maandag 17 oktober 2011

Verwarming aan of uit?

Waar ligt voor mij de grens tussen stoken en niet stoken? Ik heb het de afgelopen weken uitgeprobeerd, en 18 graden is voor mij de absolute ondergrens. Als het kouder is word ik kouwelijk en rillerig en duurt het lang voordat ik weer een beetje warm geworden ben. 's Ochtends doe ik bijna nooit de verwarming aan, dan sta ik op en scharrel een tijdje rond in de kamer, smeer boterhammen, pak mijn tas in, drink een mok oploskoffie en ga dan naar mijn werk. Ik doe 's ochtends zelden de verwarming aan, behalve als het vriest dat het kraakt, want dan laat ik hem 's nachts een beetje branden, zodat het in de woonkamer niet kouder wordt dan 16 graden.
Als ik 's avonds thuis kom, dan gaat de verwarming aan en dan zet ik hem op 19 graden.

De afgelopen 2 weken verstookte ik:
de afgelopen week  (week 41)  7 m3 meer dan een gemiddelde week in de zomer,
de week daarvoor (week 40)  6 m3 meer dan in de zomer.

5 opmerkingen:

  1. Hoewel het steeds beter gaat, is ons huis nog niet optimaal geïsoleerd en stoken we ons helemaal gek. Wel willen we, vanwege onszelf én onze spullen (vloer enzo), deze winter en herfst niet meer in de kou zitten. Omdat we echt kou gewend zijn, zet ik 'm 's nachts nu op 15 graden. Daarna gaan we langzaam van 16 naar 18,5 ofzo. Als niemand in de kamer zit, vind ik 16/17 ook hoog genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben de afgelopen week 15 m3 verstookt. Nu moet ik zeggen dat bij ons 's avonds de verwarming regelmatig richting de 20 gaat. Als het goed is moeten we dit jaar minder stoken dan voorgaande jaren, aangezien we zijn verhuist naar een nieuwbouwwoning. Het resultaat zullen we pas echt merken in hartje winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb vandaag voor het eerst de verwarming aangedaan. Het was hier 16 graden en dat vond ik toch wel erg aan de frisse kant. Dus staat de thermostaat nu op 19 graden. Door de weeks stoken we maar een paar uurtjes per dag. De verwarming gaat aan als we thuiskomen ca. 18.00 uur en een uurtje voor het slapen gaan weer uit, ca. 21.00 uur.
    Volgende week wordt hier vloerisolatie gelegd, ik ben benieuwd hoeveel dat gaat schelen in de stookkosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is hier nu 16,5 graden, maar ik kom net terug van een aardig eindje fietsen, dus dan voelt het veel warmer. Ik doe de verwarming eigenlijk alleen aan als ik weet dat ik langere tijd thuis ben óf als er visite komt. Anders vinden ze meer weer zo'n geitenwollensokkenmilieu-activistje ;) Maar ik heb stadsverwarming, dus dat is best groen. Alleen kost het gewoon heel veel, en dat vind ik dan weer zonde...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben de cv af en toe een uurtje aan gehad, vanmorgen de meter bekeken en we hadden 7m3 verbruikt afgelopen week.. valt mee dus

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.