vrijdag 25 maart 2011

De kosten van een kat

25/03/2011
Singlemam en John noemden op 23 maart in een reactie op mijn blogje over de Keuringsdienst van Waarde het programma De rekenkamer. Dat programma kende ik nog niet, dus heb ik eens even gezocht op uitzendig gemist en ook op Youtube. Op Youtube staan delen van de uitzendig, zie hieronder. Ik vind het een leuk programma. Vooral de uitzending over de kosten van een kat zijn is voor mij zeer verhelderend.
Ik heb jarenlang katten gehad. Ongeveer 15 jaar lang twee katten en daarvoor 13 jaar lang 1 kat.
Wat kostte dat? Als je uitgaat van huidige prijzen en een gemiddelde levensduur van 14 jaar.:
Aan eten: 3200 euro per kat.
- Vlooienmiddelen: 600
- Kattenbak, schepje, vervoersmand, etensbakjes, speeltjes, krabpaal, kattenhalsbandjes, kam: : 120 euro
- Kattenbakvulling: 1456 euro
- Dierenarts: in 1e jaar: 285 euro (vaccinaties, ontwormen sterilisatie etc), totaal voor een kattenleven minstens 1400 (gemiddeld 100 per jaar)
Totaal 6776 per kattenleven. Ik heb dus de afgelopen 28 jaar in totaal ruim 20.000,- euro uitgegeven aan mijn katten.
Ik weet het, kinderen zijn nog véél en véél duurder. Maar het totaalbedrag voor een kat valt mij toch erg tegen.

Het is natuurlijk niet zo dat het geld dat je aan een kat uitgeeft, alleen maar weggegooid geld is, je hebt er ook veel plezier van. Omgerekend kost een kat nog geen 500 euro per jaar, peanuts toch vergeleken bij wat je zelf kost?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.