dinsdag 28 december 2010

Hoe ziet het huis van een consuminderaar er uit?

28/12/2010
Ik ben laatst via de mail benaderd door een aantal studenten die bij mij een filmpje wilden opnemen, een korte documentaire over het dagelijks leven van consuminderaars. Ze waren door middel van research op mijn blog terechtgekomen en wilden komen filmen. Bij het woord research schoot ik in de lach: mijn blog heeft meer dan een half miljoen hits per jaar, het lijkt mij niet heel ingewikkeld om mijn blog te vinden.
Ze wilden bij mij komen filmen en dat zou ongeveer 2 dagdelen in beslag nemen. Dat voorstel heb ik van de hand gewezen, als ze geanonimiseerde vragenlijsten hadden zou ik die met liefde willen invullen, maar hier in en rond mijn eigen huis filmen? Nee dat toch maar liever niet! Ik stel prijs op mijn anonimiteit en daar blijft niet zo veel van over met filmbeelden. Ik heb geen idee wat er met zo'n film gaat gebeuren en waar hij terechtkomt.
Dan blijft natuurlijk de vraag: hoe ziet het er bij jou uit dan?
Volgens mij heel gewoon:
een woonkamer met 2 bankjes, een tv, een salontafel, een piano, (boeken)kasten en een computerhoek
een inbouwkeuken met een grote houten tafel en 5 stoelen (die tafel en stoelen zijn 2e hands en oorspronkelijk bij Lundia gekocht).
3 slaapkamers en een zolder.
Er valt niets aan te zien eigenlijk. De (boeken) kasten waren behoorlijk prijzig. Ik heb ze jaren geleden zelf bij Lundia aangeschaft, zeer degelijk, het feit dat ik ze al jaren heb, zie je er niet aan af. De meubels heb ik in de afgelopen 10 jaren gewoon zelf bij Ikea, aangeschaft, niets kringloop en ook niet van de opknap.
De inbouwkeuken is voor een keuken redelijk oud, maar heel charmant. Anderen zouden misschien bij aankoop van het huis een andere keuken genomen hebben, maar ik vond de oude keuken mooi zat en heb hem laten zitten.
Mijn bezuinigingen zitten vooral in de dingen die je niet ziet, ik ga zelden uit eten, ik draag meest tweedehands kleding, ik serveer geen kant-en-klaar voedsel, de auto is weg en ik maak gebruik van openbaar het vervoer, ik houd geen uitgebreide, luxe vakanties, ik stook zuinig, ik heb overal spaarlampen, ik ben zuinig met apparaten. Over dat laatste: mijn wasmachine wordt in februari 2011 al weer 20 jaar oud, mijn strijkijzer is al ruim 35 jaar oud, mijn stofzuiger is 16 jaar oud, mijn magnetron is ook al weer 15 jaar oud. Ik koop pas iets nieuws als het oude versleten en kapot is. Ook dan probeer ik vaak nog wel of er iets aan te repareren valt.
Er valt weinig te filmen: ik heb geen zonnepanelen op mijn dak, ik heb geen moestuin, dat mijn kleding 2e hands is, zie je er niet aan af, ik heb geen elektrische auto in de garage (ik heb niet eens een garage!) Het enige is dat ik nog geen platte monitor en geen platte TV heb en dat mijn CD collectie bescheiden is, maar verder is er niets bijzonders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.