woensdag 29 februari 2012

Mexicaanse schotel met tortilla chips en kaas

Mexicaanse schotel met tortilla chips en kaas
75 à 100 gram rundergehakt per persoon
1 of 2 blikjes tomatenpuree
200 gr. groenten per persoon (1 gesnipperde rode paprika, 1 gesnipperde ui, 1 gesnipperde rode peper zonder zaadlijsten, doperwten en tomaten)
250 gr geraspte kaas
een zak tortillachips

Gehakt gaar bakken tesamen met een in stukjes gesneden rode paprika, een gesnipperde ui, een rode peper, de tomatenpuree en mengen met een potje uitgelekte doperwten en een blikje maïs. Dit mengsel verdelen over de bodem van een ovenschotel. Een aantal tomaten in dunne plakjes snijden en verdelen over de schotel. Daarop een laagje tortillachips en met (zelf geraspte) kaas bestrooien. Daarna een kwartiertje in de oven.

In plaats van gehakt kun je ook kidney bonen gebruiken. Ik gebruik in plaats van een rode peper ook wel vaak een flinke lepel sambal en chilipeper poeder.
Pas op voor de rode peper. Nadat je een rode peper snijdt, was dan je handen, want mocht je met je ongewassen peperhanden in je ogen wrijven, dan doe je dat nooit weer!

In het oorspronkelijke recept werd voor 4 personen een kilo gehakt gebruikt en 2 bekertjes zure room die over de tomaten gingen. Die zure room is niet echt nodig en het gehakt was wel erg lekker, maar in mijn ogen behoorlijk overdreven.

6 opmerkingen:

  1. We maken hier wel eens een variatie erop en het is echt zo lekker. Het restje chips staat er meestal bij op tafel en is dan ook schoon op.
    Ik had er eigenlijk dan weer niet over nagedacht dat het met kidneybonen dan natuurlijk zonder gehakt kan (we doen altijd beide)
    Ik zet het weer eens op het menu voor volgende week, in de aangepaste versie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo zuingaan bedankt voor dit lekkere recept dit ga ik zeker maken

    groetjes ypie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zet het op de boodschappenlijst voor volgende week. Is weer eens anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Zuinigaan,

    Bedankt voor het plaatsen het het recept.

    Dit is een leuke afwisseling met de chili con carne die ik zelf regelmatig maak.

    Groetjes,

    Pecunia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik maak dit wel eens maar dan zonder chips, gewoon voor bij de rijst of frietjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er lekker uit ! Ik ga hem onthouden en ook een keer proberen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.