donderdag 21 april 2011

Pasen op Ameland

Morgen ga ik net als afgelopen jaar weer met Pasen naar Ameland. Ik heb er heel veel zin in en het weer lijkt prima, dus volgens mij gaat dat een heerlijk weekend worden.
Ik raakte met een collega in gesprek over Ameland, het was een grappig gesprek. Zij vond een caravan veel te primitief, zij huurde elk jaar de hele meivakantie een huisje. Mijn mond viel open toen ze alle tips begon op te sommen over heerlijke eethuisjes en restaurantjes in alle uithoeken van het eiland. Het bleek dat zij gedurende de hele vakantie elke dag uit eten gaat. Ze kookt geen avond zelf en vindt dit doodnormaal.
Ik huur wel een caravan en ik kook elke avond zelf. Ik vind het uitstapje zelf en de ruime, centraal verwarmde caravan al echt een luxe. Ik realiseer me lang niet altijd dat anderen hierin heel anderen maatstaven hebben dan ikzelf.
Huur van een huisje bij hetzelfde bedrijf gedurende 1 week: minimaal  + 525 euro
Een week lang met 3 mensen elke dag uit eten, met voorgerecht, drinken en toetje: minimaal 3x 25 x 7 = 525 euro. Natuurlijk maak je het huisje niet zelf schoon en huur je een dekbedpakket en een handdoekpakket. Extra kosten: 70 euro.
Weekend luxe caravan 285 euro
Drie dagen eten koken in de caravan: 3 (avonden) x 3 (personen) x + à €4 = 36 euro, en dan eten we naar ons idee heel chique. We nemen zelf lakens en handdoeken mee. Verschil met huisje + uit eten van collega: bijna 800 euro.
Mijn vakantie is korter, maar na 3 nachten eiland heb ik altijd het idee dat ik heel lang weg ben geweest. Ik ben er helemaal uit en het hoeft eigenlijk helemaal niet langer.
Onze huurprijs is overigens lager, vanwege een aanbieding betaal ik 244 voor het paasweekend, inclusief annuleringsverzekering etc.
Eigenlijk is het prijsverschil met de vakantie van collega nog hoger, want wij gaan met het OV, zij met de auto en de auto gaat mee naar het eiland.

Naschrift naar aanleiding van diverse reacties:
wat mij vooral opviel in het gesprek met mijn collega, is dat de beleving van het vieren van vakantie heel verschillend is. Ik kan genieten van een eenvoudige vakantie, waarbij ik net als thuis nog steeds veel zelf doe, anderen kiezen voor een luxere variant met alles er op en er aan. Ik vind het echt niet nodig om uit eten te gaan en de caravan te laten schoonmaken, daar ligt voor mij niet het vakantieplezier. Dat plezier ligt veel meer in het samenzijn met mijn kinderen, de zee, samen een strandwandeling maken, samen een fietstocht maken. Mijn collega nam als vanzelfsprekend aan dat ik op dezelfde manier op vakantie ga en ik was te verbouwereerd om dat tegen te spreken. Toen ben ik eens uit gaan rekenen waar financieel het verschil ligt en de financiële verschillen zijn aanmerkelijk. Niets mis met geld uitgeven hoor, dat is heel goed voor de locale economie. Collega is tweeverdiener, die kan het zich prima permitteren om de bloemetjes eens flink buiten te zetten, ik ben alleenverdiener en heb arme 2 studenten in mijn kielzog. We zijn daarom toch genoodzaakt onze uitgaven te beperken, maar het plezier is er niet minder om. Ik bezuinig echt niet op dingen die ik fijn en belangrijk vind: een lekkere huurfiets met versnellingen, traditioneel gaan we altijd in Nes vis eten bij de visboer, dus dat doen we nu ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.