donderdag 15 december 2011

Gratis recepten van de AH

In de AH ligt de december Allerhande voor je klaar. Ruim 200 pagina's gratis recepten, tips, kooklessen en nog veel meer. Ook heel veel reclame, dat geef ik onmiddellijk toe, maar ook veel ideeën en recepten. Voor mij zijn de ideeën het belangrijkst, ik laat mij inspireren en pas recepten aan. Wat mij wel lekker lijkt met kerst is een hele kip. Het schijnt traditie te zijn om kalkoen te eten, maar eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit gehad. Ik ga voor een lekker kippetje uit de oven. Ook lekker, volgens mij. Wat gaan we eten met kerst? Zoals altijd heel eenvoudig, maar wel met zelfgemaakte toetjes. In de Allerhande staat ook een triffle, dat lijkt me ook lekker. Ik ga niet de triffle maken die in dit tijdschrift staat, maar ik haal een eenvoudiger versie van internet. Gewoon met cake en rode jam. Minder duur en net zo feestelijk en om dat laatste gaat het. Op kerstavond gaan we met 9 mensen eten, mijn dochters en vrienden van mijn dochters, iedereen neemt wat mee, dus waarschijnlijk is er veel te veel. Ik denk dat ik een of twee lekkere salades maak. Altijd goed en gezond. Of wortelsoep, daar heb ik laatst een recept van gekregen:
Wortelsoep met gember (vegetarisch voorgerecht voor 12 personen)

Je hebt nodig:
1 kg winterpeen, geschild
4 uien
een flink stuk gemberwortel, ongeveer 5 cm
verse tijm, + kookdraad
4 groentebouillontabletten
sap van 2 sinaasappels
peper & zout
2 eetlepels olie of vloeibare margarine om in te bakken
zure room
nog iets groens voor garnering, bijvoorbeeld ringetjes bosui, stoneleeks, of een handje verse koriander of peterselie

bereiding: snipper de uien en fruit deze samen met de geschilde en fijngesneden gember zachtjes in de olie. Snijd de wortel in dunne plakjes en voeg toe. Voeg zoveel water toe dat de wortels helemaal onder staan. Bind de tijm samen met kookdraad en voeg deze toe, samen met de bouillontabletten, sinaasappelsap en peper en zout. Breng het water aan de kook en laat de soep in 20 minuten heel zachtjes gaar worden. Vis dan het bosje tijm er uit en pureer de soep met een staafmixer.

serveren: verdeel de soep over de borden (of kommen). Voeg een scheutje zure room toe in het midden en trek daar mooi uitwaaierende strepen van.
Garneer met iets groens.

5 opmerkingen:

  1. Mijn man antwoordde op de vraag"Wil je iets lekkers eten met kerst met "een gehaktballetje,boontjes en gewoon gekookte aardappels. En iets heel lekkers toe."Dat wordt een heerlijk dineetje. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet eigenlijk nog niet wat we met kerst gaan eten, heb ik nog niet over nagedacht. In ieder geval geen zesgangenmaaltijd ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed soepje hoor.
    Als je tijm en sinaasappelsap weglaat is het de basis voor elke soep met groenten,
    broccoli,
    of bloemkool(die is lekker al je bij de ui kerrie fruit)
    spinazie (met een kloddertje room erbij)...
    Op deze manier verwerk ik regelmatig restjes.

    Tijm groeit prima in een grote bloempot op een balkon. Zo heb je altijd verse tijm bijdehand.

    Groet, Creanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij eten eerste kerst bij mijn ouders en tweede kerst gewoon eenvoudig, niet teveel poespas.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.