vrijdag 27 april 2012

Een akkoord tussen kamer en demissionair kabinet

Ik geloof dat dit nog nooit vertoond is. De kamer regeert mee om een begroting rond te krijgen. Ik vind het geweldig dat het gelukt is, want het is heel slecht voor Nederland om steeds veel meer uit te geven dan er in komt. Dat geldt voor mijn huishouden, wat in feite een mini-economie is, maar zeker voor de economie van een land.
Maar ja, hoe het nu precies allemaal uitpakt?

- Loonsverhogingen zitten er voorlopig niet in. Daar had ik al ernstig rekening mee gehouden. Het komt niet als een verrassing.

- Ik moet toch later met pensioen, althans, ik krijg later AOW. Waarschijnlijk als ik bijna 66 ben. Ook dat zat er aan te komen. Ik begon er net aan te wennen. Waar ik benieuwd naar ben, is hoe zich deze latere ingangsdatum zich verhoudt tot de hoogte van het ABP pensioen. Het rekenprogramma van het ABP rekent mij voor dat als ik met 66 met pensioen ga, dit mij vanaf mijn 66e €1022,28 meer pensioen oplevert dan wanneer ik met 65 jaar met pensioen was gegaan. Ik heb langer doorgespaard, waardoor er een grotere pensioenpot is ontstaan. Tel uit je winst.
Die wiigingen in de AOW zijn jammer, maar helaas. De AOW is er gekomen in de vijftiger jaren, toen de levensverwachting heel wat lager was dan nu. Toen waren werknemers als ze 65 jaar werden over het algemeen een stuk minder vitaal dan nu. Nu zijn mensen langer gezond en langer fit en zijn ze lichamelijk ook in staat om nog te werken. Het is naar mijn mening een heel logische stap.
Voor mij als individu een beetje zuur, omdat ik op iets anders gerekend had, maar ach, daar kom ik wel overheen, het komt wel goed. Ik wen er wel aan. Ik krijg vanaf mijn 60e nog een half uur per dag seniorenuren er bij. Ik heb vanaf mijn 50e al een half uur per dag, dat wordt vanaf december dit jaar dus een uur per dag. Een uur per dag betaald verlof, dat is toch riant? Daar mag ik dan nog een heel jaar langer gebruik van maken ook!

- De onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft. In december kreeg ik altijd reiskostenvergoeding over het voorafgaande jaar. Gewoon het gefietste aantal kilometers woon-werk-verkeer en dan een bepaald bedrag per kilometer. Misschien krijg ik nog steeds dat bedrag, maar dan bruto?
Update vanmiddag: ik heb het bedrag nog even opgezocht, ik ontving afgelopen jaar 435 euro. Als ik dat niet meer onbelast krijg, scheelt dat al gauw 140 euro.

- Er komt een nieuw systeem van eigen bijdragen en eigen risico's in de zorg, waarbij de laagste inkomens worden ontzien. Wat dit inhoudt? Geen flauw idee. Hoort mijn inkomen ook bij de laagste inkomens? Mijn inkomen zit in ieder geval ruim onder modaal, maar bijstandsniveau is nog weer een stuk lager dan mijn inkomen.

- Mensen met nieuwe aflossingsvrije hypotheken ontvangen geen hypotheekrenteaftrek meer. Mijn aflossingsvrije hypotheek is niet nieuw. Wordt daar niet aan gemorreld? Of is dat over een paar jaar? Ik ga in ieder geval dit jaar door met het aflossen van het aflossingsvrije deel van de hypotheek. Dit deel is nu nog €22.400,- en ik mag per jaar €4.800 boetevrij aflossen.

De andere maatregelen en hun gevolgen voor mij zijn nog in nevelen gehuld. Daar zullen we ongetwijfeld in de nabije toekomst nog meer over horen.

Maar nogmaals, in denk dat het goed is voor Nederland dat ons land greep houdt op de staatsschuld. Misschien kan de economie dan weer wat groeien.

16 opmerkingen:

  1. Nu maar hopen dat dit ons allemaal uit het financiële dal trekt.
    We hebben er vandaag in ieder geval schitterend weer bij!
    Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die eigen bijdragen in de zorg,daar ben ik niet gerust op. Mensen,die veel zorg nodig hebben krijgen dan met verschillende bezuinigingen tegelijk te maken. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het ook goed dat na zeven weken vergaderen, er nu binnen een paar dagen een akkoord ligt. De manier waarop je erover schrijft vind ik helemaal prettig: niet mopperig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik schrok behoorlijk van de maatregelen en ik vraag me af in hoeverre ze Nederland niet verder een dal inslepen. Ik wil verder niet deprimerend doen, maar weer wordt de Jan met de Pet gepakt (heel veel mensen moeten het van hun reiskostenvergoeding hebben, als dat (deels) wegvalt, kunnen zij maar moeilijk rondkomen + die AOW is ook vooral voor hen van toepassing, want als je toch heel rijk bent, hoef je echt niet te wachten op dat geld + hypotheekrenteaftrek voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken afschaffen is nogal een drastische maatregel die denk ik vooral funest is voor de beweging in de huizenmarkt). En dan blijft - weer zo'n lekker compromis - de ontwikkelingshulp staan zoals 'ie is. Als heel Nederland b.v. 5% moet inleveren, is het dan zó erg om daar ook 5% vanaf te halen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En dat is nu politiek vroeg iemand mij... 7 weken catshuis, levert niets op. Geert trekt de stekker er uit: en 2 dagen later: tadaa! Alleen moet ik wel opmerken, dat de salarissen bij bepaalde overheden (mijn werkgever in ieder geval) al sinds januari 2010 bevroren zijn, dus deze raakt me niet (wat je al niet meer kreeg, kunnen ze je niet meer afpakken). Dat van de reiskosten, is wel een voor mij om rekening te houden. Ik rijd namelijk veel voor mijn werk. Ik vroeg me ook af hoe het met de hypotheekaftrek zit. Ik wilde namelijk graag een hypotheek die deels aflossingvrij en deels een spaarhypotheek is. Ik riep altijd: ik krijg toch niets van de staat, dus ze kunnen mij niets meer afpakken: goh, zat ik even er mijlenver naast! Maar ik heb me er maar naar te schikken ben ik bang.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo kan het dus ook (tot een akkoord komen).
    Kan je nagaan hoe ingewikkeld ze die zeven weken hebben gedaan (misschien op tenen gelopen om niets om te stoten - wat uiteindelijk dan weer niet heeft geholpen).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eerlijk gezegd: het is niet prettig alles zo te moeten zien, maar het voelt beter als het alternatief. Daar werd nog vele malen meer gesneden op plekken waar alles al op was.
    Het is nu een begroting, dus een plan. Na de verkiezingen zou dat er best anders uit kunnen gaan zien.
    Maar ik denk de grote lijnen hier allemaal wel te zien. En als ze dan een beetje luisteren naar de PvdA straks, dan zou het zomaar best kunnen dat nederland over 10 jaar geen begrotingstekort meer heeft (meer geld uitgeven dan er binnenkomt kan nergens, dus waarom wel als staat?)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lottebeest, ik denk dat je bedoelt dat ze juist niet moeten luisteren naar de PvdA als ze geen begrotingstekort willen. De PvdA vond bezuinigen niet zo nodig en nam geen verantwoordelijkheid. Complimenten voor de 5 partijen die het lef hadden in te leveren op hun programmapunten om zo een begin te maken met het wegwerken van het begrotingstekort!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jan modaal levert weer in.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vergeet ook de btw-verhoging van 19% naar 21% niet. Dat is een stijging van ongeveer 10% (2 procentPUNT van 19 is 10 procent). Ik ben bang dat dit onze competitiviteit als land naar beneden haalt. Slecht voor de economie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In ieder geval is die 9 euro per recept regeling van de baan voor veel chronisch zieken een hele opluchting. Vond het ronduit asociaal kreeg er bijna een hoge bloeddruk van.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik maak me wel zorgen om de versoepeling van het ontslagrecht...

    Pecunia.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die onbelaste reiskostenvergoeding vind ik flauw!

    Wij wonen op het platteland. Álles is minstens 20 km verderop, dus ook mijn werk.

    Fietsen is me echt te ver, dus ik zit aan die auto vast.

    En hoppa! Daar vervliegt weer een deel van de inkomsten!
    Die ondertussen ook niet hoger worden.
    Waar moeten wij al die toeslagen, belastingen, heffingen en zorgverzekeringen van gaan betalen dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Maar toch ook een lichtpuntje. Oude hypotheken blijven gewoon hun voordelen houden, ook bij verlenging vanwege einde rentetermijn. En er komt een aflosbonus: Als je vervroegd aflost mag je over dat extra deel 50% van de rente blijven aftrekken tot 2020. En ze willen banken stimuleren om ipv 10% boetevrij bedrag te laten verhogen naar 20%. Wij wilden extra aflossen in 2012, maar daar wacht ik dus nog even mee tot in 2013. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die aflosbonus is nieuw voor mij. Waar heb je dat gelezen anoniem?
    Ik lees alleen dat er voor bestaande hypotheken niets veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat stond in de Volkskrant, hierbij de link naar de PDF. Ik vond het ook raar dat ik het nog nergens anders heb gelezen. Het staat op pagina 4, onderin, lid 1. http://static3.volkskrant.nl/static/asset/2012/toelichting_pakket_maatregelen_catshuisberaad_185.pdf
      Marja

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.