zaterdag 28 mei 2011

Water aan- en afvoer

28/05/2011
Er ging even wat mis met het water deze week.
In de gootsteen liep het water alleen nog maar heel langzaam weg. Ik had al eens een aantal keren heet sodawater door de gootsteen gespoeld in een poging de verstopping te verhelpen, maar dat hielp helemaal niet. Wat nu? Ik ben tegen chemicaliën door de gootsteen, dus dat was echt allerlaatste keus. Ik heb geeneens van die troep in huis! Eerst maar eens een een vacuumontstopper van boven gehaald. Zo'n ouderwets rubberen zuigding aan een stok. Het lukte wonderwel, super zelfs! Nu loopt het water weer prima weg, de verstopping is volledig opgelost.
Het volgende probleem was dat de CV ketel het gistermiddag niet deed. Jongste dochter stond onder een douche die steeds kouder werd. Ze riep van boven: de ketel doet het helemaal niet meer. Het is een ketel met kleine boiler. Dus er is, ook als de ketel het niet meer doet, in eerste instantie een voorraadje heet water aanwezig. Dat douchewater was nogal lauw en werd steeds kouder. Bah, zoiets gebeurt dan aan het einde van de vrijdagmiddag. Dat is niet het meest geschikte moment om snel hulp te hebben van een storingsdienst. Ik bel nooit direct de storingsdienst, ik ga altijd eerst op onderzoek uit om uit te vinden wat er aan de hand is, dat deed ik ook al toen ik nog in een huurhuis woonde. Misschien kan ik het zelf oplossen en dat is vaak de snelste oplossing. Er was geen stroomstoring en de keteldruk was hoog genoeg. Wat was dan het probleem? Eerst maar eens naar de ketel. Op zolder aangekomen, was het probleem direct duidelijk. Oudste dochter had de stekker uit het stopcontact getrokken. Ze was in de veronderstelling geweest dat ze de stekker van de wasmachine verwijderd had om een draagbare radio te proberen, maar dat was dus de stekker van de CV ketel. Ik heb een abonnement op de storingsdienst, dus er was zeker iemand gekomen als ik gebeld had, maar mijn ketel is inmiddels 14 jaar oud, dus het was heel goed mogelijk geweest dat er toch iets mis was met de ketel.
Maar tja, zonder stekker doet zelfs de nieuwste, meest geavanceerde CV ketel helemaal niets. Ik had het héél genant gevonden om daarvoor de storingsdienst te laten komen, zo'n man die grijzend mijn trap afdaalt en mij meldt dat een stekker toch echt in het stopcontact moet zitten, in plaats van dat hij ergens op de wasmachine ligt.

1 opmerking:

  1. Haha ja. Zonder stroom wordt het algauw moeilijk. Wij gebruiken trouwens ook vaak baking soda voor verstoppingen. Werkt vaak goed, maar niet altijd. Wel een wondermiddeltje trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.