vrijdag 24 september 2010

Bezuinigen bij Oprah

24/09/2010
Gisteren aan het einde van de middag keek ik weer eens naar een uitzending van de show van Oprah. Ze besteedt regelmatig aandacht aan schuldenproblematiek, bezuinigen en verstandig met geld omgaan. Klik hier voor zuinig leven en hier voor aanpakken van schulden op haar website. Ik kijk regelmatig naar haar shows en ik heb van haar programma's veel geleerd over verstandig met geld omgaan en bezuinigen. Ook gisteren ging het over bezuinigen. Een zuinig echtpaar leerde een echtpaar dat moest bezuinigen hoe ze de bezuinigingen het slimste konden aanpakken. De "big spenders" gaven 8000 dollar per maand uit en daarmee gaven ze meer uit dan er binnen kwam. Gek hè?
Wat leerden ze?
- Dat je voor 6 dollar een goede warme maaltijd kon maken voor 4 personen.
- Dat je niet onmiddellijk de nieuwste DVD voor je kinderen hoefde te kopen, maar DVD's kon lenen in de bibliotheek.
- Dat er sites zijn waar je goedkope restaurants kan vinden. Daarbij vind je ook gegevens over gratis kindermaaltijden en avonden waarop korting wordt gegeven.
- Dat je geen creditkaarten moest gebruiken, maar gewoon pinnen.
- Dat je extra moest aflossen op je hypotheek om de woonlasten te verlagen.
- Hoe je superverbruik van energie terug kon dringen.
Het gezin geeft nu 2000 dollar per maand minder uit. Daar was verder geen commentaar op, maar persoonlijk vind ik 6000 dollar per maand voor een gezin met 2 kinderen nog enorm veel geld.

Verder waren er in Oprah's show nog leuke tips.
- Twee vriendinnen die ruilden van bank. De huiskamers van de beide dames zijn weer helemaal opgefrist met een "nieuwe" bank. Zo kun je tenminste weer voor de dag komen tegenover je familie.
- Bijna Nederlands: ga fietsen in plaats van de auto te gebruiken.
- Verdeel je weekgeld in dagelijkse porties en geef niet meer uit dan je budget.
Je zult misschien denken: waarom vindt Zuinigaan zo'n programma interessant? Een gezin van 4 personen geeft 8000 dollar per maand uit en geeft daarmee net iets te veel geld uit waardoor er schulden ontstaan. Wauw! 8000 per maand! Waar ik vooral geïnteresseerd in ben: waar geven ze al dat geld aan uit? Ik kan me er eigenlijk geen voorstelling van maken hoe het is om 8000 dollar per maand uit te geven. Toen wij nog met ons vieren waren, zaten we in de bijstand en spaarden we elke maand een bescheiden bedrag. In mijn ogen is 8000 een enorme hoeveelheid geld. Helaas werd weinig inzicht gegeven in waar het geld nu precies naar toe ging. Ik begreep dat er vrij veel geld ging naar speelgoed en kleding.
Maar verder bleef het programma tamelijk vaag, ik houd van overzichtelijke lijstjes met getallen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.