dinsdag 14 juni 2011

Nog meer over de Spanjereis

14/06/2011
Wat voor mensen gaan er met de bus naar Spanje?
Mijn ervaring: veel 40 à  50 plussers, tenminste in de periode dat wij gingen. Vaak mensen die al voor de zoveelste keer gaan en sommigen gaan ook 2x per jaar, 1x in het voorjaar en vervolgens nog een keer in september/oktober. Zo kom ik ook aan mijn reis. Een vriendin van mij, die in de bijstand zit, gaat ook 2x per jaar, in mei en in oktober. Als je in oktober 2011 gaat, is de goedkoopste reis 180 euro voor 10 dagen. Over het algemeen zijn de medereizigers eenvoudige mensen met waarschijnlijk een niet al te hoog inkomen. Ze hebben er de lange busreis voor over om op deze manier goedkoop op vakantie te kunnen gaan. Een enkeling gaat met kinderen. Op de heenreis zat een kind van ongeveer 3 jaar in de bus, op de heen- en de terugreis een kind van 15 à 16 jaar, dat kennelijk net klaar was met de VMBO examens.
Wat voor soort mensen zitten in het hotel?
Hetzelfde soort publiek als in de bus aanwezig was. In ons hotel waren Russische, Nederlandse, Tsjechische, Engelse en Spaanse gasten. Er waren enkele jongere mensen, de meesten waren 50+, verder wat stellen met 1 à  2 kinderen.
Wat voor eten krijg je in een eenvoudig hotel met volpension?
Ik had nog nooit eerder in een hotel met volpension verbleven, dus voor mij was het allemaal heel nieuw en bijzonder. De eerste dagen had ik moeite om niet veel te veel te gaan eten, later werd dit beter en ging ik gezondere keuzes maken. Het was dan misschien een eenvoudig hotel, voor mij was het een grote luxe om helemaal geen boodschappen te hoeven doen en nooit zelf te hoeven koken. Heerlijk om eens niet te hoeven verzinnen wat er nu weer gegeten moet worden, er wordt in mijn dagelijkse leven niet zo vaak voor mij gekookt.
Als je wilt, kun je in het hotel waar wij waren 3x daags warm eten en 3x daags fruit eten.
Je begint met een Engels ontbijt met witte bonen en tomatensaus, worstjes of bacon, roerei of gebakken ei met warme toast. 's Ochtends is er altijd een appel.
Verder kun je bij het ontbijt broodjes en croissantjes krijgen, margarine, jam, verschillende soorten vleeswaar, kaas. Ook kun je je tegoed doen aan zoetigheden als cakejes, biscuitjes, lange vingers etc. Daarnaast melk met cornflakes, chocopufs, muesli en een soort zoete kwark.
Verder zijn er automaten met warme melk, chocolademelk, zwarte koffie, capuchino, koffie met melk en automaten met sinaasappellimonade, ananaslimonade en perziklimonade. Alles is mierzoet, ook de cappuchino. De koffie met melk is zelfs ook iets aan de zoete kant, maar die kan er wat mij betreft mee door.
Het middageten is in Spanje de belangrijkste maaltijd van de dag, dus daar kun je eens even goed voor gaan zitten.
Er is een koud buffet met keuze uit verschillende soorten sla, tomaten, geraspte wortel, geraspte selderijknol, artisjokharten etc. Verder koude aardappelsalade, pastasalade, salade met maxc3xafs etc.
Dan is er een warm buffet met vis- en vleesgerechten en gestoofde of gekookte groenten, bloemkool, broccoli, kool, worteltjes, sperzieboontjes etc. Verder warme pasta, lasagne, rijst gemengd met vlees en groenten, patat, stukjes pizza. Uiteraard kun je brood bij de maaltijd eten. Dat hoort erbij in Spanje.
Dan is er een keuze uit tenminste 3 soorten nagerechten en 2 soorten vers fruit.
Het avondeten bestaat uit gelijksoortige gerechten als het middageten, maar er is de mogelijkheid om soep vooraf te nemen. Ook hier weer de keuze uit verschillende soorten brood die bij de maaltijd gegeten kunnen worden. Weer zijn er verschillende nagerechten en uiteraard de keuze uit verschillende soorten fruit.
Je neemt zo veel je wilt. Wil je 4 toetjes, dan kan dat. Wil je vlees èn vis èn kip, ook dat is mogelijk. Wil je heel veel koude groenten op een apart bord, als aparte gang, ook dat kan. Je kunt zoveel fruit nemen als je wilt.
Als je een excursie hebt van een hele dag, dan kun je een lunchpakket meekrijgen met fruit, een pakje sap, een flesje water, een gekookt ei en 3 broodjes.
Vegetariërs wil ik het hotel dat wij hadden ontraden, het aanbod aan vegetarische gerechten was ronduit slecht. Tussen de sperzieboontjes zaten stukjes ham, de bloemkool was opgeleukt met stukjes gebakken spek, er waren bijna nooit vegetarische gerechten, overal zat vlees of vis in. Ik heb maar één keer een linzenschotel gezien die er vegetarisch uitzag, maar het zou mij niet verbazen als ze daar ook stiekem nog wat vlees in gestopt hadden. Ook in eiergerechten zaten stukjes vlees.
Ik zou zeggen: huur een appartementje en maak je eigen eten klaar, want volgens mij is Spanje niet echt een land dat gericht is op vegetariërs. Ik hoor graag als mensen andere ervaringen hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.