woensdag 16 mei 2012

Bezuinigingstip: doe het zelf


Je kunt tegenwoordig ongelooflijk veel laten doen. Van alles kan voor je geregeld worden als je maar (dik) betaalt. Logische conclusie, met zelf doen kun je veel geld besparen.

Wat kun je allemaal veel goedkoper zelf doen? Nou, heel erg veel! Hieronder een greep uit wat je allemaal zelf kunt doen. Heb je aanvullingen, geef een reactie!

Feesten en partijen
Je kunt je kinderfeestje geheel zelf regelen: een leuk feestje met (oud-Hollandse) spelletjes en speurtocht. Als het even kan iets buiten. Laat kinderen, als ze iets ouder zijn, zelf iets maken wat ze mee naar huis kunnen nemen. Je kunt voor het feest zelf taart maken, zelf popcorn poffen etc. Weinig kosten, veel plezier!
Verjaardagsfeest of andere feesten voor volwassenen:
Hapjes kun je zelf maken en ook andere tractaties. Vier het feest thuis en niet in een etablissement.

Kapot
Een lekke band, een naadje los in een kledingstuk? Repareer het zelf. Lijm je favoriete stoel opnieuw in elkaar, dan heb je er weer jaren plezier van. Doe een cursus fietsreparatie. Mocht je toch problemen met het zelf repareren, ga dan eens naar een repair café, die vind je tegenwoordig op veel plaatsen door het hele land. Kijk maar eens in deze lijst.  Ook de stad Groningen heeft een repair café (klik hier)


Eten en drinken
Kook met basisingrediënten. Snijd alles zelf en kook alles zelf. Geen kant-en-klaar. Geen sausjes uit pakjes. Bak zelf pannekoeken, taarten, quiches en noem maar op! De site van Zuinig Leven van Teunie Luijk staat vol met recepten. Kijk ook eens op mijn tabblad zuinige recepten.
Neem je eigen lunch mee naar school en werk.

Energieleveranciers
Op dit moment krijg ik wel een paar keer per week mensen aan de deur die mij aan een andere energieleverancier willen helpen. Het energiebedrijf waar zij voor werken is verreweg het goedkoopste, echt waar! Je bent een dief van je eigen portemonnee als je niet via hen overstapt. Zeggen ze. Volgens mij strijken zulke mensen dan zelf de bonus op, die je normaal gesproken als klant ontvangt als je via internet overstapt. Alle nieuwe leveranciers betalen de boete die je moet betalen bij contractbreuk.

Kleding- je hebt tegenwoordig professionele  personal shoppers die je helpen met je kledingkeuze. Het is goedkoper om een vriendin of je partner mee te nemen. Als je iemand meeneemt die jou goed kent, dan kan die iemand je prima helpen met het uitzoeken van leuke kledingstukken. Verder kun je zelf kleding maken, tweedehandskleding vermaken of pimpen. Kijk bijvoorbeeld eens hier. En ook hier, waar van oude dingen weer hele leuke nieuwe kledingstukken of accessoires gemaakt worden.

7 opmerkingen:

  1. Vooral die tip over eten is een hele goede, want daar heb je dagelijks mee te maken. Daar letten wij ook extra op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat van die bezoekjes van de energieleveranciers is nieuw voor me. Hier nog niet gezien. Goede tip om daar niet op in te gaan, niet iedereen zal meteen daaraan denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees al een tijdje deze blogs en vind het reuze interessant allemaal! Energieleveranciers aan de deur is erg vervelend, zekers als je zelf totaal geen interesse hebt om over te stappen. Ik heb een sticker via de site van Essent besteld waarop leuk geschreven staat dat ik een tevreden klant ben van Essent, en daarom niet open doe voor de concurrent! ( en nu maar hopen dat ze idd niet meer gaan aanbellen...)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Google eens op 'ik recykleer' en je vindt een heleboel bruikbare tips om allerhande zaken te recycleren....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inmiddels is er een nieuw programma "over geld gesproken" op RTLZ. Voor velen die jouw blog bezoeken niet echt nieuws, maar wel leuk om eens te kijken! Besparen wordt een trend! http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/ogg/aflevering-1-uw-huishoudboekje.xml

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Na het lezen van jouw blog overdenk ik mijn eigen 'zuinigheid'
    Inderdaad het verzorgen van feesten en partijen. Ga je naar een zaaltje dan betaal je een vermogen pp. voor een feestje.
    Wij vieren zelf; tent in de tuin, tapje huren, zelf fris/wijn regelen. Zelf rauwkost maken, broodjes uit de supermarkt. Groot stuk vlees in de oven, in plakjes snijden en iedere gast heeft een broodje warm vlees met rauwkost. Kosten eten euro 1,50-2,00 pp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gebruik ook de restjes eten en als ik kook zet ik er een grote pan koud water op op de piepers en groente als dat gaar is heb je gloeiend heet water voor de afwas.Ook niet te veel water met aardappels en groente koken

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.