donderdag 16 december 2010

Armoede

16/12/2010
In 2009 is het aantal armen in Nederland gestegen naar 971.000 mensen, dat is bijna een miljoen mensen die echt op het minimum leven. Lees hiervoor dit bericht. Ik vind het een vreselijk bericht! Zo veel mensen in een situatie waarin ze eigenlijk geen kant op kunnen, nooit eens iets leuks doen, want daar is geen geld voor. Mijn eigen ervaring met bijstand is dat vooral de uitzichtloosheid een slechte invloed heeft op je leven. Je kunt je als je in de bijstand zit eigenlijk niet voorstellen dat het ooit weer anders wordt. De werkelijkheid is anders. De meeste mensen zitten gelukkig niet zo lang in armoede, maar er zijn uitzonderingen.
Wat ik het meest schrijnend vind is dat kinderen gebukt gaan onder armoede. In veel gemeenten proberen Sociale Diensten extra dingen te regelen: een gratis computer, vergoeding van sportclubs etc.
Vaak is er geen geld voor nieuwe kleding, geen geld voor gezonde maaltijden en al helemaal niet voor vakanties. Ik kan me voorstellen dat het voor sommige kinderen een hele belasting is om in armoede te leven. Je wilt graag net zo zijn als andere kinderen in jouw klas en dat kan dus niet. Je hebt afleggertjes, 2e handsjes en je eet van de voedselbank. Het lijkt me, dat je als kind absoluut niet wilt dat je vriendjes daar achter komen. Maar hoe doe je dat?
Soms is het heel duidelijk dat de gezinnen waar je vriendjes uit afkomstig zijn, het ook krap hebben. Dan is er geen groot probleem, dan is het "gewoon".
Zo was het voor mijn kinderen ook, het was gewoon, in ieder geval op de basisschool. Toen ze op de middelbare school zaten, werd mijn inkomen iets hoger, maar het stelde niet veel voor in vergelijking met het inkomen van de ouders van sommige vrienden. Zouden ze er toen wel last van hebben gehad? Ik weet het eigenlijk niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.