingrediënten voor de warme maaltijd op deze verjaardag en de dag daarvoor. De avond voor haar verjaardag aten we met dochters en hun partners lekkere zelfgemaakte lasagne. Op de verjaardag zelf maakten we voor ruim 20 gasten 5 liter tomatensoep en 4 liter mosterdsoep. Hier serveerden we stokbrood, plakjes komkommer en gewassen worteltjes bij. Alles zelf klaargemaakt, afgebakken, schoongemaakt, gesneden etc. Doordat we alles zelf deden, was het eten voor deze 23 mensen niet zo duur.

Week 34  20-27 augustus 2012
*=aanbieding    @=afgeprijsd  # = AH joker  WAAR PRIJS
sinaasappel, 2 kg AH 2,99
elstar, 3 stuks AH 1,10
bananen, 5 stuks AH 1,00
kiwi's 3 stuks AH 0,92
jong belegen kaas # AH 3,83
melk, 6 liter # AH 2,38
10 krentenbollen  @ AH 1,03
4 afbakstokbroden # AH 1,26
2 meergranenbroden* AH 2,00
trostomaten, 5 stuks AH 0,89
gepelde tomaten, blik AH 0,28
tomatenpuree, 4 blikjes AH 0,28
courgette AH 0,49
maïs, blikje AH 0,55
bloemkool, 1230 gram * AH 0,99
bos wortelen* AH 0,89
runder gehakt, * # 500 gr AH 2,41
kidneybonen, 2 blikken à 400 gr AH 1,06
brie (voor warme maaltijd) AH 0,85
kruidenroomkaas (voor warme maaltijd) AH 0,62
pesto AH 1,39
sambal AH 0,64
vla, * @ AH 0,57
kwark, halve liter AH 0,72
yoghurt, 2 liter AH 1,10
TOTAAL week 34   30,24

Dan de komende week: ik heb de komende week een barbeque van mijn werk en oudste dochter is op vakantie en komt a.s. zaterdag terug. Afgezien van hamsterinkopen wordt het een rustig weekje.

15 opmerkingen:

  1. Geweldig die dochter van je! En een mooi rijtje weer. Altijd goed bezig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Zuinigaan en andere lezers,
    Ik hoop niet dat je het me kwalijk neemt dat ik hier een vraag stel die offtopic is: ik heb na aftrek van alle vaste lasten maand maar 150 euro over waar ik alles van moet doen. Voedsel, kleding benzine. Ik ben alleenstaand zonder kinderen. Wat vind jij van dit bedrag. Is het erg laag of is het wel te doen?
    Bedankt voor de reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Janneke, alvast een antwoord van mij. Misschien is het wel te doen, en als het niet anders kan moet het maar. Het is moeilijk te zeggen of het voor jou haalbaar is, omdat je niet zegt of je nieuw bent op het gebied van consuminderen. Maar hierboven staan heel veel bezuinigingstips van Zuinigaan en ook zuinige recepten dus ga aan de slag met lezen en je oriënteren om te kijken wat het beste bij jou past

      Verwijderen
    2. Nou Janneke, ik vind het echt niet veel. Zelfs als je de benzine niet meerekent is het nog weinig. Verdien je zo weinig (heb je misschien recht op aanvulling vd Soc.Dienst) of werk je niet (zou ik bromfiets/auto meteen wegdoen)
      Dan worden je vaste lasten ook minder en heb je iets meer ruimte voor voeding en kleding. In onze arme jaren (was nog in de guldentijd) kregen we huursubsidie, deels kwijtschelding van gem.belastingen. Het zal nu misschien niet allemaal nog zijn maar toeslagen kun je altijd aanvragen. Succes!

      Verwijderen
    3. Dag Janneke, ik vind het erg weinig wat je overhoudt. In bovenstaande reacties zijn al diverse tips gegeven om je situatie te verbeteren. Ik zou twee dingen doen: inkomen vergroten en vaste lasten omlaag brengen. Mogelijk heb je recht op toeslagen, misschien kun je er werk bij nemen? Misschien kan je energienota omlaag, misschien kan je inderdaad (goede tip Tecla!) kwijtschelding aanvragen. Als je mij je overzicht van inkomen en uitgaven mailt, kan ik er kritisch naar kijken, waarschijnlijk veel vragen over stellen en op basis van deze informatie tips geven hoe je kunt zorgen dat je iets meer bestedingsruimte hebt.

      Verwijderen
  3. Wat een lieve reacties van jullie! Wat fijn dat ik op deze manier even gebruik mocht maken van je weblog! Ter verduidelijking: ik ben nieuw in consuminderland. Over mijn situatie; mijn man is overleden en heeft mij achtergelaten met een schuld van 20.000 euro. Ik werk 24 uur en meer is helaas niet mogelijk. Ik heb nl. behoorlijke gezondheidsproblemen. Hieronder mijn vaste lasten. Wat lief dat er naar gekeken wordt. Mijn auto kan ik niet missen i.v.m. gezondheid en woon- werkverkeer. Helaas.

    Aflossing schuld 300
    Postcodeloterij 11
    Eneco voorschot gas
    en electra vastrecht 30
    Ziggo telefoon, internet
    en tv. Onbeperkt bellen
    naar vaste nummers 52
    KPN mobiel bundel met
    internet 35
    Verzekeringen Hema 34
    (inboedel, wa, rechtsbijst,
    auto)
    Belasting auto 19
    Nuon voorschot 70
    zorgverzekering Zilveren K 137,00
    Huur soc. huurwoning 540,-
    uitvaartverzek.
    directverzekerd.nl 11.90

    totaal vaste lasten 1239.90
    inkomen 1398,-

    ik heb geen recht op huurtoeslag.

    Nogmaals alvast veel dank voor het kijken!!!

    Daarnaast moet ik 5 keer per jaar 55 euro betalen aan gem heffingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een moeilijke situatie, met een schuld waar je waarschijnlijk niets aan kunt doen! En als je nog 20.000 schuld hebt, duur het ook nog wel even voordat die afgelost is.

      Dan nu mijn suggesties en vragen:

      Waarom heb je mobiel internet als je thuis ook internet hebt? Ik heb prepaid zonder internet en gebruik aan beltegoed ongeveer 20 euro per jaar. Kun je dat opzeggen of in ieder geval opschorten, zodat je niets hoeft te betalen?

      Verder zou ik acuut stoppen met de postcodeloterij. De kans op winst is heel klein. De inleg is het geld niet waard.

      Telefoon/internet en tv: Ik raad je aan om over te stappen. Vaak kun je gebruik maken van een half jaar een voordelige aanbieding, waar je van kunt profiteren. Ik betaal op dit moment door de combi van Tele2 en digitenne zo'n 43 euro. Scheelt toch weer bijna een tientje.

      De kosten voor energie zijn behoorlijk hoog, met vastrecht erbij komt je op 100 euro. Ik raad je aan jaarlijks over te stappen. Je ontvangt dan elke keer een welkomstpremie. Voor mijn laatste overstap krijg ik een premie van 230 euro. Daardoor is mijn verbruik nu 30 euro per maand! Dit lage bedrag komt ook door mijn zuinig verbruik. Zie daarvoor mijn tips op het tabblad Bezuinigingstips.

      De zorgverzekering is hoog. Ik vermoed dat je mede door je gezondheidsproblemen een vrij zwaar pakket hebt. Maar misschien is een collectieve verzekering mogelijk? Hierdoor krijg je korting! Ik heb via de werkgever collectiviteitskorting.

      Bovenstaande tips kunnen tot wel 80 à 90 euro besparing opleveren! Dan heb je meer geld voor leuke dingen.

      Verwijderen
    2. Weet je zeker dat je geen recht hebt op huursubsidie? Zit je in de WSNP dan vindt ik de aflossing veel te hoog. Als je niet in de WSNP zit dan dit misschien alsnog aanvragen dan gaat je aflossing omlaag en krijg je meer ruimte om een buffer op te bouwen. Nu kan je weer in de schulden komen omdat je nauwelijks financiële armslag hebt.

      Verwijderen
    3. Ik heb eigenlijk ook mijn twijfels of je niet in aanmerking komt voor huurtoeslag. Bij de toeslagen gaan ze niet uit van je bruto inkomen, het gaat op basis van andere gegevens. Ik zou het, als ik jou was, uitzoeken op de site van de belastingdienst. Ik bleek ook in aanmerking te komen voor zorgtoeslag en dat had ik eigenlijk niet verwacht!

      Verwijderen
  4. Hallo Zuinigaan. Heel erg bedankt dat je naar nijn efinanciele plaatje hebt willen kijken. Tja die vreselijke postcodeloterij. Ik laat inspelen op mijn angst. Bang dat de hele straat een prijs wint en ik buiten de boot val...Mobiel internet heb ik toch om een beetje met de tijd mee te gaan en ook gratis te kunnen communiceren..Facebook WhatsApp etc. Maar ik zal het abonnement eens een keer onder de loep nemen. Vind jij mijn uitvaartverzekering hoog? Ik ben verzekerd bij Zilveren kruis. 1 ster aanvullend en 2 sterren tandarts. Dan is het niet zo hoog toch? Naar de energie ga ik ook zeker kijken. Nogmaals dank. Je hebt een mooie site en ik denk dat je er veel mensen mee helpt. Groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die collectiviteitskorting van mij levert zeker wat op! Ik ben bij dezelfde verzekeraar, 3 sterren aanvullend en 2 sterren tandarts. Ik betaal €126,28. Ik betaal ongeveer een tientje minder en ben beter verzekerd!

      Nog over mobiel internet: wat heb je aan met je tijd meegaan als je vervolgens bijna geen geld hebt om eten te kopen? Met andere woorden: wat is het je waard? Hoezo gratis communiceren als je 34 euro per maand betaalt? Ook andere keuzes zijn mogelijk. Je zou ook kunnen overwegen om de vaste telefoon weg te doen, als je toch met mobiel internet gratis kunt communiceren. Dan neem je voor thuis alleen internet.

      Verwijderen
  5. Om te beoordelen of je elders goedkoper kunt, zijn er vergelijkingssites, onder anderen Independer. Als je googlet op Energievergelijken vindt je allerlei sites waarop je prijzen kunt vergelijken. Gewoon overstappen, het loont echt!
    Siska

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor de reacties! Welk bedrag zouden jullie wél reeel vinden om als alleenstaande van te leven? 200? 250? Hoor het graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben met zijn tweeën en 2 katten 35 euro in de week.
    in onze maanden zitten 4 en halve week. 157,50--> plus een beetje reserve van 17,50 (bier en extraatjes)

    totaal 175 per maand, we kennen de lidl aldi en euroshopper van appie heel erg goed.
    Groetjes Janneke (40 + en ruime ervaring in sparen voor de echt leuke dingen)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.