zondag 11 september 2011

Gratis ID

Sinds de legitimatieplicht in Nederland in januari 2005 ingevoerd is, moet iedereen in Nederland vanaf 14 jaar een geldig legitimatiebewijs kunnen tonen. Dat was vooral voor gezinnen met kinderen een kostbare zaak, want een ID kaart kostte rond 50 euro. Bij verlies konden ouders dit bedrag opnieuw op tafel leggen. Een legitimatiebewijs moet op elk moment dat de politie er om vraagt overlegd kunnen worden. Als je geen ID bij je hebt, kost dat voor jongeren tussen 14 en 16 jaar 25 euro boete, voor iedereen ouder dan 16 jaar bedraagt de boete 50 euro. Door een uitspraak van de Hoge Raad mogen gemeenten voortaan geen geld meer vragen voor het verstrekken van ID kaarten. Het verplicht stellen van de legitimatie gaat niet goed samen met het vragen van geld voor een ID kaart, gemeenten moeten de ID gratis verstrekken.

5 opmerkingen:

  1. Of je er blij mee moet zijn weet ik niet. De staat komt dan een potje van 80 miljoen per jaar te kort. Dat zullen ze dan wel weer elders vandaan halen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, wat anoniem zegt. Dat geld betalen we ergens anders weer. En voor mij wordt dat dubbel, want ik heb n paspoort en die is niet gratis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat het vooral voor mensen met puberkinderen een voordeel is. Anoniem en LLMM hebben gelijk. Het geld moet nu elders vandaan komen, dat is duidelijk. Er moet bij de overheid (en dus ook bij ons) nog steeds bezuinigd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn paspoort was verlopen en ik heb vanmorgen meteen een nieuw identiteitsbewijs gehaald. Hij moest er toch komen en om dan €0,- af te kunnen rekenen voelt wel lekker natuurlijk. Al ben ik het er wel mee eens dat het geld wat de overheid nu misloopt we straks vast wel weer ergens bij moeten betalen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het komt uit de lengte of uit de breedte! Maar tegenwoordig moet je kind zich in een ziekenhuis al legitimeren. En altijd bij je hebben vanaf 14? jaar. Het heeft hier al een flinke bom duiten gekost aan gestolen en zoek geraakte ID's. En naast de kosten voor aanschaf/pasfoto rekent de gemeente ook nog een flinke boete bij zoekraken of diefstal.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.