zaterdag 17 september 2011

Spaarrentes

Volgens dit bericht gaan de spaarrentes de laatste tijd allemaal omhoog. Ik heb mijn spaargeld ondergebracht op verschillende internetspaarrekeningen. Ik ontving de laatste tijd inderdaad regelmatig mailtjes met de melding dat de spaarrente verhoogd is.

Wat is op dit moment de hoogste rente?
Ik raadpleeg hiervoor altijd de website van Rob van Eeden en Hanneke van Veen. Zij geven de spaarrentes zonder beperkende voorwaarden. De hoogste rente is op dit moment 2.9%. Weliswaar is dit een stuk lager dan de rente die Icesave ons indertijd beloofde (5,25%) voordat de bank ten onder ging, maar tja, die belofte bleek flinterdun. (Gelukkig had ik, omdat ik het niet vertrouwde, voordat de bank omviel mijn geld al weer verplaatst naar een Nederlandse spaarbank. Binnenkort kun je hier alles over lezen op mijn oude weblog). Hopelijk gebeurt het niet opnieuw dat een bank omvalt.

Ook de rentes op de spaardeposito's stijgen. In juli 2012 loopt een 3 jarig deposito van mij af. Ik ontvang nu een rente van 4,75% op dit deposito. Misschien kan ik tegen die tijd een nieuw deposito openen met dezelfde rente! Nu is de rente op een 3 jarig deposito maximaal 3,75%

Inflatie
Dit bericht zet een beetje een domper op de feestvreugde over de verhoogde rentes. Volgens dit laatste bericht is de inflatie zo hoog, dat als je die verrekent met de rentes, je bijna niets overhoudt. aan rente.
Dat is heel jammer.

Sparen
Ik spaar overigens beslist niet alleen omdat ik rente ontvang. Eerlijk gezegd is die rente natuurlijk mooi meegenomen, hoe meer hoe beter, maar ik spaar voornamelijk om geld achter de hand te hebben voor calamiteiten. Als de wasmachine of de koelkast stuk gaan, dan wil ik het liefst zo snel mogelijk reparatie of een nieuw exemplaar.
Daarnaast wil ik graag een deel van mijn hypotheek aflossen, zodat mijn woonlasten lager worden. Bij voorkeur los ik de hypotheek helemaal af, maar ik weet niet of dat gaat lukken voordat ik 65 jaar ben. Maar als ik na verloop van tijd nog maar 100 euro per maand betaal aan hypotheeklasten, houd ik natuurlijk wel meer geld voor aflossing over en kan de aflossing steeds sneller gaan.

Volgens de miljoenennota gaat de koopkracht achteruit. Mijn koopkracht zal daarop geen uitzondering zijn. Minder zorgtoeslag, meer eigen risico in de zorg, premies worden hoger. Het inkomen blijft gelijk, maar waarschijnlijk moet ik meer belasting betalen en worden de prijzen van levensmiddelen hoger door btw-verhoging. Zou die op levensmiddelen, kapper, schoenmaker, fietsenmaker en dergelijke niet verhoogd worden van 6 naar 19%?

3 opmerkingen:

  1. Ik kijk ook altijd goed rond voor de rentes. Veel spaargeld heb ik niet meer op het moment, maar ik blijf wel kijken. Dan blijft het een beetje een gewoonte.
    En de koopkracht die achteruit gaat, daar maak ik me niet heel druk om (voor mij persoonlijk dan) ik wist al lang dat ik de komende jaren erg zuinig moet gaan leven, omdat het inkomen niet super is. Maar ik weet ook dat ik in de komende jaren met een stijgend inkomen te maken heb. Hierdoor is het voor mij niet heel moeilijk op te vangen uit eindelijk.
    Hoewel ik het nog altijd belachelijk vind dat de klappen eigelijk altijd in dezelfde hoek vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sparen doe je in de oude sok of je koopt goud en zilver geen enkele bank is te vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zit met mijn spaargeld bij de ASN.Qua rentes zitten die aan de hoge kant en heb er op die manier toch wat meer vertrouwen in dat ik niet toch stiekum bijdraag aan financiering van schiettuig oid.

    Verder wordt ik niet vrolijk van die bezuinigingsverhalen en ik snap het ook allemaal niet zo goed: er is wel geld voor meer salaris voor lui die al heel veel verdienen en ook voor Griekenland is er 6 miljard. Die hogesnelheidslijn moest ook percé af en volgens mij nemen we nog steeds die dure gevechtsvliegtuigen en zitten we in Afganistan en weet ik het waar nog meer.

    En hier halen we de broekriem jaar na jaar strakker aan. Lollig... neuh.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.