woensdag 14 september 2011

Andere energieleverancier

Lang geleden, ergens in februari van dit jaar geloof ik, ben ik overgestapt naar een andere energiemaatschappij, namelijk Essent. Tenminste, dat dacht ik! Ik bleek volgens de nieuwe energiemaatschappij bij Greenchoice geen flexibel contract meer te hebben, maar een jaarcontract. Daar wist ik helemaal niets van! Dus ik moest eerst het jaarcontract uitdienen en ik kon pas op 4 september overstappen. Ik ben destijds gelokt door 250 euro bonus die Essent beloofde voor deze overstap. Nu ik dan eindelijk daadwerkelijk ben overgestapt, ben ik in afwachting van de welkomstbonus van de nieuwe leverancier. Ik ben héél benieuwd! Zonder die bonus is de nieuwe leverancier duurder dan de oude, dus als Essent niet over de brug komt met die bonus, is dat in mijn nadeel. Ik heb keurig op tijd meterstanden doorgegeven en ik wacht af. Mijn plan is om na afloop van dit (jaar)contract weer een andere leverancier te zoeken. Dit is mijn 5e overstap op rij. Ik heb nog nooit problemen gehad bij overstappen. De nieuwe leverancier zorgt voor opzegging en neemt keurig de opzegtermijn in acht voordat de nieuwe levering begint.
Er zijn diverse vergelijkingssites waar je kunt zoeken naar goedkope leveranciers.
De verschillen zijn groot. Het loont zeker de moeite om je te oriënteren.
Op basis van mijn verbruik is de goedkoopste leverancier €523,34 per jaar en de duurste €852,83  per jaar.

Waar kun je vergelijken?
easyswitch
energieleveranciers.nl
gaslicht.com
energievergelijker.nl
energiewereld.nl
123energieprijzenvergelijken.nl

Let op! Al deze sites verdienen aan hun vergelijkingen en alle sites hebben weer net een ander aanbod. Ze krijgen een soort bemiddelingsbonus van de energiemaatschappij als je via hun site een andere energieleverancier kiest.

Gisteren, op 13 september kwam de afrekening van Greenchoice. Volgens mijn berekening kreeg ik zo'n 20 euro terug. Die berekening bleek niet te kloppen, ik heb mij kennelijk gebaseerd op foute bedragen, want het jaarverbruik klopt wel. Ik krijg €121,38 terug en in de brief staat ook nog dat Greenchoice geen opzegtermijn of opzegkosten hanteert. Waarom ging mijn contract bij Essent dan niet in februari al in? Foutje van Essent? Ik heb geen flauw idee!

2 opmerkingen:

  1. Je schijnt er inderdaad behoorlijk op te kunnen besparen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het overstappen nog niet aandurf. Je hoort er altijd zoveel horrorverhalen over. Wij zitten nu bij Essent, maar dat is ook niet alles. Die hebben steeds aanbiedingen voor nieuwe leden, maar trouwe leden krijgen niets, behalve de jaarlijkse verhoging.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je rekent op zo'n €20 en het is €120, is het helemaal prettig.
    Ik ga eerst eens beginnen in het terugdringen in het verbruik. Nu is dat nog wat lastig, omdat ik daar niet alleen verantwoordelijk voor ben, maar straks wel. Dan ben ik het zelf die het meeste thuis is en dus de meeste stroom en gas zal verbruiken.
    Maar overstappen kan prima lonen, dat weet ik. Ik doe het al jaren met m'n zorgverzekering. Elk jaar opnieuw kijken welke de goedkoopste is bij wat ik graag verzekerd wil. Hoewel ik de afgelopen 2 jaar niet overstapte, omdat m'n huidige verzekeraar de goedkoopste bleek.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.