zaterdag 12 maart 2011

Een laag gasverbruik, hoe doe je dat?

12/03/2011
Naar aanleiding van mijn bericht over de CV ketel kwamen er vragen over mijn lage gasverbruik. Ik heb tussen 6 maart 2010 en 7 maart 2011 in totaal 742 m3 gas verbruikt.
Dat doe ik door:
Koken
- gebruik van een snelkookpan
- gebruik van een hooikist
- geen recepten die lange kooktijden vragen en niet te combineren zijn met bovenstaande kookmethodes.
- koken van meerdere porties tegelijk die eenvoudig opgewarmd kunnen worden in de magnetron.
Douchen
- Ik douche niet zo vaak thuis, ik douche vaker na het sporten
- douchen doe ik in hooguit 10 minuten. De geadviseerde vijf minuten vind ik eerlijk gezegd gewoon te kort.
- tussendoor was ik mij met koud water aan de wastafel
Verwarming
- 's nachts staat de thermostaat op 15 graden
- alleen stoken op de benedenverdieping
- overdag werk ik, doordeweeks stook ik alleen na 17.30 uur
- mijn maximumtemperaruur is 18.5 graden, op een enkele uitzondering na. Als ik het koud heb, wil ik de temperatuur soms wel eens op 19.5 graden zetten. Meestal is dit niet nodig.
- ik draag een lekker warm vest, een sjaal om mijn hals en ik doe een plaid over mijn benen als ik op de bank zit.
- 's ochtends voordat ik naar het werk ga stook ik niet.
- ik sluit de gordijnen als ik 's avonds thuis ben
- een uur voor het naar bed gaan zet ik de thermostaat op 15 graden.
- sommige mensen houden de temperatuur voor hun kat of hond bij afwezigheid op 19 graden, ook mijn sommige van collega's doen dat. Dat vind ik onzinnig, ik vind 15 graden genoeg.

Ik heb wel eens het commentaar gehad dat ik met elders douchen ook gas verbruik en dus het milieu belast. Dat klopt natuurlijk, maar dat verbruik staat niet op mijn energierekening. Ik betaal gewoon voor het sporten.
Als ik 's avonds toch wat afgekoeld ben en rillerig, dan kruip ik in mijn lekkere warme bed met elektrische deken en ben ik in no time weer lekker warm.
Vorig jaar verbruikte ik tussen half april 2009 en half april 2010 737 m3, in het jaar daarvoor 767 m2.
Je denkt misschien dat het afzien is, als je woonruimte vrij fris is, maar dat valt best mee. Het is een kwestie van wennen. Ik heb al eens een weblog gelezen waar verteld werd over mensen die in New York woonden en helemaal geen verwarming gebruikten.
Voor Singlemam en andere belangstellenden: de hooikist. In de hooikist houd je voeding heel lang op een hoge temperatuur en kook je zonder dat het je gas of elektriciteit kost. Je brengt je pan eerst aan de kook en plaatst hem vervolgens in de hooikist. Klik hier voor de uitleg op Wikipedia. Ik heb helemaal geen echte hooikist. Ik gebruik kranten, kussens, dekens en dekbedden. In mijn vorige huis was mijn slaapkamer naast de keuken. Ik wikkelde de pan in kranten en vervolgens legde ik mijn dubbelgevouwen dekbed er om heen. Nu gebruik ik een hoekje van de bank en werk met 3 fleeceplaids, kussens en kranten.
Teunie van Eenvoudig Leven heeft sinds een aantal weken ook een hooikist.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.