donderdag 29 maart 2012

Zuinig, zuiniger, zuinigst

Volgens het NOS journaal (klik op de link) zijn consumenten in Nederland in het nieuwe jaar zuiniger geworden. We geven met zijn allen minder geld uit vergeleken met het afgelopen jaar. We gaven 2% minder uit aan eten en drinken en we stellen grotere aankopen zoals de aankoop van een nieuwe(re) auto uit.
Lees ook hier op de site van het centraal bureau voor de statistiek.
Hier vind je een enorme bron van alle mogelijke cijfers over prijzen. Eigenlijk ben ik gek op cijfertjes.
Je kunt op de site van het CBS ook vinden hoe lang je statistisch gezien nog leeft. Ik word dit jaar 60 en dat betekent dat ik volgens de statistieken nog 25,5 jaar te leven heb. Helemaal niet slecht. Ik denk zelf dat ik zelfs nog wel iets langer leef. Dat denk ik omdat mijn grootmoeders respectievelijk 89 en 86 jaar werden en mijn moeder is nu 88,5 jaar. De leeftijd van je naaste verwanten zegt ook iets over je levensverwachting. Maar goed, dit is even een zijpad, ik kon het niet laten ook daar even te kijken. Terug naar de centjes.

Ik had het over de uitgaven van consumenten. Ik ben eigenlijk niet minder gaan uitgeven vergeleken bij het afgelopen jaar.
Volgens het bericht op het NOS journaal maken de consumentenbestedingen ongeveer 30% uit van de economie in Nederland. Terugloop van bestedingen is niet goed voor de economie.
Maar tja, wat moet je als je inkomen ook terugloopt?

8 opmerkingen:

  1. Toch maar weer aankloppen bij Leen van frisi..., oh nee die bestaat gelukkig niet meer.
    Erg genoeg dat de economische teruggang weer op het bordje van de consument wordt geschoven.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook wij geven niet minder uit, alleen aan andere zaken zoals hogere zorgkosten, duurdere benzine, gestegen inhoudingen op het salaris...... Ik zou wel leukere bestedingen weten maar ja,je kan je geld maar één keer uitgeven. Groet, Greetje54

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij geven veel meer uit. Twee uitwonende studentenzoons kosten erg veel geld. Manlief studeert ook.
    Aan andere dingen geven we wel veel minder geld uit.

    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja gek. Liter benzine is twee keer zo duur als een liter bier, je kan minder energie verbruiken maar de prijzen stijgen dus dat schiet ook lekker op, de zorgpremie is weer duurder evenals OZB en noem al die andere belastingen maar op. Ondertussen hebben 'ze' met het gezeur over de HRA op precies het verkeerde moment gezorgd dat de hele woningmarkt stil ligt dus ook de (ver)bouwers niets te doen hebben... Kind kan vertellen dat mensen dat minder uitgeven als ze minder te besteden hebben. En hoe komt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik las gisteren een column, waarin gezegd werd dat de media maar roept dat de consument ziet de toekomst somber in, qua economie. Haar reactie was: er wordt dus meer gespaard, waarschijnlijk is de consument gewoon realistischer geworden over de economie.
    En dat vind ik inderdaad een punt. Er wordt maar overal geroepen dat iedereen het minder heeft en het nog slechter wordt. Terwijl het vergeleken met andere landen best meevalt. Veel mensen zouden dit prima moeten kunnen opvangen.
    Maar die prachtige overheid, die maar bezuinigd om hun eigen huishoudboekje in orde te maken, zorgt er ook best voor dat ze zelf de economie redelijk om zeep helpen. Best jammer weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er moet een economisch model bestaan zonder verspilling en uitputten van de aarde.Maar hoe? Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben afgelopen jaar een ander huis gekocht. Daardoor hebben we een boost aan de economie gegeven door alle klussen die gedaan moesten worden :-)
    Nu nog even de 'onder voorbehoud van financiering' weg bij de koper van ons oude huis en dan kunnen we weer verder met het stimuleren van de economie ;-)

    Zonder dollen: helemaal op je geld gaan zitten is inderdaad niet goed voor de economie, maar iedereen is wel voorzichtiger aan het worden. Daarbij zijn de zaken die duurder zijn geworden, vaak niet de dingen die leuk zijn, maar ze moeten toch betaald worden. Dus de 'leuk' zal minder worden, want het moet uit de lengte of de breedte.

    Greetz,
    Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  8. We hebben het toch steeds over consuminderen op onze blogs! nu wordt er landelijk geconsuminderd we zouden er blij om moeten zijn!

    Langer doen met je auto en minder eten kopen, misschien wordt er wel minder weggegooid, niemand in de pers heeft het over de positieve kant van minder geld uitgeven voor het milieu.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.