zondag 22 mei 2011

Stamboom

22/05/2011
Naar aanleiding van het overlijden van mijn schoonzus heb ik mij in de meivakantie bezig gehouden met stamboom onderzoek. Het overlijden kwam niet onverwacht, ze had 21 jaar met een hersentumor overleefd, maar de afgelopen jaren eiste de tumor steeds meer zijn tol. Ik was ondanks haar ziekte en naderend einde toch behoorlijk aangedaan. Deze emoties heb ik deels omgezet in een gedegen stomboomonderzoek via internet. Alle familie komt uit Friesland, ook mijn schoonfamilie, dus via de dataverzameling van Tresoar kwam ik een heel eind. Ik heb alles gezocht, niet alleen in de lijn van vaderskant, maar ook die van moeders kant en daar weer de moeders en daar weer de moeders van en ga zo maar door. Bij alle takken van mijn stamboom en de stamboom van de vader van mijn kinderen kan ik 5 generaties terug. Dit waren de grootouders van de grootouders van mijn ouders en schoonouders. Bij sommige takken is het mij gelukt om 7 generaties terug te gaan. Wat daarbij een rol speelt, is of een voorouder één van de oudste kinderen was, of juist één van de jongsten. Wat mijn verbaast is het grote aantal levenloos geboren kinderen. Hoe zou dat gekomen zijn? Duurde de bevalling te lang, is het overlijden veroorzaakt door ziekte van de moeder? Mijn betovergrootmoeder bijvoorbeeld kreeg tussen 1858 en 1879 in totaal 13 kinderen, waarvan er 6 doodgeboren waren en 3 als baby overleden. Ze had nog 4 van de 13 kinderen over die wel volwassen werden. Schokkend vind ik dat!!
Sommige sterven jong, vrouwen soms in het kraambed. Anderen worden verbazend oud, soms ver in de tachtig. Veel verder dan geboorte-, huwelijks- en sterfdata kom ik niet. Soms is het beroep te achterhalen: arbeider, timmerman, meubelmaker, schoenmaker, tabakskerversknecht, knoopmaker, Soms is het mogelijk om via het strafrechterlijk archief of memories van successie. Van successierechten is geen sprake, alleen gaat het in een enkel geval om voogdij over minderjarige kinderen, rijk is geen van mijn familieleden ooit geweest. Een andere betovergrootmoeder heeft een dag in de cel doorgebracht wegens iets onduidelijks. Ik kan niet lezen wat het is, ze is dan 67 jaar en weduwe, haar man overleed toen ze 55 jaar was. Misschien had ze gewoon honger en heeft ze iets gestolen?
Ik vind het heel leuk dat sommige gemeenten al zo veel gedigitaliseerd heeft. Ik heb van in Leeuwarden geboren, getrouwde en overleden familieleden ook alle actes in kunnen zien. Ik hoop dat de digitalisatie verder gaat en er ook van familieleden in overige gemeenten heel veel vindbaar wordt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.