vrijdag 11 november 2011

OV chipkaart moet klantvriendelijker

Nee, maar! De OV chipkaart moet klantvriendelijker bij procedures! Dit bericht op Nu.nl meldde dat het OV loket vindt dat klachtenprocedures zouden moeten verbeteren. Volgens het OV loket gaat het geregeld fout bij de OV chip en worden klanten van het kastje naar de muur gestuurd. Ik wist niet eens dat er zoiets als een OV loket bestond! Op de site van Mijn OV Chip ben ik geen verwijzing tegen gekomen. Ik vind het een heel interessante site. Je kunt er lezen over mensen die een anonieme OV chipkaart kopen die dezelfde dag al kapot is. In eerste instantie wordt het reissaldo vergoed, maar de kosten van de kaart niet. Pas na heel veel moeite werd ook de kapotte kaart vergoed. Ook op de site: voorbeeldbrieven voor als je een klacht hebt.

Wat vind je overigens van deze restitutie regel (gevonden op de site van het OV loket, onder infoblad restitutie):

Qbuzz
Als u wel bent ingecheckt, maar niet heeft kunnen uitchecken door een storing, defecte apparatuur of omdat u het vergeten bent, dan kunt u een vergoeding aanvragen. Dit moet gebeuren binnen 3 maanden na de foute afschrijving. U heeft een visitekaartje nodig met een stempel als uitstapbewijs van de chauffeur. Vervolgens downloadt u een restitutieformulier, dat u samen met het visitekaartje en een transactieoverzicht opstuurt. Het restitutieverzoek wordt binnen 6 weken afgehandeld.

Wat? Waar gaat het over? Hoezo visitekaartje met een stempels als uitstapbewijs van de chauffeur? Als ik na 2 weken ontdek dat ik ben vergeten uit te checken of de apparatuur was niet in orde, hoe kom ik dan in vredesnaam aan een visitekaartje met stempel van de chauffeur als uitstapbewijs?

Deze regel is geniaal!

Stap ik in de bus, vraag ik aan de chauffeur: "Herinnert u zich mij nog? Ik stapte 2 maanden geleden ook in de bus en toen ging er iets mis met uitchecken. Ik wil graag een visitekaartje met stempel van u." Hij: "Maar natuurlijk mevrouw, u bent van middelbare leeftijd, met bril en wat grijzig haar. Zo krijg ik ze bijna nooit in de bus. Ik zou u uit duizenden herkennen!" Hier hebt u mijn visitekaartje met stempel!

Of: Voordat ik uit de bus stap, ga ik voor de zekerheid langs bij de chauffeur om een gestempeld visitekaartje, dan weet ik tenminste zeker dat ik bewijs heb als er iets mis gaat met uitchecken.

4 opmerkingen:

  1. ik vind het 3 x niks die hele ov kaart. Zeker als je maar zelden met het openbaar vervoer gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat gestempelde visitekaartje is een geweldig idee! Dan kunnen ze heel veel onterecht geïncasseerd geld in eigen zak houden! Zoooo absurd, hoe verzin je het!
    Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt erop dat het gisteren al weer mis ging. De gegevens van uitchecken ontbreken. De gegevens van inchecken in dezelfde bus staan al wel online. Op het centraal station in Groningen was een grote kaart controle, ze kwamen met flink wat mensen in de bus, de bus ging dicht , de OV apparatuur ging uit en ze gingen iedereen controleren. De uit-check toen we "vrijgelaten werden" is mislukt. Dat scheelt me weer €3,29. Ik wacht nog even af of de uit-check nog online komt. Anders vraag ik weer eens een keertje geld terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is dus duidelijk niet klantvriendelijk, maar een excuse om te ontmoedigen. Maar waarom zou je klantvriendelijk zijn als je toch een "moopoly" positie hebt?

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.