vrijdag 18 mei 2012

Stop de roodstand, oftewel wat te doen als je in de schulden komt?

Wat doe je als je financieel in het rood dreigt te raken?

Belangrijk:
1. Al je gezinsleden vanaf de basisschoolleeftijd moeten op de hoogte gebracht worden. Je partner en ook je kinderen moeten weten dat het om een serieus probleem gaat. Blijf er in vredesnaam niet alleen mee rondtobben. Alleen als je gezinsleden op de hoogte zijn kunnen ze meewerken aan noodzakelijke bezuinigingen. Het is zinloos als jij je een slag in de rondte bezuinigt en je partner geeft veel geld uit omdat hij/zij niets in de gaten heeft van de financiële malaise waar jullie in verkeren

2. Zorg voor overzicht, zet je inkomen en uitgaven op een rij:
Uitgaven inkomsten
huur/hypotheek loon
verzekeringen kinderbijslag
boodschappen toeslagen belastingdienst
abonnementen rente inkomsten
lidmaatschappen loon nevenwerkzaamheden
gemeentelijke heffingen
energie
water
zorgverzekering / eigen risico
kleding
schoeisel
vakanties
auto

Misschien is er nog meer dat op je lijstje moet. Een dure hobby misschien? Hobbies kunnen geldverslindend zijn. Overzicht is erg belangrijk, dan weet je namelijk precies waar het mis gaat.

3. Onderneem actie!
Bij de uitgaven.
Heb je veel abonnementen? Zijn de kosten van je auto ('s) heel erg hoog? Misschien kun je daar wat in snijden. Zoek uit hoe het goedkoper kan. Misschien een zuiniger auto? Een goedkoper bel-abonnement? Tijdschriften de deur uit? Vakantie kan misschien goedkoper.
Bezuinig op voeding/kleding/cadeaus/uitgaan/ etc etc. Alle begin is moeilijk. Schrijf vooral alles wat je uitgeeft op, zodat je overzicht houdt.
Bij de inkomsten
Ga na of je alle toeslagen krijgt waar je recht op hebt. Naar aanleiding van mijn blogje over zorgtoeslag bleek dat er lezers waren die recht hadden op zorgtoeslag zonder dat ze het zelf door hadden. Misschien kun je meer gaan werken, een krantenwijk nemen, een oppasbaan nemen of overblijfmoeder worden.

4. Is de nood nog steeds heel hoog? Stap over je schaamte heen.
En meld je bij de Voedselbank.
Ga aan het einde van de marktdag naar de markt om overgebleven groenten en fruit met een vlekje op te halen.
Verkoop alles wat je niet meer nodig hebt en wat geld kan opbrengen.
Als je iets nodig hebt, bijvoorbeeld vervanging voor je wasmachine, TV, koelkast of vriezer meld het op je werk, in je familie of in je vriendenkring, misschien hebben ze nog een 2e exemplaar op zolder staan of in de schuur. Jij hebt er eentje nodig, zij zijn blij dat ze weer wat meer ruimte hebben. Voor je het weet heb je een gratis vervanging voor je kapotte apparaat. Mijn ouders hadden lange tijd een koelkast ongebruikt in de schuur staan.

9 opmerkingen:

  1. Bedankt voor dit overzichtelijke lijstje! Dat van die zorgtoeslag wist ik ook niet! Dus dat is helemaal goede informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk wel uit met een tweedehands koelkast.Wij hadden ook een oudje,maar kwamen erachter dat deze verantwoordelijk was voor 1/3 van ons stroomverbruik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar kwamen wij tot onze grote schrik ook achter, met de vriezer in ons geval. Los van dat ie veel stroom verbruikte omdat oude vriezers dat doen bleek dat het allemaal wel heel diep gevroren werd. Een ijsje eten bleek zelfs lastig, bleef nl aan de lip plakken en zat vast gevroren. Nu kan ik er wel om lachen, maar de energie rekening en het daarna bekeken verbruik was wel erg hoog:( Vandaag dus een nieuwe energiezuinige vriezer aangeschaft...

      Verwijderen
  3. Helder overzichtje!
    Financiën goed op orde hebben kan veel voordeel opleveren. Ik ontving vandaag een aanmaning van €298,98. Ik moest voor 15 mei betalen en volgens hun administratie was het geld nog niet binnen. Ik heb op 14 mei betaald, dus ze zijn te snel met hun aanmaning. Als ik mijn administratie niet goed op orde had, dan had ik zó nog een keer betaald. Gelukkig kon ik het nakijken.
    een fijne dag!
    Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je komt in aanmerking voor een pakket bij de Voedselbank als je na aftrek van vaste lasten 2oo Euro p.m. overhoudt voor een gezin met 2 kinderen. In sommige gemeente is er een wachtlijst ontstaan voor nieuwe aanmeldingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Handig om te weten wat de normen zijn om in aanmerking te komen. Ik wist dat niet.

      Verwijderen
  5. Wij hadden een "oud" koelkastje staan op de camping. Hij was nog van mijn moeder, dus echt al wat jaartjes oud. Wat bleek: hij vrat stroom! Bij de electriciteit-afrekening aan het eind van het kampeerseizoen schrokken we ons een hoedje! Toen hebben we het koelkastje weggedaan. Nu we alleen onze koelkast in de caravan aan hebben staan, verbruiken we de helft minder stroom! Ik bedoel maar; let op met oude electrische apparaten!
    En ik koop liever goed fruit, dan "fruit met een plekje", want dat kun je heel gauw weggooien!En dan is het nog duur!
    Groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fruit met een plekje krijg je gratis, als de markt afgelopen is, dat fruit is door de handelaar al weggegooid. Dus duur is het zeker niet.

      Verwijderen
    2. Nou... als je aan het einde van de dag naar de markt gaat, dan kun je met een beetje opletten heel goedkoop en goed fruit kopen.

      Ik kreeg vorige jaar een hele doos (4,5 kg) roma tomaten voor niets op de markt. Dat waren echt vreselijk lekkere tomaten, waar ik 3 weken heerlijk van gegeten heb.

      Enne... liever dit of liever dat gaat natuurlijk alleen als je er geld voor hebt en dat geldt niet voor iedereen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.