donderdag 22 september 2011

80 plus mag direct naar verzorgingshuis

Laatst zag ik het volgende in het nieuws: mensen die 80 jaar of ouder zijn hoeven geen positief advies van het CIZ om toegelaten te worden tot een verzorgingshuis of een verpleeghuis. Klik hier voor het artikel op Nu.nl. De zorginstelling mag nu zelf bepalen of de oudere geplaatst kan worden.
Mijn moeder moest op 82 jarige leeftijd eerst een gesprek met een dame van het CIZ. Moeder was (en is) rolstoel gebonden, kon helemaal niet lopen en wilde graag van een verpleeghuis naar een verzorgingshuis overgeplaatst worden. Ze kan nog niet eens een boek vasthouden, haar armen en handen hebben daar de kracht niet meer voor. Door de ziekte van Crohn heeft ze helaas regelmatig ontlastings-ongelukjes. De dame van het CIZ liet zich niet gemakkelijk overtuigen, ze bleef volhouden dat moeder best wel weer naar haar oude, niet aangepaste huis kon. Dat huis zou dan ingrijpend verbouwd moeten worden: in de tuin moest een slaapkamer komen met aangepaste toilet en douche en ook de entree en de keuken moesten verbouwd en aangepast worden. Het was voor mij zeer de vraag of ze alleen thuis zou kunnen wonen.
Uiteindelijk was de beslissing toch positief en kon mijn moeder naar een verzorgingshuis. Het CIZ had gevraagd naar voorkeuren en mijn moeder is in één van de instellingen van haar voorkeur geplaatst.
Nu hoeft zo'n procedure dus niet meer en wordt plaatsing overgelaten naar het inzicht van de instellingen.
Het besluit van het kabinet roept een heleboel vragen op: Hoe zit het dan met de vergrijzing? Hebben instellingen nu meer ruimte om ouderen te plaatsen? Wie betaalt de uren die instellingen nodig hebben voor de selectie en plaatsing van aangemelde ouderen? Je kunt als overheid in ieder geval niet bij het CIZ uren schrappen en verzorgingshuizen en verpleeghuizen zonder extra geld voor extra werk laten opdraaien. Je zult als zorginstelling moeten selecteren en daar is tijd voor nodig. Ouderen of hun familie kunnen misschien vinden dat ze in aanmerking komen voor een plaats in een zorginstelling, maar de instelling kan daar heel anders over denken.
Wat zijn de rechten van een oudere als blijkt dat er geen verzorgingshuis of verpleeghuis is die ze wil hebben?  Daar ben je dan als oudere mooi klaar mee!

2 opmerkingen:

  1. Inderdaad een bijzondere beslissing. Vraag me af hoe ze dit willen gaan uitvoeren en tegelijkertijd bezuinigen. Leeftijd zegt niet alles. Ik ken iemand van 75 die niet meer alleen kan wonen, maar ook iemand van 86 die het nog prima lukt in haar eentje. De bezuinigingen denken ze waarschijnlijk te halen uit het feit dat het CIZ minder mensen hoeft te keuren, en hoe de verzorgingstehuizen de extra clienten moeten verzorgen mogen ze waarschijnlijk zelf uit zoeken. Ik zie dit kabinet namelijk geen geld vrij maken hiervoor.
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je nieuwe blog gevonden: hoera!
    Ik miste je dagelijkse berichtjes, fijn dat je een nieuw blog bent begonnen, weblog duurt nu wel erg lang! Van mijn "oude" weblog-blog is (nog?) niks terug te vinden :(

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.