zaterdag 15 januari 2011

Recht op zorg

15/01/2011
De ministerraad is het eens over een beginselenwet voor bewoners van zorginstellingen. (het gaat in deze wet. Bron: NOS)
Bewoners hebben recht op:
  • een dagelijkse lichamelijke hygiëne, zoals een dagelijkse douchebeurt;
  • gezonde en voldoende voeding en drinken;
  • een eigen kamer;
  • een schone, huiselijke en verzorgde leefruimte;
  • een respectvolle en passende bejegening;
  • een zinvolle daginvulling;
  • beweging;
  • dagelijkse buitenlucht
Kijk, dat is nu eens een goed plan! Nu de realisatie nog! Ik zou het erg prettig vinden, dat als ik ooit in een verpleeghuis beland (bij voorkeur over 30 à 40 jaar) dat deze regels inderdaad gewoon van kracht zouden zijn.
Volgens mij mankeert er op dit moment nog heel wat aan de zorg.
In het verpleeghuis waar mijn moeder een aantal jaren geleden verbleef, waren erg weinig eenpersoonskamers. Twee en drie-persoonskamers waren meer gebruikelijk.
Mijn moeder wordt nu, in het verzorgingshuis bijvoorbeeld 1x per week gedouched.
Van dagelijkse buitenlucht is bij mijn moeder absoluut geen sprake. Alleen als ik met haar ga wandelen komt ze buiten.
Gezonde en voldoende voeding is een leuk streven, maar dat is lastiger dan je denkt bij hoogbejaarde mensen die hun eetlust verliezen en die bijna niets meer lekker vinden.
Ook een zinvolle dagindeling is niet zo gemakkelijk te realiseren. Mijn moeder kijkt graag tv en leest ook graag de krant. Maar voor dingen als met andere bewoners praten of handwerken of zingen heeft ze totaal geen belangstelling. Ik vraag me af hoe ze beziggehouden kan worden als ze niet meer goed kan zien. Mijn moeder is niet een gedwee oud mensje dat alles wel goed vindt, ze is koppig en eigenzinnig en niet snel tevreden.
Ik vind het heel goed dat de rechten van bewoners van zorginstellingen, zoals ze nu dan geformuleerd zijn, worden vastgelegd. Dan staat het tenminste op papier en kunnen familieleden en anderen hier als dat nodig is ook een beroep op doen. Prima, dat lijkt mij voor mijn eigen toekomstig verblijf in een zorginstelling ook heel goed. Ik hoop alleen wel dat het nog heel lang gaat duren voordat ik zelf daar een beroep op moet doen.
Ik vraag mij wel af of de ministers zich realiseren dat het naleven van deze rechten GELD kost. Er wordt door dit kabinet heel veel bezuinigd. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ze heel veel extra geld in de zorg willen steken.
Of zouden ze weer voor dubbeltje op de eerste rang willen zitten en "mogen" deze verbeteringen over de ruggen van de werkers worden ingevoerd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.