vrijdag 21 oktober 2011

Help! Wat gebeurt er met mijn pensioen?

Gisteren in het nieuws: de pensioenfondsen zijn in financiële nood.  Ook mijn pensioenfonds, het ABP, heeft problemen. Het lijkt er op dat pensioenen voorlopig niet meestijgen met de inflatie en zelfs verlaagd moeten worden. Lees hier en hier. Het betekent dat er een korting toegepast zal worden van misschien wel 10%, nog niet direct dit jaar, maar waarschijnlijk in 2013.
Dit bericht komt niet onverwacht, maar het is niet een prettig bericht. Ik ging er al sinds de kredietcrisis vanuit dat ik vanaf mijn 65e een lager pensioen zou hebben dan mij in eerste instantie voorgespiegeld was. Een beetje zuur is het wel, jarenlang verplicht premie betalen om uiteindelijk minder te krijgen dan toegezegd.
Maar ja, het is nou een keer zo, niets aan te doen. Ik leer er wel mee leven. Ik ontvang na mijn vijfenzestigste nog steeds in vergelijking met nu een heel redelijk inkomen.
Als er tenminste niet radicaal nog van alles verandert.
Stel dat  de AOW verdwijnt, het lijkt mij niet erg waarschijnlijk, maar in dat geval zou ik een bruto jaarinkomen hebben van €7.368,72 (ABP, het is duidelijk dat ook dat bedrag een vraagteken is ;-( ). Als de AOW wegvalt zou ik het beste zo lang als mijn werkgever mij nog in dienst wil houden, kunnen blijven werken. Kom ik met de rollator of scootmobiel naar mijn werk. Gehoortoestellen heb ik al.

4 opmerkingen:

  1. Toen ik studeerde en heel weinig geld had,kon ik dat soms aanvullen met vakantiebaantjes. Maar oude mensen kunnen vaak niet meer een extraatje verdienen. Soms niet eens meer de winkels af voor koopjes. IK hoop niet heel oud en arm te worden. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik probeer mezelf zo onafhankelijk mogelijk te maken van AOW en pensioen. Dat is niet makkelijk, maar ik denk dat het wel nodig is. Gelukkig heb ik mijn leeftijd (27) nog mee. Ik probeer dat te doen door te sparen, met minder toe te kunnen en de hypotheek af te lossen (en daarna uitsluitend hypotheekvrij te wonen).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo zuinigaan,

    En toch hebben wij het beste pensioenstelsel ter wereld, houd dat in je achterhoofd.

    Verder kan je overwegen om na je 65ste door te werken om zo bijvoorbeeld ook de jongere generatie eveneens toe te komen, je bouwt dan 1 of misschien (als je er zin in hebt) 2 jaar meer pensioen op. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zit er dan ook nog een belastingvoordeel in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Zuinigaan,

    Tja, die pensioenfondsen. Ik vind het best verwarrend, deze situatie is niet eerder voorgekomen. In de jaren '80, toen het ook niet zo goed ging met de huizen etc., stuurden ze 55+ers met de VUT, zodat jongeren aan het werk konden. Nu is werkloosheidspercentage onder jongeren weer hoog, maar moeten ouderen doorwerken.

    Wij proberen onze hypotheek vervroegd af te lossen, maar vrees dat t.z.t. op pensioenuitkering of AOW extra belasting wordt geheven als je lage woonlasten hebt???
    Ach, hoe dan ook, we kunnen niet in de toekomst kijken, dus doe maar wat je denkt dat beste is, en beste voelt.

    Marja

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.