dinsdag 17 mei 2011

Belastingen - 2

17/05/2011
Gisteren schreef ik over de voorlopige aanslag. Nogal wat reageerders denken dat ik veel beter in belastingen ben dan dat ik in werkelijkheid ben.
Ik vul pas sinds maart 2008 een aangiftebiljet in, daarvoor hoefde dat nooit. Ik had zo'n laag inkomen door studie, bijstand en later een parttime baan, dat het invullen van een aangifte niet nodig was. Ergens in de periode dat ik nog deels in de bijstand zat is het systeem van heffingskortingen begonnen. Ik werd goed gexc3xafnstrueerd door de sociale dienst hoe ik het formulier moest invullen en daarna heb ik altijd een toeslag ontvangen. Ik had toen een hele reeks toeslagen in verband met het feit dat ik alleenstaande werkende ouder was:
Een algemene heffingskorting
Een arbeidskorting
Een alleenstaande ouderkorting
Een aanvullende alleenstaande ouderkorting
Een combinatiekorting
Klik hier om het hele oerwoud van heffingskortingen te lezen.
Pas toen ik in 2007 een huis kocht is de toeslag veranderd omdat toen de hypotheekrenteaftrek er bij kwam. De hypotheekadviseur heeft toen een extra aanvraag voor toeslag gedaan. Ik kreeg toen per maand twee bedragen, 1x het oude bedrag en 1x een bedrag ivm mijn hypotheeklasten en kosten van de aankoop van het huis. Ik moet zeggen dat ik van de berekening van de voorlopige aanslag niets snap. Ik denk elke keer: het zal wel, maar doorgronden hoe het in elkaar steekt, nou nee, eigenlijk niet. Zo is het ook met de alleenstaande ouder toeslag. Ik ben nog steeds de ouder van mijn dochters en ik ben nog steeds alleenstaand. Jongste dochter komt elk weekend thuis. Ik dacht dat ik het ergens niet goed gelezen had en kennelijk volgens de belastingdienst nog steeds recht had op alleenstaande oudertoeslag. Anders zetten ze het toch niet op de berekening? Dochters krijgen allebei geld van mij voor de studie, tesamen bijna 200 euro per maand, de een omdat de instantie die de studiebeurzen uitkeert zegt dat ik dat zou moeten doen, de ander omdat ze geen studiebeurs meer ontvangt maar ook niet van de lucht kan leven. Dus als alleenstaande ouder heb ik financixc3xable banden met mijn kinderen, zo'n alleenstaande oudertoeslag is in dat licht bekeken helemaal niet zo raar.
Dat ik er kennelijk alleen recht op heb als ik een thuiswonend kind heb, dat was mij niet duidelijk en kun je volgens mij ook heel makkelijk missen.
Maar goed, ik krijg deze maand vakantietoeslag. Die is wat minder dan het bedrag dat ik moet terugbetalen aan de belastingdienst, maar dat gaat wel lukken. In april spaarde ik helemaal niets, in mei weer ietsje meer, maar niet zo veel als anders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.