zondag 30 januari 2011

energievergelijker

30/01/2011
Misschien heb je de reclame-uitzendig gezien op tv. Het is de uitzending met die kat op een cv radiator.
De Consumentenbond biedt tijdelijk gratis een energievergelijker aan. Die energievergelijker heb ik geprobeerd. De goedkoopste is voor mijn Essent. Maar ….. er zit een addertje onder het gras. Want als ik lid ben van de Consumentenbond krijg ik 250 euro korting. Dat is een korting die ik anders niet zou krijgen. Ik moet lid worden en dan betaal ik voor mijn energie bij gelijkblijvend verbruik 50,78 per maand, inclusief alle bijkomende kosten. Het is een jaarcontract met een maand opzegtermijn. Via andere vergelijkingssites kom ik op een hoger bedrag uit of bij leveranciers die ik niet echt vertrouw. Zal ik het doen? Dan heb ik een lidmaatschap van de Consumentenbond, dat kost 61 euro per jaar extra. Ik mag dan het goedkope contract met 250 euro korting afsluiten. Mijn twijfel is: ik ben alleenstaand en ik ben geen uitbundige consument, in tegendeel, ik koop zelden wat nieuws, wat moet ik met al die testresultaten van zaken die ik waarschijnlijk toch niet ga kopen? Ik betaal nu 64 euro per maand bij Greenchoice en kom daar waarschijnlijk wel mee uit, ik denk dat ik wat terugkrijg. Het verschil is niet groot. En ergens vind ik het kwalijk, die koppelverkoop van Essent en de Consumentenbond.
Wat vind jij?

Naschrift op 31 januari.
Naar aanleiding van de reactie van Peter Bekel van de Consumentenbond, kom ik tot de conclusie dat ik kennelijk verkeerd gelezen heb. Ik meende dat er stond dat de korting via de energievergelijker exclusief voor leden van de Consumentenbond was, maar blijkbaar geldt deze korting voor iedereen die zich via de site aanmeldt. Ik ben aan het rekenen geslagen. Voor mij is het voordeel 160,89. Dat vind ik genoeg om over te stappen. Dat het voor mij heel gunstig uitpakt, heeft te maken met het feit dat ik weinig verbruik en de vaste kosten een groot deel vormen van de rekening. Het is bij mij niet het gebruik dat de grootste kostenpost is, maar de aansluiting. Leveranciers die goedkoper leveren maar niet 250 korting geven zijn voor mij daarmee toch duurder.

1 opmerking:

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.