donderdag 10 november 2011

Kaarsen

Gisteren blogde ik over kaarsen. Misschien is het niet nodig, maar ik wil jullie toch waarschuwen. Wees altijd erg voorzichtig met vuur. Ik ben al weer geruime tijd bedrijfshulpverlener (BHV-er). Als BHV-er ben ik uitvoerig voorgelicht over branden. Ik kan jullie vertellen dat een brand zich met een angstwekkende snelheid uitbreidt! Voordat je het weet loopt een brand uit de hand. Naast materiële schade kan ook de schade aan brandwonden en andere ellende enorm zijn.
Als je kaarsen brandt, zorg dan voor veiligheid.

Wat doe je niet?
Brand geen kaarsen waar kleine kinderen of huisdieren bij kunnen.
Blijf met de kaars ver uit de buurt van gordijnen.
Brand geen kaarsen of waxinelichten in een ruimte waar je niet bent.

Toen ik nog katten had, brandde ik alleen kaarsen en waxinelichtjes in een metalen lantaarn op een stevige ondergrond, zodat de katten zichzelf niet in brand konden zetten. Een metalen lantaarn heeft als voordeel dat deze door de kaars lekker warm wordt en dus tijdens het branden als een soort kacheltje fungeert.

Veel plezier met het branden van kaarsen, maar houd het veilig!

4 opmerkingen:

  1. Goed dat je aandacht besteedt aan de veiligheid. Zelf brand ik geen kaarsen, omdat ik dit doodeng vind. Ben veel te bang dat ik ze vergeet uit te doen als ik even weg ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En let ook op geurlampjes. Bij mij had zich eens roet gevormd aan de onderkant van het waterbakje. Dat roet was gaan branden. Het was,dat de hond me waarschuwde. Ik zat te lezen en had de beginnende brand niet in de gaten. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zet wel kaarsjes voor mijn ramen, maar dat zijn dakramen met zo'n velux gordijn er helemaal in. Dat zou toch geen kwaad moeten kunnen? Brand lijkt me echt ongeveer het ergste dat je kan overkomen. Daarom heb ik op veel plekken al rookmelders, branddekens en blussers.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Natuurlijk moet je heel voorzichtig zijn met kaarsen! Vooral als je kleine kinderen hebt. Maar een kaarsje branden is wel heel gezellig tijdens de donkere winteravonden.
    Wat ik tegenwoordig doe: "nepkaarsen" branden! Ik heb bij de Axion 2 dikke witte nepkaarsen met een ledje gekocht. Heel goedkoop. Die heb ik op mijn verzilverde kandelaars voor het raam gezet; het lijkt net echt, en kan geen kwaad.
    Op de salontafel staat wel een echte kaars. Maar ik heb geen kleine kinderen meer, en let er goed op.
    Groet, Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.